Behavior Assessment Battery--Polish Version

2021 ◽  
Author(s):  
Katarzyna Węsierska ◽  
Martine Vanryckeghem ◽  
Aleksandra Krawczyk ◽  
Marta Danielowska ◽  
Maria Faściszewska ◽  
...  
2018 ◽  
Vol 27 (3S) ◽  
pp. 1224-1234 ◽  
Author(s):  
Katarzyna Węsierska ◽  
Martine Vanryckeghem ◽  
Aleksandra Krawczyk ◽  
Marta Danielowska ◽  
Maria Faściszewska ◽  
...  

Purpose The aim of this study was to establish normative data for Polish persons who stutter (PWS) and persons who do not stutter (PWNS) with the adapted version of the Behavior Assessment Battery (BAB; Vanryckeghem & Brutten, 2018) for adults and to investigate whether or not gender and age influenced the results. In addition, the BAB subtests' reliability and validity were examined. Method A Polish version of the BAB test procedures, including the Speech Situation Checklist–Emotional Reaction, Speech Situation Checklist–Speech Disruption, Behavior Checklist, and Communication Attitude Test for Adults Who Stutter (Vanryckeghem & Brutten, 2018), were individually administered to 123 adults who stutter and 151 adults who do not stutter between the ages of 17 and 70. Results PWS scored statistically significantly higher on all BAB subtests compared to PWNS. No significant between-groups gender or age difference was detected. The test data indicate high internal validity. The test items correlate well with the total score and significantly differentiate the two groups. The test battery validly differentiates PWS from PWNS with high accuracy. Conclusions The Polish version of the BAB for adults confirms data collected in previous cross-cultural investigations. The results once again differentiate PWS from PWNS in a powerful way. Compared to PWNS, PWS report significantly more anxiety and speech breakdown when speaking in particular speech situations. They also report their attitude toward speech to be significantly more negative compared to the typical speaker and indicate using a significant number of coping behaviors to avoid or escape difficult speaking conditions. The BAB test battery, in its totality, assists in multidimensional assessment, pre- and posttreatment comparison, and identification of treatment targets based on the answers of PWS to each test item.


2006 ◽  
Vol 15 (2) ◽  
pp. 71-75 ◽  
Author(s):  
Franz Petermann
Keyword(s):  

Zusammenfassung. Die Intelligenzdiagnostik bei Kindern besitzt eine über 100-jährige Tradition, die verschiedenartige Testkonzepte hervorbrachte. Wichtige Konzepte werden am Beispiel von Testverfahren, wie dem Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder (HAWIK-IV), der Kaufman Assessment Battery for Children (K-ABC) und dem Snijders-Oomen Non-verbalen Intelligenztest (SON-R 2½ - 7) diskutiert. Auf grundlegende Dimensionen aktueller Intelligenztests wird eingegangen; es zeichnet sich ein Trend zu komplexen Intelligenztest-Verfahren ab.


2010 ◽  
Vol 17 (2) ◽  
pp. 36-49 ◽  
Author(s):  
Julia Kastner ◽  
Franz Petermann

Zusammenfassung. Der aktuelle Forschungsstand deutet darauf hin, dass entwicklungsbedingte Koordinationsstörungen häufig mit psychischen und sozialen Verhaltensauffälligkeiten sowie kognitiven Defiziten verknüpft sind; insbesondere der Kontakt zur Gleichaltrigengruppe scheint problematisch. Die vorliegende Studie überprüft, ob betroffene Kinder spezifische kognitive Defizite sowie verschiedene Verhaltensprobleme aufweisen. Es besteht die Hypothese, dass psychische Auffälligkeiten sowie Probleme im sozialen Bereich nicht nur unmittelbare Folgen der motorischen Ungeschicklichkeit darstellen, sondern dass bestimmte kognitive Defizite an der Entstehung dieser negativen Begleiterscheinungen beteiligt sind. In der Studie wurden 35 koordinationsgestörte Kinder im Alter von sechs bis elf Jahren mit einer alters- und geschlechtsgematchten Kontrollgruppe (n = 35) anhand ihrer kognitiven Leistungen, ihres Sozialverhaltens sowie bestimmter psychischer Verhaltensauffälligkeiten mittels t-Tests verglichen. Zur Absicherung der Diagnose einer entwicklungsbedingten Koordinationsstörung wurde der Motoriktest Movement Assessment Battery for Children (M-ABC-2) eingesetzt. Die Überprüfung der kognitiven Leistungen erfolgte mittels des Hamburg-Wechsler-Intelligenztest für Kinder – IV (HAWIK-IV). Psychische und soziale Verhaltensabweichungen wurden mithilfe des Elternfragebogens der Intelligence and Developmental Scales (IDS) und der Lehrereinschätzliste (LSL) erfasst. Anhand von Mediatoranalysen wird überprüft, ob ein indirekter Zusammenhang zwischen motorischer Leistung und verschiedenen Verhaltensauffälligkeiten besteht, der durch bestimmte kognitive Defizite vermittelt wird. Die Kinder weisen im Vergleich zur Kontrollgruppe ein erhöhtes Maß an psychischen Auffälligkeiten, Einschränkungen im Sozialverhalten sowie signifikante Intelligenzunterschiede auf. Das Wahrnehmungsgebundene Logische Denken (HAWIK-IV) vermittelt den Zusammenhang zwischen der motorischen Gesamtleistung sowie den LSL-Skalen Einfühlungsvermögen und Kooperation. Die Ergebnisse weisen darauf hin, dass verschiedene Wahrnehmungsdefizite den Umgang mit der Gleichaltrigengruppe erschweren.


2000 ◽  
Vol 16 (1) ◽  
pp. 77-83 ◽  
Author(s):  
Lina Pezzuti ◽  
Caterina Laicardi ◽  
Marco Lauriola

Summary: An Elderly Behavior Assessment for Relatives (EBAR), updating the GERRI ( Schwartz, 1983 ), was administered to relatives (or significant others) of 349 elderly persons, from 60 to over 80 years of age, living at home, in good health and without cognitive impairment. A trained psychologist administered subjects the Life Satisfaction for Elderly Scale (LSES), the Instrumental Activity of Daily Living (IADL), the Mini Mental State Examination (MMSE), and personally answered to an overall elderly behavior rating scale (RA). EBAR items were first examined. The more attractive and less discriminative statements were excluded. A principal components analysis was carried out on the remaining EBAR items. Three factors were extracted. After varimax rotation they were tentatively labeled: Everyday Cognitive Functioning, Depression, and Hostility. Factor-driven EBAR subscales were designed, taking into account simpler items in the factor matrix. Results provide evidence for EBAR construct validity. Everyday Cognitive Functioning is connected to the IADL and the RA scores; Depression is very highly related to the LSES; Hostility is weakly related to RA, IADL, and MMSE, indicating that the scale needs further investigation.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document