scholarly journals Genetic heterogeneity and subtypes of major depression

Author(s):  
Thuy-Dung Nguyen ◽  
Arvid Harder ◽  
Ying Xiong ◽  
Kaarina Kowalec ◽  
Sara Hägg ◽  
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2021 ◽  
Author(s):  
Thuy-Dung Nguyen ◽  
Arvid Harder ◽  
Ying Xiong ◽  
Kaarina Kowalec ◽  
Sara Hägg ◽  
...  

ABSTRACTBackgroundMajor depression (MD) is a heterogeneous disorder; however, the extent to which genetic factors distinguish MD patient subgroups (genetic heterogeneity) remains uncertain. This study sought evidence for genetic heterogeneity in MD.MethodsUsing UK Biobank cohort, the authors defined 16 MD subtypes within eight comparison groups (vegetative symptoms, symptom severity, comorbid anxiety disorder, age at onset, recurrence, suicidality, impairment and postpartum depression; N∼3,000-47,000). To compare genetic architecture of these subtypes, subtype-specific genome-wide association studies were performed to estimate SNP-heritability, and genetic correlations within subtype comparison and with other related disorders or traits.ResultsMD subtypes were divergent in their SNP-heritability, and genetic correlations both within subtype comparisons and with other related disorders/traits. Three subtype comparisons (age at onset, suicidality, and impairment) showed significant differences in SNP-heritability; while genetic correlations within subtypes comparisons ranged from 0.55 to 0.86, suggesting genetic profiles are only partially shared among MD subtypes. Furthermore, subtypes that are more clinically challenging, e.g., early-onset, recurrent, suicidal, more severely impaired, had stronger genetic correlations with other psychiatric disorders. MD with atypical features showed a positive genetic correlation (+0.40) with BMI while a negative correlation (−0.09) was found in those with non-atypical symptoms. Novel genomic loci with subtype-specific effects were identified.ConclusionsThese results provide the most comprehensive evidence to date for genetic heterogeneity within MD, and suggest that the phenotypic complexity of MD can be effectively reduced by studying the subtypes which share partially distinct etiologies.


2019 ◽  
Author(s):  
Jackson G. Thorp ◽  
Andries T. Marees ◽  
Jue-Sheng Ong ◽  
Jiyuan An ◽  
Stuart MacGregor ◽  
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AbstractBackgroundMajor Depressive Disorder (MDD) is a clinically heterogeneous disorder. Previous large-scale genetic studies of MDD have explored genetic risk factors of MDD case-control status or aggregated sums of depressive symptoms, ignoring possible clinical or genetic heterogeneity.AimIn this study, we present the results of symptom-level genetic analyses and compare SNP-based heritability (h2SNP) and genetic correlations across major depression symptoms. We further investigate genetic correlations with a range of psychiatric disorders and other associated traits. Methods: We have analysed data from the UK biobank and included 148,752 subjects of white British ancestry with genotype data who completed nine items of a self-rated measure of depression: the Patient Health Questionnaire (PHQ-9). Genome-Wide Association analyses were conducted for nine symptoms and two composite measures. LD score regression analysis was used to calculate SNP-based heritability (h2SNP) and genetic correlations (rg) across symptoms and to investigate genetic correlations with 25 external phenotypes. Confirmatory factor analyses were applied to test whether one, two, or three-factor models best fit the pattern of genetic correlations across the nine symptoms.ResultsWe identified 9 novel genome-wide significant genomic loci, with no overlap in loci across depression symptoms. h2SNP ranged from 3% (suicidal ideation) to 11% (fatigue). Genetic correlations range from 0.54 to 0.96 (all p < 1.39×10−3) with 30 of 36 correlations being significantly smaller than 1. A 3-factor model provided the best fit to the genetic correlation matrix, with factors representing “psychological”, “neurovegetative”, and “psychomotor / concentration” symptoms. The genetic correlations with external phenotypes showed large variation across the nine symptoms.DiscussionPatterns of h2SNP and genetic correlations differed across the nine symptoms of depression. Our findings suggest that the large phenotypic heterogeneity observed for MDD is recapitulated at a genetic level. Future studies should investigate how genetic heterogeneity in MDD influences the efficacy of clinical interventions.


Author(s):  
M. J. Kramer ◽  
Alan L. Coykendall

During the almost 50 years since Streptococcus mutans was first suggested as a factor in the etiology of dental caries, a multitude of studies have confirmed the cariogenic potential of this organism. Streptococci have been isolated from human and animal caries on numerous occasions and, with few exceptions, they are not typable by the Lancefield technique but are relatively homogeneous in their biochemical reactions. An analysis of the guanine-cytosine (G-C) composition of the DNA from strains K-1-R, NCTC 10449, and FA-1 by one of us (ALC) revealed significant differences and DNA-DNA reassociation experiments indicated that genetic heterogeneity existed among the three strains. The present electron microscopic study had as its objective the elucidation of any distinguishing morphological characteristics which might further characterize the respective strains.


2006 ◽  
Vol 40 (7) ◽  
pp. 27
Author(s):  
Heidi Splete
Keyword(s):  

2007 ◽  
Vol 40 (11) ◽  
pp. 26
Author(s):  
BRUCE K. DIXON
Keyword(s):  

1999 ◽  
Vol 12 (1) ◽  
pp. 55-66 ◽  
Author(s):  
Maria Regina Schröder ◽  
I. Hasse-Sander ◽  
H. Müller ◽  
R. Horn ◽  
H.J. Möller
Keyword(s):  

Zusammenfassung: Zur leichteren Anwendbarkeit des in der Demenzforschung mehrfach und in verschiedener Weise benutzten Uhrzeichen-Tests im Rahmen psychodiagnostischer Verfahren sollten Merkmale gefunden werden, die eine diagnostische Differenzierung zwischen «Alzheimer-Patienten», «Depressiven» und «Gesunden» erlauben. Insgesamt 205 Patienten einer «Gedächtnissprechstunde» mit den Diagnosen Demenz vom Alzheimer-Typ (n = 101), Major Depression (n = 58) nach DSM-III-R und «Gesund» (klinisch unauffällig) (n = 46) wurden gebeten, das Zifferblatt einer Uhr mit einer vorgegebenen Zeit zu zeichnen. Anhand von 18 in diesen Zeichnungen empirisch gefundenen Fehlerkategorien wurde nach Unterschieden in den drei Gruppen gesucht. Dabei ergaben sich hochsignifikante Unterschiede in der Häufigkeit der vorkommenden Merkmale sowohl zwischen Gesunden und Depressiven (p = < .0004) als auch zwischen Depressiven und Alzheimer-Patienten (p = < .0001). Eine Diskriminanzanalyse kennzeichnete sechs Fehlerkategorien als signifikante, nicht redundante Prädiktoren für DAT. Drei von ihnen und noch drei weitere, die nur seltener waren, kamen ausschließlich bei DAT vor. Inhaltlich entsprechen diese Fehlerkategorien Verwirrungstendenzen, Unfähigkeit, konzeptgebunden zu denken, und Verlust der Vorstellung des Geforderten, also Störungen der höheren kortikalen Funktionen. Ferner stellte sich heraus, daß sechs der DAT kennzeichnenden Merkmale bei den Depressiven überhaupt nicht vorkamen.


2000 ◽  
Vol 29 (1) ◽  
pp. 16-23 ◽  
Author(s):  
Bettina M. Pause ◽  
Alejandra Miranda ◽  
Margrete Nysterud ◽  
Roman Ferstl

Zusammenfassung. Die Untersuchung der affektiven Reaktion auf olfaktorische und visuelle Reize bei Patienten mit Major Depression (MD) hatte zum Ziel, aufzuklären, ob eine abweichende Reizbewertung bei MD-Patienten modalitätsspezifisch ist und/oder von der Reiz-Valenz abhängig ist. Es wurden 26 MD-Patienten untersucht und mit einer nach Alter und Geschlecht parallelisierten Kontroll- Stichprobe verglichen. Die Teilnehmer hatten zur Aufgabe, ihre emotionale Reaktion auf 10 Gerüche und 20 Bilder aus dem International Affective Picture System (IAPS) auf drei Dimensionen (Valenz, Arousal, Dominanz) zu beschreiben. Alle Reize wurden entsprechend ihrer Valenz in positive, neutrale und negative klassifiziert. Depressive Patienten reagierten mit stärkerer Erregung auf negative Reize als die nicht-depressiven Kontrollen. Dieser Effekt war unabhängig von der Reizmodalität. Außerdem fühlten sich MD-Patienten bei beiden Reizqualitäten und unabhängig von der Valenz-Klasse submissiver als die Kontrollen. Auf der Valenz-Dimension ergaben sich keine Gruppen-Unterschiede.


2012 ◽  
Vol 21 (4) ◽  
pp. 209-218 ◽  
Author(s):  
Franz Petermann ◽  
Julia Jaščenoka ◽  
Ute Koglin ◽  
Norbert Karpinski ◽  
Ulrike Petermann ◽  
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Schon vor einigen Jahren konnte die Bremer Jugendstudie zeigen, dass Affektive Störungen im Jugendalter ein häufiges psychisches Störungsbild darstellen ( Essau, Karpinski, Petermann & Conradt, 1998 ). Aktuell fehlen Studien, die den kategorialen Ansatz zur Messung psychischer Störungen heranziehen und aktuelle Daten für die Verbreitung Affektiver Störungen bei Jugendlichen liefern. Die vorliegende Studie führte mit 333 Jugendlichen zwischen 12 und 17 Jahren vollstandardisierte, klinische Interviews zur Messung von Lebenszeitprävalenzen psychischer Störungen in der Stadt Bremen durch und erhob darüber hinaus mithilfe eines Fragebogenkatalogs umfassende Angaben zum psychischen Funktionsniveau der Jugendlichen. Die ersten Ergebnisse zeigen, dass insgesamt 14.4 % der Jugendlichen von Affektiven Störungen betroffen waren (7.5 % Major Depression, 5.4 % Dysthyme Störung, 1.5 % Bipolare und Hypomane Störungen). Diese Ergebnisse entsprechen Prävalenzschätzungen früherer Studien und betonen die Notwendigkeit einer frühzeitigen Prävention und Behandlung.


2013 ◽  
Vol 42 (1) ◽  
pp. 24-33 ◽  
Author(s):  
Johanna Fiess ◽  
Astrid Steffen ◽  
Christian Pietrek ◽  
Brigitte Rockstroh

Theoretischer Hintergrund: Dissoziative Symptome treten bei verschiedenen psychischen Störungen auf und werden bei einigen Störungen mit traumatischen Erfahrungen assoziiert. Fragestellung: Wird der Zusammenhang zwischen dissoziativer Symptomatik und belastenden Erfahrungen moduliert durch die Art der Erfahrung und das Alter zum Zeitpunkt der Belastung? Methode: Bei 82 Patienten (Borderline-Persönlichkeitsstörung, BPS; Major Depression Disorder, MDD) und 54 gesunden Kontrollpersonen wurden per Interview belastende Erfahrungen während Kindheit und Jugend (3 – 16 Jahre) ermittelt. Zusammenhänge zwischen Belastung und dissoziativer Symptomatik wurden regressionsanalytisch unter Berücksichtigung von Diagnose und komorbider Posttraumatischer Belastungsstörung (PTBS) untersucht. Ergebnisse: Dissoziative Symptomatik korreliert bei BPD und MDD (mit komorbider PTBS) positiv mit emotionalem (neben sexuellem) Missbrauch und mit Belastungen in der Pubertät. Schlussfolgerung: Therapeutische Berücksichtigung emotionaler und pubertärer Belastung könnte die (Behandlung erschwerende) dissoziative Symptomatik reduzieren.


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