scholarly journals Anti-aquaporin-4 antibodies in Devic’s neuromyelitis optica: therapeutic implications

2010 ◽  
Vol 3 (5) ◽  
pp. 311-321 ◽  
Author(s):  
Romain Marignier ◽  
Pascale Giraudon ◽  
Sandra Vukusic ◽  
Christian Confavreux ◽  
Jérôme Honnorat
2008 ◽  
Vol 66 (1) ◽  
pp. 120-138 ◽  
Author(s):  
Marco Aurélio Lana-Peixoto

Devic's neuromyelitis optica (NMO) is an idiopathic inflammatory demyelinating and necrotizing disease characterized by predominant involvement of the optic nerves and spinal cord. In Asian countries relapsing NMO has been known as opticospinal multiple sclerosis. It has long been debated if NMO is a variant of multiple sclerosis (MS) or a distinct disease. Recent studies have shown that NMO has more frequently a relapsing course, and results from attack to aquaporin-4 which is the dominant water channel in the central nervous system, located in foot processes of the astrocytes. Distinctive pathological features of NMO include perivascular deposition of IgG and complement in the perivascular space, granulocyte and eosinophil infiltrates and hyalinization of the vascular walls. These features distinguish NMO from other demyelinating diseases such as MS and acute demyelinating encephalomyelopathy. An IgG-antibody that binds to aquaporin-4, named NMO-IgG has high sensitivity and specificity. Magnetic resonance imaging (MRI) studies have revealed that more frequently there is a long spinal cord lesion that extends through three or more vertebral segments in length. Brain MRI lesions atypical for MS are found in the majority of cases. Treatment in the acute phase includes intravenous steroids and plasma exchange therapy. Immunosupressive agents are recommended for prophylaxis of relapses.


2020 ◽  
Vol 237 (11) ◽  
pp. 1290-1305
Author(s):  
Brigitte Wildemann ◽  
Solveig Horstmann ◽  
Mirjam Korporal-Kuhnke ◽  
Andrea Viehöver ◽  
Sven Jarius

ZusammenfassungDie Optikusneuritis (ON) ist vielfach die erste Manifestation einer AQP4-Antikörper-vermittelten NMOSD (AQP4: Aquaporin-4, NMOSD: Neuromyelitis-optica-Spektrum-Erkrankung, Engl.: neuromyelitis optica spectrum disorders) oder einer Myelin-Oligodendrozyten-Glykoprotein-Antikörper-assoziierten Enzephalomyelitis (MOG-EM; auch MOG antibody associated disorders, MOGAD). Für beide Erkrankungen wurden in den vergangenen Jahren internationale Diagnosekriterien und Empfehlungen zu Indikation und Methodik der serologischen Testung vorgelegt. Seit Kurzem liegen zudem Ergebnisse aus 4 großen, internationalen Phase-III-Studien zur Behandlung der NMOSD vor. Mit dem den Komplementfaktor C5 blockierenden monoklonalen Antikörper Eculizumab wurde 2019 erstmalig ein Medikament zur Langzeitbehandlung der NMOSD, die bislang vornehmlich Off-Label mit Rituximab, Azathioprin und anderen Immunsuppressiva erfolgt, auf dem europäischen Markt zugelassen. Für die erst vor wenigen Jahren erstbeschriebene MOG-EM stehen inzwischen Daten aus mehreren retrospektiven Studien zur Verfügung, die eine Wirksamkeit von Rituximab und anderen Immunsuppressiva in der Schubprophylaxe auch in dieser Indikation nahelegen. Viele der zur Therapie der MS zugelassenen Medikamente sind entweder unwirksam oder können, wie z. B. Interferon-β, eine Verschlechterung des Krankheitsverlaufes bewirken. Beide Erkrankungen werden im Akutstadium mit hochdosierten Glukokortikoiden und Plasmapherese oder Immunadsorption behandelt. Diese Behandlung sollte möglichst rasch nach Symptombeginn eingeleitet werden. Insbesondere die MOG-EM ist durch eine oft ausgeprägte Steroidabhängigkeit gekennzeichnet, die ein langsames Ausschleichen der Steroidtherapie erfordert, und schließt viele Fälle der bislang meist als „idiopathisch“ klassifizierten „chronic relapsing inflammatory optic neuropathy“ (CRION) ein. Unbehandelt kann sowohl die NMOSD- als auch die MOG-EM-assoziierte ON zu schweren, persistierenden und oft bilateralen Visuseinschränkungen bis hin zur Erblindung führen. Beide Erkrankungen verlaufen meist relapsierend. Neben den Sehnerven sind häufig das Myelon sowie der Hirnstamm und, vor allem bei NMO-Patienten, das Dienzephalon betroffen; supratentorielle Hirnläsionen im kranialen MRT sind, anders als früher gedacht, kein Ausschlusskriterium, sondern häufig. In der vorliegenden Arbeit geben wir einen Überblick über Klinik, Diagnostik und Therapie dieser beiden wichtigen Differenzialdiagnosen der MS-assoziierten und idiopathischen ON.


2021 ◽  
Vol 39 ◽  
pp. 100828
Author(s):  
S. Zayet ◽  
A. Zaghdoudi ◽  
H. Harrabi ◽  
A. Goubantini ◽  
H. Tiouiri Benaissa

2017 ◽  
Vol 23 (14) ◽  
pp. 1950-1954 ◽  
Author(s):  
Jinhua Zhang ◽  
Fang Liu ◽  
Yiqi Wang ◽  
Ying Yang ◽  
Yuehong Huang ◽  
...  

Understanding the characteristics of neuromyelitis optica spectrum disorder (NMOSD) with recurrent short partial transverse myelitis (SPTM), which is very rare, contributes to the differential diagnosis of multiple sclerosis (MS). We present two Chinese aquaporin-4 immunoglobulin G (AQP4-IgG)-seropositive NMOSD cases who had at least twice SPTM during 4 and 6 years of follow-up, respectively. Their SPTMs have been mild and responded well to corticosteroids just like in the case of MS. The findings highlight the need of searching for serum AQP4-IgG (cell-based assay strongly recommended) in patients with recurrent SPTM and suggest that those patients may have a mild acute attack phase and favorable long-term prognosis.


2011 ◽  
Vol 18 (2) ◽  
pp. 244-247 ◽  
Author(s):  
Sung-Min Kim ◽  
Ji-Soo Kim ◽  
Young Eun Heo ◽  
Hye-Ran Yang ◽  
Kyung Seok Park

Neuromyelitis optica (NMO), mainly affecting optic nerve and spinal cord, can also manifest diverse ocular symptoms due to brain abnormalities. We present a cortical oscillopsia without nystagmus or head tremor in a patient with neuromyelitis optica spectrum disorder (NMOSD) with anti-aquaporin 4 antibody. This rare ocular manifestation, which is easily underestimated owing to absence of the typical nystagmus, can be an initial manifestation of NMOSD.


2021 ◽  
Vol 356 ◽  
pp. 577581
Author(s):  
Kancha Naresh ◽  
T. Angel Miraclin ◽  
Appaswamy Thirumal Prabhakar ◽  
Vivek Mathew ◽  
Ajith Sivadasan ◽  
...  

2012 ◽  
Vol 18 (2) ◽  
pp. 76-79 ◽  
Author(s):  
Kotaro Ogaki ◽  
Takashi Hirayama ◽  
Karina Chijiiwa ◽  
Jiro Fukae ◽  
Tsuyoshi Furuya ◽  
...  

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