scholarly journals CARCINOMA OF THE BREAST : TIME TO PRACTICE EVIDENCE BASED MEDICINE

2003 ◽  
Vol 42 (150) ◽  
pp. 368-376
Author(s):  
Digvijay S Timilsina

Breast cancer is a common, dangerous and to some extent curable disease. Mortality from this disease hasjust now beginning to fall after remaining stagnant for 40 years. Screening and multimodal therapy basedon our paradigm changes are responsible for this happy trend. There is a very individualistic trend amongsurgeons to manage such cases, based on their own personal experiences. We are in a situation where samestaged disease is managed very differently and thus comparison of results and national guidelines are veryfar off. We have very few indexed publications listed on this subject from Nepal.Here an attempt is madeto review the recent publications and rationalizations from the abundance of information available.Key Words: Carcinoma, breast, screening, mammography, radiotherapy, mastectomy.

Author(s):  
Emilia Mikołajewska ◽  
Tomasz Komendziński ◽  
Dariusz Mikołajewski

Evidence-based medicine (EBM) and Evidence-based practice (EBP) are sets of standards and procedures created to search, verify, and select up-to-date findings implemented by medical staff as a basis for decision-making process in a daily clinical practice. Despite efforts of scientists and clinicians, neurorehabiltiation is regarded as a difficult area for EBM/EBP practices due to huge diversity of cases, clinical pictures, interventions, and scientific methodologies. More advanced tasks, including application of brain-computer interfaces and neuroprosteheses, show the need for a new approach from medical practitioners. This chapter presents challenges, barriers, and solutions in the aforementioned area based on the personal experiences of the authors. Visualisation tools provide cognitive support for social context, cooperation patterns, and data interpretation. Taking into consideration that social issues may extend the visibility of the results and allow for easier dissemination of the results, the aim was to show how visualisation helps identify cooperation networks and disseminate research results.


Author(s):  
Helena Lagerlöf ◽  
Teun Zuiderent-Jerak ◽  
Morten Sager

Background: Promotion of healthy behaviour is increasingly highlighted worldwide as a way to improve public health, prevent disease incidence, and decrease long-term costs for healthcare. In Sweden the National Board of Health and Welfare (NBHW) used the well-established format of national guidelines to facilitate a more widespread use of approaches for promotion of healthy lifestyle habits in healthcare.Aims and objectives: The aim of this case study was to explore the tensions between public health knowledge and the tenets of evidence-based medicine (EBM) in the creation of national guidelines on lifestyle habits.Methods: Based on data from interviews with guideline professionals and the collected documents of the national guidelines, we examine how NBHW negotiated the conflicts between public health knowledge and the format of national guidelines. An analytical model based on approaches from the sociology of standardisation is used to explore the ramifications of these negotiations.Findings: In line with findings in the sociology of standardisation, we show how conflicts between public health knowledge and the format of national guidelines result in both having to yield on certain points. This, we claim, results in compromise, but perhaps also compromised notions of validity and causality.Discussion and conclusion: This case offers important learning about the general compatibility of public health and currently dominant methods of EBM. Important crossroads are outlined, concerning how validity and causality are configured in public health guidelines and how these require extensive epistemological deliberation.<br />Key messages<br /><ul><li>Epistemological commitments on validity and causality within public health have been compromised to fit the format of national guidelines;</li><br /><li>Similarly, the format of national guidelines has been subordinated to the public health valuation of risk assessments;</li><br /><li>Integrating public health into an EBM format requires extensive epistemological deliberation.</li></ul>


Author(s):  
Emilia Mikołajewska ◽  
Tomasz Komendziński ◽  
Dariusz Mikołajewski

Evidence-based medicine (EBM) and Evidence-based practice (EBP) are sets of standards and procedures created to search, verify, and select up-to-date findings implemented by medical staff as a basis for decision-making process in a daily clinical practice. Despite efforts of scientists and clinicians, neurorehabiltiation is regarded as a difficult area for EBM/EBP practices due to huge diversity of cases, clinical pictures, interventions, and scientific methodologies. More advanced tasks, including application of brain-computer interfaces and neuroprosteheses, show the need for a new approach from medical practitioners. This chapter presents challenges, barriers, and solutions in the aforementioned area based on the personal experiences of the authors. Visualisation tools provide cognitive support for social context, cooperation patterns, and data interpretation. Taking into consideration that social issues may extend the visibility of the results and allow for easier dissemination of the results, the aim was to show how visualisation helps identify cooperation networks and disseminate research results.


Praxis ◽  
2002 ◽  
Vol 91 (34) ◽  
pp. 1352-1356
Author(s):  
Harder ◽  
Blum

Cholangiokarzinome oder cholangiozelluläre Karzinome (CCC) sind seltene Tumoren des biliären Systems mit einer Inzidenz von 2–4/100000 pro Jahr. Zu ihnen zählen die perihilären Gallengangskarzinome (Klatskin-Tumore), mit ca. 60% das häufigste CCC, die peripheren (intrahepatischen) Cholangiokarzinome, das Gallenblasenkarzinom, die Karzinome der extrahepatischen Gallengänge und das periampulläre Karzinom. Zum Zeitpunkt der Diagnose ist nur bei etwa 20% eine chirurgische Resektion als einzige kurative Therapieoption möglich. Die Lebertransplantation ist wegen der hohen Rezidivrate derzeit nicht indiziert. Die Prognose von nicht resektablen Cholangiokarzinomen ist mit einer mittleren Überlebenszeit von sechs bis acht Monaten schlecht. Eine wirksame Therapie zur Verlängerung der Überlebenszeit existiert aktuell nicht. Die wichtigste Massnahme im Rahmen der «best supportive care» ist die Beseitigung der Cholestase (endoskopisch, perkutan oder chirurgisch), um einer Cholangitis oder Cholangiosepsis vorzubeugen. Durch eine systemische Chemotherapie lassen sich Ansprechraten von ca. 20% erreichen. 5-FU und Gemcitabine sind die derzeit am häufigsten eingesetzten Substanzen, die mit einer perkutanen oder endoluminalen Bestrahlung kombiniert werden können. Multimodale Therapiekonzepte können im Einzellfall erfolgreich sein, müssen jedoch erst in Evidence-Based-Medicine-gerechten Studien evaluiert werden, bevor Therapieempfehlungen für die Praxis formuliert werden können.


Swiss Surgery ◽  
1999 ◽  
Vol 5 (4) ◽  
pp. 183-185
Author(s):  
Bleuer

Die mit dem Aufkommen der elektronischen Medien einhergehende Informationsflut hat die Erwartungen an den Dokumentationsdienst (DOKDI) der Schweizerischen Akademie der Medizinischen Wissenschaften verändert: Insbesondere Evidence Based Medicine (EBM) verlangt nicht nur die Beschaffung von Information, sondern auch eine Selektion hinsichtlich Qualität und Relevanz: Die sich aus der klinischen Situation ergebende Frage fordert eine Antwort, die inhaltlich richtig ist und in der konkreten Situation auch weiterhilft. Dem Ideal, sich durch kritische Lektüre der Originalarbeiten ein Bild über die vorhandene Evidenz für die Richtigkeit eines bestimmten Prozederes zu verschaffen, stehen in der Praxis meist Zeitmangel und methodische Schwierigkeiten im Weg; man wird sich deshalb oft auf die durch andere erarbeitete Evidenz abstützen müssen und z.B. die Cochrane Library konsultieren. Der DOKDI engagiert sich sowohl bei der Erarbeitung von systematischen Übersichtsarbeiten als auch bei der Dissemination der gefundenen Evidenz, indem er seine Erfahrung in der Dokumentation mit elektronischen Medien und die entsprechende Infrastruktur zur Verfügung stellt. Als Ergänzung zu diesen Aktivitäten hat die Akademie einen Grant zur Ausbildung von EBM-Tutoren gesprochen. In einem einwöchigen Kurs in Oxford werden Kliniker zu EBM-Tutoren ausgebildet: Dies wird zukünftig ermöglichen, vermehrt EBM-Workshops in der Schweiz durchzuführen.


2003 ◽  
Vol 12 (1) ◽  
pp. 3-11 ◽  
Author(s):  
Ingrid Müller

Zusammenfassung. Die kinderneurologische Begleitung erfüllt zwei wesentliche Aufgaben innerhalb des interdisziplinären Konzepts der Frühförderung. Sie ist zum einen Teil des Diagnostik- und Therapieprozesses; dieser orientiert sich an der neurophysiologischen Erkenntnis, dass das Gehirn ein sich selbst organisierendes System ist und seine Funktionalität in der Interaktion mit dem Umfeld entwickelt. Heutige kinderneurologische Diagnostik basiert daher auf einem systemisch-ökologischen Ansatz. Zum anderen tragen entwicklungsneurologische Befunde, die sich zur prognostischen Beurteilung therapeutischer Maßnahmen eignen, wesentlich zur Qualitätssicherung und -kontrolle in der Frühförderung bei. In den letzten Jahren ist eine Inflation bei der Verordnung entwicklungsfördernder Maßnahmen zu beobachten. Um eine Explosion der Kosten im Gesundheitswesen zu verhindern, werden sich in Zukunft Kriterien der evidence-based medicine auch in der Frühförderung durchsetzen müssen.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document