Finding Antecedents of Psychological Safety: A Step Toward Quality Improvement

Nursing Forum ◽  
2014 ◽  
Vol 50 (3) ◽  
pp. 171-178 ◽  
Author(s):  
Gina Aranzamendez ◽  
Debbie James ◽  
Robin Toms
2020 ◽  
Vol 7 ◽  
pp. 238212052094066
Author(s):  
Michaela Friesth ◽  
Kristina Dzara

Background: Health care research is a common undergraduate health sciences requirement. There is limited literature regarding course structure, content, or learning outcomes; most courses have traditionally been taught through didactic lecture. This is misaligned with Generation Y learner values, as they desire guided learning, real-world examples, active engagement, learning through doing, and psychological safety. Methods: A “journal club” approach to teaching health care research was implemented at Northeastern University in Fall 2018. Each session involved (1) a moment of reflection; (2) an introduction to the topic; (3) 1 student methods report presentation; (4) 2 student “journal club” self-directed structured article summary presentations; (5) large-group discussion; (6) plus/delta feedback to instructor. Each student completed 2 “journal club” and 1 methods presentations, 6 peer reviews, CITI research training, a quality improvement survey, and a final course reflection. We utilized a convergent mixed-methods educational evaluation, integrating data from 3 distinct sources—a quality improvement survey, final student course reflections, and Plus/Delta feedback—which were analyzed via thematic analysis. The Northeastern University Institutional Review Board exempted the study. Results: Students appreciated the course structure and reported confidence in their critical appraisal abilities. Four qualitative themes emerged: (1) enabled a high degree of growth as students and scholars; (2) designed in thoughtful and unique format; (3) initially intimidated students and was academically challenging; and (4) prioritized and enabled psychological safety. Conclusions: Although initially intimidating and admittedly challenging, undergraduate health sciences students applauded the course’s curricular design and enabling of psychological safety, which aligned with Generation Y learner values, ultimately leading to growth in perceived and realized confidence and ability to critically review research articles.


2011 ◽  
Vol 16 (3) ◽  
pp. 209-223 ◽  
Author(s):  
Jane Reid ◽  
Ken Catchpole

Patient safety in the perioperative setting is determined by many interdependent factors including reliable systems, good teamwork, psychological safety, optimal communications and most crucially shared vision and goals. The necessary organizational, environmental and behavioural conditions for quality care are not new and were in fact known to Florence Nightingale as much as 150 years ago. As noted by Nightingale, and something that remains unchanged today, the greatest threat to patient safety are the frailties of the human condition, complacent attitudes and unconscious behaviours. Recognizing that error is normal and somewhat inevitable, given the complexity of modern surgery, is undoubtedly the first step to mitigating error and harm, and the basis from which to tackle variability and sub-optimal conditions to deliver quality improvement.


Swiss Surgery ◽  
1999 ◽  
Vol 5 (2) ◽  
pp. 62-72 ◽  
Author(s):  
Rageth ◽  
Häner ◽  
Hess ◽  
Laffer ◽  
Inderbitzi

Fragestellung: Wie lassen sich die neuen gesetzlichen Anforderungen (Statistikgesetz 1992 und Verordnungen dazu von 1993: Minimaldatensatz des Bundesamtes für Statistik [BFS] mit ICD-Codierungen sowie Krankenversicherungsgesetz 1995 mit Verordnungen dazu von 1996: Notwendigkeit der Dokumentation von Qualität und Wirtschaftlichkeit) mit sinnvollem Aufwand in den Klinikalltag integrieren? Methodik: Es wurde eine Synthese des BFS-Minimaldatensatzes mit zusätzlichen Informationen zur Qualitätssicherung in einem einzigen Fragenkatalog durchgeführt. Die Chirurgischen Kliniken des Spitals Limmattal in Schlieren und des Regionalspitals Biel haben 1995 die Arbeitsgemeinschaft für Qualitätssicherung in der Chirurgie (AQC) gegründet und das AQC-System 2 Jahre lang getestet. Resultate: Bis Ende 1997 wurden in der AQC-Statistik 15'115 operative Eingriffe dokumentiert. Der zeitliche Zusatzaufwand (zusätzlich zur obligatorischen BFS-Statistik, welche 3-10 Minuten in Anspruch nimmt) beläuft sich beim Ausfüllen der Fragebögen auf 1-3 Minuten. Diskussion: Zeitliche und finanzielle Aufwendungen steigen als Folge der gesetzlichen Anforderungen. Der Aufwand kann aber in praktikablen Grenzen gehalten werden, wenn ein einziger Fragebogen mehreren Zwecken gleichzeitig dient. So erfüllt das AQC-System nicht nur die gesetzlichen Anforderungen bezüglich systematischer Qualitätssicherung und BFS-Statistik sondern auch den Zweck der Klinik-Jahresstatistik, der individuellen operateurbezogenen Statistik und kann, wenn weitere Kliniken daran teilnehmen auch zum Vergleich der Kliniken untereinander herangezogen werden. Es fehlt noch an Standards, Referenzbereichen und Indikatoren. Diese können jedoch aufgrund des AQC-Systems nun leichter entwickelt werden, weil auf umfangreiches Zahlenmaterial abgestellt werden kann. Schlussfolgerungen: Das AQC-System hat sich im Alltag als praktikabel erwiesen und könnte als flächendeckendes System sowohl zur systematischen Qualitätssicherung als auch zur Abdeckung der übrigen Statistikbedürfnisse verwendet werden.


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