Immuno-Fluorescent Assessment of Ablated Colorectal Liver Metastases: The Frozen Section of Image-Guided Tumor Ablation?

Author(s):  
Nikiforos Vasiniotis Kamarinos ◽  
Efsevia Vakiani ◽  
Sho Fujisawa ◽  
Mithat Gonen ◽  
Ning Fan ◽  
...  
JAMA Surgery ◽  
2013 ◽  
Vol 148 (7) ◽  
pp. 597 ◽  
Author(s):  
Paul J. Karanicolas ◽  
William R. Jarnagin ◽  
Mithat Gonen ◽  
Scott Tuorto ◽  
Peter J. Allen ◽  
...  

2019 ◽  
Vol 03 (02) ◽  
pp. 117-125 ◽  
Author(s):  
Nicolò Gennaro ◽  
Giovanni Mauri ◽  
Gianluca Maria Varano ◽  
Lorenzo Monfardini ◽  
Vittorio Pedicini ◽  
...  

AbstractApproximately 25% of colorectal cancers patients will develop hepatic metastases in the course of their disease. Surgical resection of hepatic metastases remains the first treatment choice for these patients, when feasible. However, only approximately 30% of metastatic lesions are resectable at the time of diagnosis. Thermal ablations have played an increasing role over the last few decades in the palliative and curative setting of colorectal liver metastases (CRLMs) in nonsurgical candidates with a liver-predominant disease. Several different techniques have been used to perform image-guided thermal ablations in the liver, including radiofrequency ablation, microwave ablation, cryoablation, and laser thermal ablation. We review the current ablation techniques, image-guidance modalities, indications, and debated topics of image-guided thermal ablation in CRLMs. Moreover, recent results from clinical trials are discussed along with future trends in liver thermal ablations.


2020 ◽  
Vol 23 (2) ◽  
pp. 100672
Author(s):  
N. Vasiniotis Kamarinos ◽  
E.A. Kaye ◽  
C.T. Sofocleous

2019 ◽  
Vol 9 (1) ◽  
Author(s):  
Stéphanie Perrodin ◽  
Anja Lachenmayer ◽  
Martin Maurer ◽  
Corina Kim-Fuchs ◽  
Daniel Candinas ◽  
...  

Abstract Thermal ablation has proven beneficial for hepatocellular carcinoma and possibly for colorectal liver metastases, but data is lacking for other liver metastases. Computer-assisted navigation can increase ablation efficacy and broaden its indications. We present our experience with percutaneous stereotactic image-guided microwave ablation (SMWA) for non-colorectal liver metastases (NCRLM), in form of a retrospective study including all SMWA for NCRLM from 2015 to 2017. Indication for SMWA was determined at a multidisciplinary tumorboard. End-points include recurrence, overall and liver-specific disease progression and complications. Twenty-three patients underwent 25 interventions for 40 lesions, including 17 neuroendocrine tumor, nine breast cancer, four sarcoma, two non-small cell lung cancer, three duodenal adenocarcinoma, one esophageal adenocarcinoma, one pancreatic adenocarcinoma, one ampullary carcinoma, one prostate carcinoma, and one renal cell carcinoma metastases. Median follow-up was 15 months (2–32). Incomplete ablation rate was 2.5% (1/40), local recurrence rate 10% (4/40). Three patients (12%) had minor complications. Overall disease progression was 73.9% (17/23), median disease-free survival 7 months (0–26) and overall survival 18 months (2–39). SIMWA is feasible, safe and minimally invasive for NCRLM in selected patients. While it might offer an alternative to resection or palliative strategies, the oncological benefit needs to be evaluated in a larger patient cohort.


Swiss Surgery ◽  
2000 ◽  
Vol 6 (1) ◽  
pp. 6-10
Author(s):  
Knoefel ◽  
Brunken ◽  
Neumann ◽  
Gundlach ◽  
Rogiers ◽  
...  

Die komplette chirurgische Entfernung von Lebermetastasen bietet Patienten nach kolorektalem Karzinom die einzige kurative Chance. Es gibt jedoch eine, anscheinend unbegrenzte, Anzahl an Parametern, die die Prognose dieser Patienten bestimmen und damit den Sinn dieser Therapie vorhersagen können. Zu den am häufigsten diskutierten und am einfachsten zu bestimmenden Parametern gehört die Anzahl der Metastasen. Ziel dieser Studie war es daher die Wertigkeit dieses Parameters in der Literatur zu reflektieren und unsere eigenen Patientendaten zu evaluieren. Insgesamt konnte von 302 Patienten ein komplettes Follow-up erhoben werden. Die gebildeten Patientengruppen wurden mit Hilfe einer Kaplan Meier Analyse und konsekutivem log rank Test untersucht. Die Literatur wurde bis Dezember 1998 revidiert. Die Anzahl der Metastasen bestätigte sich als ein prognostisches Kriterium. Lagen drei oder mehr Metastasen vor, so war nicht nur die Wahrscheinlichkeit einer R0 Resektion deutlich geringer (17.8% versus 67.2%) sondern auch das Überleben der Patienten nach einer R0 Resektion tendenziell unwahrscheinlicher. Das 5-Jahres Überleben betrug bei > 2 Metastasen 9% bei > 2 Metastasen 36%. Das 10-Jahres Überleben beträgt bislang bei > 2 Metastasen 0% bei > 2 Metastasen 18% (p < 0.07). Die Anzahl der Metastasen spielt in der Prognose der Patienten mit kolorektalen Lebermetastasen eine Rolle. Selbst bei mehr als vier Metastasen ist jedoch gelegentlich eine R0 Resektion möglich. In diesen Fällen kann der Patient auch langfristig von einer Operation profitieren. Das wichtigere Kriterium einer onkologisch sinnvollen Resektabilität ist die Frage ob technisch und funktionell eine R0 Resektion durchführbar ist. Ist das der Fall, so sollte auch einem Patienten mit mehreren Metastasen die einzige kurative Chance einer Resektion nicht vorenthalten bleiben.


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