physical health composite score
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2020 ◽  
Vol 88 (11) ◽  
pp. 704-712
Author(s):  
Lydia Sander ◽  
Joachim Kugler ◽  
Bernhard Elsner

Zusammenfassung Hintergrund Multiple Sklerose (MS) ist eine chronisch progredient verlaufende Erkrankung, welche mit einer Vielzahl von MS-spezifischen Symptomen einhergeht. Viele dieser Symptome wirken sich negativ auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität (Health Related Quality of Life, HRQoL) der Betroffenen aus. Bisher ungeklärt ist, welche MS-spezifischen Symptome einen besonders großen Einfluss auf die HRQoL haben. Methodik Die durchgeführte Untersuchung basiert auf den Daten einer Mitgliederbefragung der Deutschen MS Gesellschaft (DMSG) im Jahr 2015 (n = 424). Unter Berücksichtigung von soziodemographischen Variablen und allgemeinen medizinischen Variablen wurde der Einfluss der MS-spezifischen Symptome auf die HRQoL untersucht. Die HRQoL wurde mit dem Multiple Sclerosis Quality of Life-54-Instrument (MSQOL-54-Instrument) erhoben. In einem Vortest wurden alle Einflussfaktoren auf einen signifikanten Mittelwertunterschied (p = 0,05) bzw. eine mittlere Korrelation (Pearson’s r ≥ 0,3) getestet. Anschließend wurde der Einfluss der im Vortest identifizierten Variablen auf die HRQoL mithilfe der multiplen linearen Regressionsanalyse untersucht. Ergebnisse Für die Befragten konnte ein durchschnittlicher Physical Health Composite Score (PHCS) von 48,3 (sd = 17,7) und ein durchschnittlicher Mental Health Composite Score von 56,0 (sd = 20,1) errechnet werden. Als wichtigste Einflussfaktoren auf die HRQoL ergeben sich die MS-spezifischen Symptome Depression, Schmerz und kognitive Einschränkungen. MS-bedingte Symptome mit einem Mobilitätskontext zeigen negativen Zusammenhang mit dem PHCS. Sprechstörung und Schwindel sind mit einem abnehmenden MHCS verbunden. Der Beschäftigungsstatus ist der einzige sozioökonomische Faktor, der sich in der multiplen Regression signifikant auf die HRQoL auswirkt. Die allgemeinen medizinischen Faktoren zeigen keinen signifikanten Einfluss auf die HRQoL. Schlussfolgerung MS-spezifische Symptome haben einen großen Einfluss auf die HRQoL von Menschen mit MS. In der Untersuchung konnte gezeigt werden, dass besonders die sogenannten „versteckten Symptome“ einen wesentlichen Einfluss auf die HRQoL haben. Hier sind beispielsweise die Symptome Depression, Schmerz und kognitive Einschränkungen zu nennen. Diese sollten stärker in der Versorgung von Menschen mit MS berücksichtigt werden.


2015 ◽  
Vol 2 (2) ◽  
pp. 13-18
Author(s):  
Yogendra Amatya ◽  
Samita Acharya

Introductions: Caesarean section is rising. The best method of delivery, vaginal or caesarean, for postpartum quality of life in women is a matter of controversy both from professionals’ perspectives and from women’s experience of childbirth. This study analyses quality of life after these two methods of deliveries.Methods: This was a cross-sectional comparative study in postnatal care outpatient department at Patan Hospital. Primipara women with normal delivery and elective caesarean section done in Patan Hospital were enrolled to analyse postpartum quality of life. The SF-12 questionnaire tool at 6 weeks post delivery was used to compare age, ethnicity, education, family type and employment. Data was analysed using ANOVA test for descriptive parameters.Results: There were 468 primipara, age 30-45 years, 94% in 15-30 years77.8% educated, 74.4% in joint family,73.5% housewife. Normal vaginal delivery was 360 (72.6%) and 128 (27.4%) elective caesarean. Vaginal delivery group had average SF score of Physical Health Composite Score of 68.7, Mental Health CompositeScore69.5 and total SF score 67.7. While in caesarean group, it was 64.8,64.1 and 63.4.Conclusions: Normal vaginal delivery had better quality of life resulting in both superior physical as well as mental health.Journal of Patan Academy of Health Sciences, Vol. 2, No. 2, 2015. page:13-18


2015 ◽  
Vol 2015 ◽  
pp. 1-6 ◽  
Author(s):  
Barbara G. Vickrey ◽  
Liesly Lee ◽  
Fraser Moore ◽  
Patrick Moriarty

Objective. To compare patterns of associations of changes in mental and physical health dimensions of health-related quality of life (HRQoL) over time with relapse occurrence and changes in Expanded Disability Status Scale (EDSS) scores in patients with relapsing multiple sclerosis (RMS).Methods. This 24-month, phase IV, observational study enrolled 334 patients with RMS who received interferonβ-1a 44 μg or 22 μg subcutaneously three times weekly. At each 6-month visit, patients completed the Multiple Sclerosis Quality of Life-54 (MSQOL-54) and site investigators assessed EDSS and recorded relapse occurrence. A generalized linear model procedure was used for multivariable analyses (per protocol) that explored unique associations of EDSS score change and relapse occurrence with MSQOL-54 physical health composite score (PCS) and mental health composite score (MCS).Results. HRQoL improved over 2 years among those who completed the study. Occurrence of ≥1 relapse was significantly associated with lower MSQOL-54 PCS and MCS. Changes in EDSS score were significantly associated with MSQOL-54 PCS, but not MCS.Conclusions. HRQoL assessments, particularly those that examine mental health, may provide information on the general health status of patients with RMS that would not be recognized using traditional clinician-assessed measures of disease severity and activity. This trial is registered with ClinicalTrials.gov; identifier:NCT01141751.


2005 ◽  
Vol 11 (2) ◽  
pp. 222-226 ◽  
Author(s):  
David C Mohr ◽  
Heather Burke ◽  
Victoria Beckner ◽  
Natalia Merluzzi

Objective: Peer-support interventions have shown no statistically significant or clinically meaningful effect on quality of life (QOL) or depressive symptoms for multiple sclerosis (MS) patients. Peer-support interventions for MS generally provide support but no skills training. The aim of this study was to evaluate a brief telephone-administered skills-training model of peer-support for patients with MS. Methods: Sixteen patients with MS showing signs of moderate distress received eight sessions of telephone-administered peer support (TAPS). TAPS is a manualized programme administered by peer-support counsellors diagnosed with MS. Using a workbook, peer-support counsellors teach skills to manage distress and MS symptoms. Subjective depression was assessed using the Center for Epidemiological Studies Depression Scale while objective depression was rated using the Hamilton Rating Scale for Depression. QOL was measured preand post-treatment using the SF-36. Results: The participants showed significant improvements on both the CESD (p=0.04) and the HRSD (p=0.01). Overall QOL improved significantly (p=0.045), however this was not reflected in either the Physical Health composite score or the Mental Health Composite Scale (p-0.17). Conclusions: These findings suggest that TAPS may prove to be an efficacious peer-support model for patients with MS.


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