scholarly journals The child behavior checklist broad-band scales predict subsequent psychopathology: A 5-year follow-up

2008 ◽  
Vol 22 (3) ◽  
pp. 532-539 ◽  
Author(s):  
Carter R. Petty ◽  
Jerrold F. Rosenbaum ◽  
Dina R. Hirshfeld-Becker ◽  
Aude Henin ◽  
Samuel Hubley ◽  
...  
1999 ◽  
Vol 23 (2) ◽  
pp. 333-355 ◽  
Author(s):  
Stephanie Schmitz ◽  
David W. Fulker ◽  
Robert Plomin ◽  
Carolyn Zahn-Waxler ◽  
Robert N. Emde ◽  
...  

Some evidence exists for the phenotypic association of problem behaviour in early childhood with temperament in infancy, but little is known about the genetic and environmental mechanisms mediating this association. At the ages of 14, 20, 24, and 36 months, mothers of twins completed the Colorado Childhood Temperament Inventory (CCTI; Buss & Plomin, 1984; Rowe & Plomin, 1977). At age 4, problem behaviour was assessed using maternal reports on the Child Behavior Checklist (CBCL/4-18; Achenbach, 1991). The temperamental trait of Emotionality at all four prior age points correlated significantly with the CBCL Total Problem Score at 4 years as well as with the broad-band groupings of Internalising the Externalising. In addition, Shyness at all four ages correlated significantly with the broad-band grouping of Internalising. Longitudinal behavioural genetic analyses indicated that these phenotypic predictions from early temperament to later behaviour problems are largely due to genetic factors.


Author(s):  
Fieke L Brandsma ◽  
Marjolijn S Spruijt ◽  
Monique Rijken ◽  
Ratna N G B Tan ◽  
Dick Oepkes ◽  
...  

ObjectiveEvaluate the incidence of and risk factors for behavioural problems in twin–twin transfusion syndrome (TTTS) survivors treated with fetoscopic laser coagulation.DesignObservational cohort study.SettingNational referral center for fetal therapy, Leiden University Medical Center, The Netherlands.PatientsBehavioural outcome was assessed in 417 TTTS survivors, at the age of 2 years.InterventionsParents completed the Child Behavior Checklist for their twins. Antenatal, neonatal and follow-up data including Bayley III and a neurological exam were recorded from the medical database.Main outcome measuresThe incidence of and risk factors for behavioural problems.Results332 twin pregnancies (664 fetuses) were treated with fetoscopic laser for TTTS between 2008 and 2015. For 517 children eligible for follow-up, 417 (81%) Child Behavior Checklist questionnaires were completed. The study group was born at a mean gestational age of 32.8 weeks±3.2. Total behavioural problems within the borderline to clinical range were reported in 8% (95% CI 5.9 to 11.2) of survivors, compared with 10% in the general Dutch population (p=0.12). No difference between donors and recipients was detected (p=0.84). Internalising and externalising problems were reported in 9.4% (95% CI 6.9 to 12.6) and 11.5% (95% CI 8.8 to 15.0), respectively. Severe neurodevelopmental impairment was more frequent in the children with behavioural problems. High maternal educational level was associated with lower behavioural problem scores.ConclusionParents of twins treated with fetoscopic laser therapy for TTTS do not report more behavioural problems compared with general population norms. More behavioural problems are reported in children with severe neurodevelopmental impairment.


1989 ◽  
Vol 1 (1) ◽  
pp. 5-19 ◽  
Author(s):  
Susan L. Rose ◽  
Susan A. Rose ◽  
Judith F. Feldman

AbstractThis study examined the stability of behavior problems in 44 low SES children ages 2–5 years using the preschool and standard versions of Achenbach's Child Behavior Checklist. While scores for the present sample did not differ significantly from Achenbach's standardization sample at age 2, scores at ages 4 and 5 were somewhat elevated; this was true for the Total score, as well as for the two broad-band scores (Internalizing and Externalizing). At all ages, the Internalizing and Externalizing scores correlated highly with one another (r= .58 to .74). Stability coefficients across one to three year intervals revealed significant continuity for the Total and Externalizing scores (r= .42 to .73). Internalizing scores were stable only between ages 4 and 5 (r= .53). In addition, early Externalizing scores also predicted subsequent Internalizing scores, suggesting that early Externalizing symptomatology has diverse implications. Maternal depression and negative life events, assessed at ages 4 and 5, correlated strongly with child behavior scores at both these ages. However, neither factor accounted for the stability in childrens' symptomatology. Overall, the levels of stability found here were comparable to those reported for older children. The results are discussed in terms of developmental psychopathology, with particular attention to the finding that (a) developmentally maladaptive behavior can be identified at very young ages, even in 2-year-olds, and (b) that such behavior problems are far more persistent than hitherto believed. Such findings underscore the importance of early identification and intervention.


2018 ◽  
Vol 27 (4) ◽  
pp. 253-267 ◽  
Author(s):  
Lisa-Marina Fritz ◽  
Sabine Domin ◽  
Annekatrin Thies ◽  
Julia Yang ◽  
Martin Stolle ◽  
...  

Zusammenfassung. Es wird überprüft, ob die Teilnahme am Gruppenprogramm SEEK (Seelische Erkrankungen, Eltern und Kinder) für psychisch erkrankte Eltern im Rahmen einer stationären Eltern-Kind-Behandlung kurz- und längerfristige additive Behandlungseffekte erbringt hinsichtlich psychischer Symptome der Eltern (erfasst mit der Hopkins-Symptom-Checkliste-25; HSCL-25), der elterlichen Stressbelastung (erfasst mit dem Eltern-Belastungs-Inventar; EBI) sowie psychischer und körperlicher Symptome des Kindes (erfasst mit der Child Behavior Checklist; CBCL). Die Vergleichsgruppe (n = 11), die das übliche Behandlungsprogramm durchlief, und die Interventionsgruppe (n = 15), die zusätzlich an SEEK teilnahm, werden zu drei Messzeitpunkten (t1 bei Aufnahme, t2 bei Entlassung und t3 sechs Monate nach Entlassung) miteinander verglichen. Additive Effekte des Gruppenprogramms können bei dieser Untersuchung im umfangreichen stationären Behandlungssetting nicht belegt werden. Beide Gruppen erscheinen (mit Ausnahme zweier CBCL-Skalen im t1-t2-Vergleich) vergleichbar bezüglich ihres Behandlungserfolgs. Es zeigen sich sowohl kurzfristige Effekte als auch längerfristig stabile Effekte der stationären Eltern-Kind-Behandlung im 6-Monats-Follow-Up.


2007 ◽  
Vol 16 (3) ◽  
pp. 143-151 ◽  
Author(s):  
Ulrike Petermann ◽  
Dennis Nitkowski ◽  
Dirk Polchow ◽  
Johanna Pätel ◽  
Stefanie Roos ◽  
...  

Zusammenfassung. Das Training mit aggressiven Kindern stellt eine etablierte kognitiv-verhaltenstherapeutische Maßnahme zum Abbau aggressiver Verhaltensweisen bei circa sechs- bis 12-jährigen Kindern dar. Im Setting einer Erziehungsberatungsstelle in Nordrhein-Westfalen wurde das Training in der neusten Version ( Petermann & Petermann, 2005 ) an 13 Kindern mit der Diagnose einer Störung des Sozialverhaltens oder einer Störung mit Oppositionellem Trotzverhalten durchgeführt. Die Kinder im Alter von sieben bis 13 Jahren nahmen vier Monate an der Maßnahme teil; nach sechs Monaten erfolgte ein Follow-up. Auf der Basis von Elterneinschätzungen ließ sich eine deutliche Besserung im oppositionellen und aggressiven Verhalten auf der Child Behavior Checklist (CBCL) belegen. Zudem konnte anhand des Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) eine Abnahme an hyperaktiven Verhaltensweisen sowie eine Verringerung von Schwierigkeiten im Umgang mit anderen Kindern nachgewiesen werden. Die Ergebnisse bestätigen eine nachhaltige Wirksamkeit des Trainings über einen Zeitraum von sechs Monaten.


2017 ◽  
Vol 27 (1) ◽  
pp. 3-13 ◽  
Author(s):  
Joanne N. Wood ◽  
Susan L. Dougherty ◽  
Jin Long ◽  
Erica P. Messer ◽  
David Rubin

Many studies have established a link between foster care placement instability and child behavioral problems. Evidence-based interventions for behavioral problems, however, are often unavailable to children in foster care given challenges of recruiting behavioral health providers, sustaining funding, and engaging families in intensive interventions. This pilot study, therefore, sought preliminary data on the effectiveness of a novel brief intervention, Child–Adult Relationship Enhancement (CARE), to decrease behavioral problems in children entering foster care. CARE, a trauma-informed 6-hr training, was implemented at two foster care agencies. Nineteen children, aged 3 to 8 years, newly entering foster care whose caregivers were exposed to CARE were compared with 28 historical comparison children from the same foster care agencies. Child behavioral problems were assessed at baseline and follow-up using the Child Behavior Checklist (CBCL). Adjusted CBCL change scores revealed greater improvements in externalizing and internalizing behaviors from baseline to follow-up among children in the CARE group compared with the historical comparison group (all ps ≤ .05). The effect was concentrated in younger children. Thus, CARE showed promise in improving parent-reported child behavior problems. The effectiveness of CARE needs to be further evaluated as it is replicated within child welfare systems.


2009 ◽  
Vol 24 (S1) ◽  
pp. 1-1
Author(s):  
M.-B. Drugli ◽  
B. Larsson

Although most parent training programs produce positive effects, about one third of the children still show conduct problems at clinical levels after treatment.In the present study, predictors and mediators of treatment non-response among children aged 4-8 years were investigated one-year after treatment with the Incredible Years parent training program (PT), or combined parent training and child treatment (PT+CT) in a randomized controlled trial. the study was conducted in two university cities in Norway.KIDDIE-SADS, Eyberg Child Behavior Inventory (ECBI), Child Behavior Checklist (CBCL), Parent Practices Interview (PPI), Parent Stress Index (PSI), Preschool Behavior Questionnaire (PBQ), Teacher Report Form (TRF), were used.Before treatment all children fulfilled the criteria for an ODD diagnosis or a sub-threshold diagnosis. at the one-year follow-up 33 % of the treated children still showed such a diagnosis, and they were defined as treatment non-responders.Both family and child variables predicted treatment non-response at the one-year follow-up, although being involved with the child protection services was found to be the strongest predictor in multivariate analysis. Pretreatment child characteristics predicting treatment non-response at the one-year follow-up were high levels of child internalizing and aggression problems as reported by mothers. Further, mothers of children still showing a ODD diagnosis at the one-year follow-up, reported less change in negative parenting practices as compared to mothers of treatment responders.


Author(s):  
A. Gosch

Zusammenfassung: Fragestellung: In der vorliegenden Studie sollte geklärt werden, ob sich Mütter von Kindern mit geistiger Behinderung unterschiedlicher Ätiologie (Williams-Beuren-Syndrom - WBS, Down-Syndrom - DS, nichtsyndromaler Ätiologie - LB/GB) von Müttern nichtbehinderter Kinder in ihrem Belastungserleben unterscheiden. Methodik: Es wurden 85 Mütter von Kindern mit WBS, DS, LB/GB und Mütter von nichtbehinderten Kindern (VG) mithilfe des Patenting Stress Indexes (PSI) befragt. Den Müttern wurde zusätzlich die Child Behavior Checklist (CBCL) vorgelegt, um kindliche Verhaltensauffälligkeiten zu erfassen. Die Parallelisierung fand anhand desAlters der Kinder, des Geschlechts und der Wortschatztestleistung im Hamburg Wechsler Intelligenztest (HAWIK-R) statt. Ergebnisse: Mütter von Kindern mit WBS und DS weisen einen signifikanten höheren PSI-Gesamtstresswert auf als Mütter von Kindern mit LB/GB und VG. Dieses Ergebnis ist auf signifikante Unterschiede zwischen den Gruppen bezüglich des kindbezogenen Stresses, aber nicht der elternbezogenen Belastung, zurückzuführen. Auf Subskalenebene des Kinderbereichs fühlen sich Mütter von Kindern mit WBS und DS im Vergleich zu den anderen beiden Gruppen signifikant durch die kindlichen Anforderungen und dem wenig akzeptablen Verhalten ihres Kindes belastet. Mütter von Kindern mit LB/GB beschreiben sich ebenfalls als signifikant belasteter durch ein unakzeptables kindliches Verhalten als Mütter normalentwickelter Kinder. Mütter von Kindern mit WBS schätzen ihre Belastung durch ein hyperaktives Verhalten, eine geringe Anpassungsfähigkeit und größere Stimmungslabilität ihrer Kinder signifikant höher ein als Mütter der anderen drei Gruppen. Bezüglich des Erwachsenenbereichs schätzen sich Mütter von Kindern mit DS als signifikant depressiver und weniger kompetent in ihrem Erziehungsverhalten ein und geben mehr Gesundheitssorgen an als Mütter der anderen drei Gruppen. Mütter von Kindern mit LB/GB fühlen sich im Vergleich zu den anderen Gruppen am wenigsten durch partnerschaftliche Probleme belastet und in ihrer elterlichen Rolle eingeschränkt. Kein Zusammenhang kann zwischen dem kindlichen Alter, dem sozioökonomischen Status und dem Belastungsgrad gesehen werden, allerdings korrelieren der Grad der geistigen Behinderung als auch der Verhaltensauffälligkeiten signifikant mit dem mütterlichen Belastungsgrad. Schlussfolgerung: Es kann festgehalten werden, dass es sowohl allgemeine Belastungsfaktoren wie die hohen Anforderungen durch das Kind und sein unakzeptableres Verhalten gibt, die mit einer kindlichen Behinderung einhergehen als auch spezifische, die mit dem Verhaltensphänotyp eines Syndroms assoziiert sind.


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