Variability In Cyclic Stretch Accelerates Collagen Secretion Through Cross Talk With Integrin Beta1 In Cultured Mouse Fibroblasts

Author(s):  
Elizabeth Bartolak-Suki ◽  
Bela Suki
2010 ◽  
Vol 34 (8) ◽  
pp. S70-S70
Author(s):  
MingJie WANG ◽  
ZiQiang LUO ◽  
Mei LU ◽  
LiHong SHANG ◽  
ShaoJie YUE

2020 ◽  
Vol 134 (17) ◽  
pp. 2399-2418
Author(s):  
Yoshito Yamashiro ◽  
Hiromi Yanagisawa

Abstract Blood vessels are constantly exposed to mechanical stimuli such as shear stress due to flow and pulsatile stretch. The extracellular matrix maintains the structural integrity of the vessel wall and coordinates with a dynamic mechanical environment to provide cues to initiate intracellular signaling pathway(s), thereby changing cellular behaviors and functions. However, the precise role of matrix–cell interactions involved in mechanotransduction during vascular homeostasis and disease development remains to be fully determined. In this review, we introduce hemodynamics forces in blood vessels and the initial sensors of mechanical stimuli, including cell–cell junctional molecules, G-protein-coupled receptors (GPCRs), multiple ion channels, and a variety of small GTPases. We then highlight the molecular mechanotransduction events in the vessel wall triggered by laminar shear stress (LSS) and disturbed shear stress (DSS) on vascular endothelial cells (ECs), and cyclic stretch in ECs and vascular smooth muscle cells (SMCs)—both of which activate several key transcription factors. Finally, we provide a recent overview of matrix–cell interactions and mechanotransduction centered on fibronectin in ECs and thrombospondin-1 in SMCs. The results of this review suggest that abnormal mechanical cues or altered responses to mechanical stimuli in EC and SMCs serve as the molecular basis of vascular diseases such as atherosclerosis, hypertension and aortic aneurysms. Collecting evidence and advancing knowledge on the mechanotransduction in the vessel wall can lead to a new direction of therapeutic interventions for vascular diseases.


2009 ◽  
Vol 66 (11) ◽  
pp. 741-746 ◽  
Author(s):  
Stefan Farese
Keyword(s):  

Herz und Nierenfunktion sind eng miteinander verknüpft. Ein Großteil der Patienten mit chronischer Herzinsuffizienz leidet gleichzeitig an einer Nierenfunktionsstörung. Diese ist kausal an der Entwicklung der Herzinsuffizienz beteiligt und stellt damit einen wichtigen prognostischen Faktor dar. Pathophysiologisch kommt es durch die verminderte renale Perfusion zu einer Aktivierung verschiedener Regelkreise, die eine Salz- und Wasserretention induzieren und damit das Fortschreiten der Herzinsuffizienz begünstigen. Therapeutische Ziele sind die Euvolämie sowie die kontrollierte Behandlung mittels prognostisch relevanter, kardialer Begleitmedikation. Können diese beiden Ziele aufgrund von Therapieresistenz, progredienter Niereninsuffizienz oder Therapie-Nebenwirkungen nicht erreicht werden, ist die Indikation für ein Nierenersatzverfahren gegeben. Prinzipiell können alle heute verfügbaren Verfahren angewendet werden. Die Auswahl der Modalität sollte jedoch an die individuelle Situation des Patienten angepasst und interdisziplinär besprochen werden. Obwohl sich unter Therapie bei allen Nierenersatzverfahren funktionelle und subjektive Verbesserungen nachweisen lassen, ist deren Einfluss auf die Langzeitprognose ungeklärt.


Planta Medica ◽  
2011 ◽  
Vol 77 (12) ◽  
Author(s):  
L Moldovan ◽  
O Craciunescu ◽  
L Toma ◽  
A Gaspar ◽  
D Constantin

2018 ◽  
Vol 56 (01) ◽  
pp. E2-E89
Author(s):  
H Gaitantzi ◽  
C Cai ◽  
J Karch ◽  
M Ebert ◽  
K Breitkopf-Heinlein
Keyword(s):  

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