Screening for adjustment disorders and major depression in otolaryngology patients using the Hospital Anxiety and Depression Scale

1999 ◽  
Vol 3 (1) ◽  
pp. 43-48 ◽  
Author(s):  
Takashi Hosaka ◽  
Hisae Awazu ◽  
Takayuki Aoki ◽  
Toru Okuyama ◽  
Shigeto Yamawaki
2011 ◽  
Vol 26 (S2) ◽  
pp. 599-599
Author(s):  
Z. Al-Salihy ◽  
T. Rahim ◽  
A. Mitchell ◽  
M. Mahmud ◽  
A. Muhyaldin

IntroductionUstun et al estimated that depression is the fourth leading cause of global disease burden. The burden of depression on the healthcare system is equally significant with an estimated US annual cost of approximately $26 billion (1990). In a European epidemiologic study of mental disorders involving six countries, major depression was the single most common disorder assessed, with a 12-month prevalence of 3.9%.ObjectivesOur aim was to find the optimal tool with the highest accuracy in comparison to the (MINI) for depression.AimsWe aimed to find the depression rating scale with the highest accuracy when applied by psychiatrists in Iraq.MethodsWe recruited 400 subjects; The (MINI) was used as a gold standard to define the presence of major depression according to DSMIV criteria stratified into 200 patients with primary depression and 200 non-depressed subjects in Kurdistan region of Iraq. We examined the symptoms of depression using the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) and Clinical Global Impression (CGI). Interviews were performed by three psychiatrists who were blinded to the group allocations. ROC curve analysis was used.ResultsBoth HADS and CGI performed with high accuracy compared with the MINI interview for DSMIV major depression. Clinicians using the CGI were accurate in their clinical judgement with sensitivity of 97% and specificity of 99%.ConclusionsWe found the psychiatrist's opinion alone was very accurate with higher sensitivity and specificity than the HADS and therefore it is unclear from our sample if questionnaires would help clinicians in their diagnoses.


2009 ◽  
Vol 15 (12) ◽  
pp. 1518-1524 ◽  
Author(s):  
Kimia Honarmand ◽  
Anthony Feinstein

Detecting clinically significant symptoms of depression and anxiety in medically ill patients using self-report rating scales presents a challenge because of somatic confounders. The Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) was developed with this in mind, but has never been validated for a multiple sclerosis population. Our objective was to validate the HADS for multiple sclerosis patients. Multiple sclerosis patients were interviewed for the presence of major depression ( n = 180) and anxiety disorders ( n = 140) with the Structured Clinical Interview for DSM-IV disorders. A receiver operating characteristic (ROC) analysis was undertaken to assess which HADS cut-off scores give the best yield with respect to diagnoses of major depression and all anxiety disorders defined by the Structured Clinical Interview for DSM-IV. A threshold score of 8 or greater on the HADS depression subscale provides a sensitivity of 90% and specificity of 87.3% (ROC area under the curve 0.938). The same cut-off score gives a sensitivity of 88.5% and a specificity of 80.7% on the anxiety subscale (ROC area under the curve 0.913), but for generalized anxiety disorder only. The study confirms the usefulness of the HADS as a marker of major depression and generalized anxiety disorder, but not other anxiety disorders, in multiple sclerosis patients.


2009 ◽  
Vol 57 (1) ◽  
pp. 33-42 ◽  
Author(s):  
Lena Schirmer ◽  
Anja Mehnert ◽  
Angela Scherwath ◽  
Barbara Schleimer ◽  
Frank Schulz-Kindermann ◽  
...  

Die in mehreren Studien gefundenen kognitiven Störungen bei Tumorpatienten nach Chemotherapie werden zumeist mit der Zytostatikaneurotoxizität assoziiert. In der vorliegenden Arbeit wird der Zusammenhang von Angst, Depression und Posttraumatischer Belastungsstörung mit der kognitiven Leistungsfähigkeit bei Frauen mit Mammakarzinom untersucht. Insgesamt wurden 76 Brustkrebspatientinnen fünf Jahre nach Abschluss der onkologischen Behandlung mit neuropsychologischen Testverfahren sowie mit der Hospital Anxiety and Depression Scale – Deutsche Version (HADS-D) und der Posttraumatic Stress Disorder Checklist – Civilian Version (PCL-C) untersucht: 23 nach Standard- und 24 nach Hochdosistherapie sowie 29 nach Brustoperation und Strahlentherapie als Vergleichsgruppe. Signifikante Zusammenhänge sind vor allem zwischen kognitiven Funktionen und Intrusionssymptomen einer Posttraumatischen Belastungsstörung (PTBS) festzustellen. Bei Patientinnen nach Standardtherapie weisen Intrusionen der PTBS einen moderaten Zusammenhang mit der globalen kognitiven Beeinträchtigung auf. Die Ergebnisse der Studie deuten auf multidimensionale Einfluss- und moderierende Faktoren bei der Entwicklung kognitiver Defizite bei Brustkrebspatientinnen nach onkologischer Therapie hin.


Diagnostica ◽  
2003 ◽  
Vol 49 (1) ◽  
pp. 34-42 ◽  
Author(s):  
Andreas Hinz ◽  
Winfried Rief ◽  
Elmar Brähler

Zusammenfassung. Der Whiteley-Index ist ein Instrument zur Erfassung von Hypochondrie. Für diesen Fragebogen wurde eine Normierungs- und Validierungsstudie anhand einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe (n = 1996) durchgeführt. Hypochondrie zeigt eine etwa lineare Altersabhängigkeit (r = .24). Frauen haben in allen Altersstufen höhere Hypochondrie-Ausprägungen als Männer. Für verschiedene Alters- und Geschlechtsgruppen werden Normwerte bereit gestellt. Die in der Literatur beschriebene dreidimensionale Struktur des Whiteley-Index (Krankheitsängste, somatische Beschwerden und Krankheitsüberzeugung) konnte mit gewissen Einschränkungen bestätigt werden. Validierungsuntersuchungen mit anderen Instrumenten (Hospital Anxiety and Depression Scale, Multidimensional Fatigue Inventory, Gießener Beschwerdebogen, Screening für Somatoforme Störungen und Nottingham Health Profile) zeigten, dass eine auf sieben Items reduzierte Kurzskala der Gesamtskala mit 14 Items ebenbürtig ist. Für differenzierte Analysen wird jedoch die Originalskala empfohlen. Durch die angegebenen Normwerte ist es künftig besser möglich, Patientengruppen verschiedener Alters- und Geschlechtsverteilungen untereinander oder auch mit Stichproben der Normalbevölkerung zu vergleichen.


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