Lifestyle Factors That Affect Peak Bone Mass Accrual: Summary of a Recent Scientific Statement and Systematic Review by the National Osteoporosis Foundation

Author(s):  
Connie M. Weaver ◽  
Catherine M. Gordon ◽  
Kathleen F. Janz ◽  
Heidi J. Kalkwarf ◽  
Joan M. Lappe ◽  
...  
BMJ Open ◽  
2018 ◽  
Vol 8 (2) ◽  
pp. e019381 ◽  
Author(s):  
Nick John Fredman ◽  
Gustavo Duque ◽  
Rachel Louise Duckham ◽  
Darci Green ◽  
Sharon Lee Brennan-Olsen

IntroductionThere is now substantial evidence of a social gradient in bone health. Social stressors, related to socioeconomic status, are suggested to produce an inflammatory response marked by increased levels of proinflammatory cytokines. Here we focus on the particular role in the years before the achievement of peak bone mass, encompassing childhood, adolescence and young adulthood. An examination of such associations will help explain how social factors such as occupation, level of education and income may affect later-life bone disorders. This paper presents the protocol for a systematic review of existing literature regarding associations between socioeconomic factors and proinflammatory cytokines in those aged 6–30 years.Methods and analysisWe will conduct a systematic search of PubMed, OVID and CINAHL databases to identify articles that examine associations between socioeconomic factors and levels of proinflammatory cytokines, known to influence bone health, during childhood, adolescence or young adulthood. The findings of this review have implications for the equitable development of peak bone mass regardless of socioeconomic factors. Two independent reviewers will determine the eligibility of studies according to predetermined criteria, and studies will be assessed for methodological quality using a published scoring system. Should statistical heterogeneity be non-significant, we will conduct a meta-analysis; however, if heterogeneity prevent numerical syntheses, we will undertake a best-evidence analysis to determine whether socioeconomic differences exist in the levels of proinflammatory cytokines from childhood through to young adulthood.Ethics and disseminationThis study will be a systematic review of published data, and thus ethics approval is not required. In addition to peer-reviewed publication, these findings will be presented at professional conferences in national and international arenas.


Author(s):  
Amit Lahoti ◽  
Christine Yu ◽  
Preneet Cheema Brar ◽  
Austin Dalgo ◽  
Evgenia Gourgari ◽  
...  

Abstract Suppression of menstruation and/or ovarian function in adolescent girls may be desired for a variety of reasons. Numerous medical options exist. The choice of the appropriate modality for an individual patient depends on several factors based on differences in the efficacy of achieving menstrual suppression as well as in their side effect profiles. Adolescence is also a period of bone mass accrual in girls, and several of these modalities may negatively influence peak bone mass. This review focuses on the efficacy of achieving menstrual suppression and the effect on bone health of the various options through an overview of the current literature and also highlights areas in need of further research.


2009 ◽  
Vol 66 (2) ◽  
pp. 109-115 ◽  
Author(s):  
Joseph Neulen ◽  
Christian Thaler ◽  
Martin Birkhäuser ◽  
Wilhelm Braendle ◽  
Paul J. Keller ◽  
...  

Die Nutzen-/Risiko-Bilanz einer hormonalen Kontrazeption (OH) ist sowohl bei Jugendlichen als auch bei der Frau über 40 Jahren günstig, sofern bestimmte Regeln beachtet werden. Bei Jugendlichen betrifft dies insbesondere den Ermöglichung des Erwerbs einer normalen Peak-Bone-Mass durch die Wahl eines korrekt dosierten OH, bei älteren Frauen den aktiven Ausschluss von Kontraindikationen wie arterielle Hypertonie, Adipositas, Rauchen und Dyslipidämie. In beiden Altersgruppen ist in jedem Falle das Risiko einer korrekt indizierten OH geringer als dasjenige einer unerwünschten Schwangerschaft.


2013 ◽  
Vol 22 (02) ◽  
pp. 87-92 ◽  
Author(s):  
O. Semler ◽  
E. Schoenau ◽  
H. Hoyer-Kuhn
Keyword(s):  

ZusammenfassungAufgrund einer steigenden Anzahl von Osteo porose-Erkrankungen gilt es, präventive Ansätze zu finden, um das Risiko spontaner Frakturen im höheren Lebensalter zu reduzieren. Lange wurde postuliert, dass Frakturen aufgrund einer reduzierten Knochenmasse entstehen. Das Konzept der “Peak Bone Mass” beruht auf der Hypothese, dass eine Anhäufung von Knochenmasse in der Adoleszenz die Frakturrate im Alter senken könne. Die Knochenmasse beschreibt jedoch nur, wie viel Knochenmasse absolut ein Individuum besitzt, nicht jedoch, ob die Knochen die erforderliche Festigkeit aufweisen. Die Knochenmasse ist vielmehr eine Funktion aus Körperlänge und muskulärer Beanspruchung, weniger jedoch des Alters. Die Knochenfestigkeit wird dabei durch verschiedene Einflussfaktoren geregelt, wie das Osteozytennetzwerk “Mechanostat”, das die aktuelle Beanspruchung misst und Adaptationsvorgänge einleitet, aber auch durch Hormone, Ernährung und Medikamente. Von der Beschreibung der reinen Knochenmasse aus ist, basierend auf diesen regulierenden Faktoren und Erkenntnissen über die Interaktion der aufgeführten Faktoren, das Konzept der funktionellen Muskel-Knochen-Einheit entstanden, welches beschreibt, dass die Entwicklung und der Erhalt der knöchernen Stabilität mit ihrer Festigkeit von der Muskulatur abhängig ist. In der Schlussfolgerung muss bei auftretenden Frakturen sowohl in der adulten Medizin als auch in der Pädiatrie zur Beurteilung des Skelettsystems die Muskulatur mit einbezogen werden, um eine Aussage darüber treffen zu können, ob es sich um eine primäre oder sekundäre Knochenerkrankung handelt.


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