Lungenrundherd im CT - Beobachten oder resezieren?

2012 ◽  
Vol 69 (7) ◽  
pp. 394-400 ◽  
Author(s):  
Odermatt ◽  
Furrer

Zufällig entdeckte solitäre Lungenrundherde (Solitary pulmonary nodule, SPN) nehmen aufgrund des vermehrten Einsatzes von hochauflösenden CTs zu. Sie werden definiert als bis zu 3cm große Verdichtungen ohne Hinweise auf vergrößerte Lymphknoten. Radiologische Morphologiekriterien und Wachstumsdynamik sowie das Patientenrisikoprofil (Alter, Raucheranamnese, Malignomanamnese) dienen zur Einteilung des Malignomrisikos in gering, mittel oder hoch. Bei geringer Malignitätswahrscheinlichkeit wird der SPN beobachtet. Bei mittlerer Malignitätswahrscheinlichkeit wird eine transthorakale oder bronchoskopische Biopsie empfohlen. Diese ist aber nur aussagekräftig, wenn eine maligne oder eindeutig benigne Entität diagnostiziert wird. In allen anderen Fällen bleibt der SPN undeterminiert und die chirurgische Resektion ist angezeigt. Zunehmend wird bei mittlerem Malignitätsrisiko oder Patienten mit hohem Operationsrisiko das FDG-PET zur Bestimmung der Vortest-Wahrscheinlichkeit eingesetzt. Die Sensitivität ist etwa 80%. SPN mit hoher Malignitätswahrscheinlichkeit werden primär reseziert. Die chirurgische Resektion gilt als Goldstandard mit Sensitivität und Spezifität von praktisch 100%. Im Falle von Metastasen ist die Exzisionsbiopsie therapeutisch. Als chirurgisches Verfahren hat sich die videoassistierte thorakoskopische (VATS) Keilexzision etabliert. Hierfür geeignet sind periphere Herde von 1 - 2 cm Größe, die nicht tiefer als ihr Eigendurchmesser im Lungenparenchym liegen. Konzeptionell ist im Falle eines intraoperativ nachgewiesenen nicht-kleinzelligen Bronchuskarzinoms (NSCLC) die zweizeitige oder einzeitige Operation möglich. Beim einzeitigen Verfahren wird Diagnostik und onkologische Resektion in der gleichen Operation durchgeführt. Aufgrund der meist vorliegenden Frühstadien kann die Lobektomie videoassistiert erfolgen. Die diagnostische Thorakotomie mit offener Biopsie ist selten zur Klärung der Diagnose nötig. Zur Planung einer effizienten und individuellen Abklärung ist ein interdisziplinärer Approach essentiell.

2009 ◽  
Vol 12 (2) ◽  
pp. 204-209 ◽  
Author(s):  
Chih-Yung Chang ◽  
Ching Tzao ◽  
Shih-Chun Lee ◽  
Cheng-Yi Cheng ◽  
Chang-Hsien Liu ◽  
...  

1996 ◽  
Vol 43 (6) ◽  
pp. 882
Author(s):  
Eun Mee Cheon ◽  
Byung Tae Kim ◽  
O. Jung Kwon ◽  
Hojoong Kim ◽  
Man Pyo Chung ◽  
...  

2010 ◽  
Vol 29 (2) ◽  
pp. 93-94
Author(s):  
J. Banzo ◽  
M.A. Ubieto ◽  
J. Velilla ◽  
E. Prats ◽  
P. Razola ◽  
...  

Author(s):  
şadiye tuzcu ◽  
bekir taşdemir ◽  
ibrahim iblioğlu ◽  
ihsan kaplan ◽  
ali uyar ◽  
...  

Background: The evaluation of solitary lung nodules via FDG PET/CT has high sensitivity for nodules larger than 8 mm and is utilized to exclude lung cancer. Aim: This study aimed to retrospectively explore whether the lesions in patients who underwent F18 fluorodeoxyglucose-positron emission tomography/computed tomography imaging with the staging of the solitary pulmonary nodule and lung mass were within the local imaging area. It also investigated whether a relationship existed between the size of the lung lesion and extrathoracic spread. Materials and Method: Three hundred eight patients histopathologically diagnosed lung cancer were included in this study. All patients lung lesions were measured and patients were classified as four groups according to the size of the lung lesion. In all groups, the F18 FDG PET/CT examination was used to detect liver, adrenal, bone and supraclavicular lymph node metastasis, besides extrathoracic metastasis. Results: Liver, bone and extrathoracic metastasis of group-1 was statistically lower than group-2 (P < 0.001, p<0.01 and P = 0.03, respectively). Liver, extrathoracic, adrenal and bone metastasis of group-3 was statistically lower than the group-4 (P<0.001, P = 0.01, and P = 0.04, p<0.01 respectively). Extrathoracic extension was observed in only one patient in the group-3. In addition liver, adrenal, and bone metastases were not observed in any group-3 patients. Conclusions: PET/CT may be a more appropriate approach to be aplied in cases with nodule diameter ≤20mm. Performing local imaging in patients with a nodule diameter of ≤20 mm could not only reduce radiation exposure but also save radiopharmaceuticals used in PET/CT imaging. Keywords: lung cancer, solitary pulmonary nodule, PET/CT, fluorodeoxyglucos


2018 ◽  
Vol 45 (11) ◽  
pp. 1898-1907 ◽  
Author(s):  
Laura Evangelista ◽  
Alberto Cuocolo ◽  
Leonardo Pace ◽  
Luigi Mansi ◽  
Silvana Del Vecchio ◽  
...  

2020 ◽  
Vol 53 (1) ◽  
pp. 1-6 ◽  
Author(s):  
Felipe Alves Mourato ◽  
Ana Emília Teixeira Brito ◽  
Monique Sampaio Cruz Romão ◽  
Renata Guerra Galvão Santos ◽  
Cristiana Altino de Almeida ◽  
...  

Abstract Objective: To determine the frequency with which 18F-FDG-PET/CT findings change the probability of malignancy classification of solitary pulmonary nodules. Materials and Methods: This was a retrospective analysis of all 18F-FDG-PET/CT examinations performed for the investigation of a solitary pulmonary nodule between May 2016 and May 2017. We reviewed medical records and PET/CT images to collect the data necessary to calculate the pre-test probability of malignancy using the Swensen model and the Herder model. The probability of malignancy was classified as low if < 5%, intermediate if 5-65%, and high if > 65%. Cases classified as intermediate in the Swensen model were reclassified by the Herder model. Results: We reviewed the records for 33 patients, of whom 17 (51.5%) were male. The mean age was 68.63 ± 12.20 years. According to the Swensen model, the probability of malignancy was intermediate in 23 cases (69.7%). Among those, the application of the Herder model resulted in the probability of malignancy being reclassified as low in 6 (26.1%) and as high in 8 (34.8%). Conclusion: 18F-FDG-PET/CT was able to modify the probability of malignancy classification of a solitary pulmonary nodule in more than 50% of the cases evaluated.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document