CME: Obstructive Sleep Apnea: How to Deal with Night-To-Night Variability of Respiratory Events?

Praxis ◽  
2020 ◽  
Vol 109 (16) ◽  
pp. 1225-1230
Author(s):  
Maurice Roeder ◽  
Esther I. Schwarz ◽  
Thomas Gaisl ◽  
Malcolm Kohler

Abstract. Die aktuellen Leitlinien empfehlen, unkomplizierte Patientinnen und Patienten mit Verdacht auf obstruktive Schlafapnoe (OSA) mittels einer einzigen Schlafuntersuchung zu diagnostizieren. Eine kürzlich veröffentlichte Meta-Analyse konnte hingegen eine ausgeprägte intra-individuelle Variabilität respiratorischer Parameter von Nacht zu Nacht zeigen. Wir präsentieren den Fall eines 76-jährigen Patienten mit Verdacht auf OSA, der innerhalb von 13 Wochen sechs Schlafuntersuchungen unterzogen wurde. Hierbei präsentierte sich eine relevante Variabilität des AHI zwischen 1,1 und 43,1/h. Es konnten keine relevanten Unterschiede betreffend Gewicht, Alkoholkonsum, Medikation und Begleiterkrankungen zwischen den Schlafuntersuchungen festgestellt werden. Aufgrund fehlender subjektiver Wirksamkeit wurde die CPAP-Therapie nach einem Jahr gestoppt. Die ausgeprägte Nacht-zu-Nacht-Variabilität respiratorischer Parameter stellt eine akkurate OSA-Diagnostik mittels einer einzelnen Schlafuntersuchung in Frage.

2014 ◽  
Vol 18 (4) ◽  
pp. 837-844 ◽  
Author(s):  
Hisashi Hosoya ◽  
Hideki Kitaura ◽  
Takashi Hashimoto ◽  
Mau Ito ◽  
Masayuki Kinbara ◽  
...  

2006 ◽  
Vol 7 ◽  
pp. S108
Author(s):  
J.M. Montserrat ◽  
M. Nacher ◽  
A. Serrano ◽  
D Navajas ◽  
R. Farre

2021 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Zhongxing Zhang ◽  
Ming Qi ◽  
Gordana Hügli ◽  
Ramin Khatami

AbstractObstructive sleep apnea syndrome (OSAS) is a common sleep disorder. Severe OSAS defined as apnea–hypopnea index (AHI) ≥ 30/h is a risk factor for developing cerebro-cardiovascular diseases. The mechanisms of how repetitive sleep apneas/hypopneas damage cerebral hemodynamics are still not well understood. In this study, changes in blood volume (BV) and oxygen saturation (StO2) in the left forehead of 29 newly diagnosed severe OSAS patients were measured by frequency-domain near-infrared spectroscopy during an incremental continuous positive airway pressure (CPAP) titration protocol together with polysomnography. The coefficients of variation of BV (CV-BV) and the decreases of StO2 (de-StO2) of more than 2000 respiratory events were predicted using linear mixed-effect models, respectively. We found that longer events and apneas rather than hypopneas induce larger changes in CV-BV and stronger cerebral desaturation. Respiratory events occurring during higher baseline StO2 before their onsets, during rapid-eye-movement sleep and those associated with higher heart rate induce smaller changes in CV-BV and de-StO2. The stepwise increased CPAP pressures can attenuate these changes. These results suggest that in severe OSAS the length and the type of respiratory event rather than widely used AHI may be better parameters to indicate the severity of cerebral hemodynamic changes.


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