Breastfeeding, Cognitive and Noncognitive Development in Early Childhood: A Population Study

Author(s):  
Lisa-Christine Girard ◽  
Orla Doyle ◽  
Richard E. Tremblay

BACKGROUND AND OBJECTIVES There is mixed evidence from correlational studies that breastfeeding impacts children’s development. Propensity score matching with large samples can be an effective tool to remove potential bias from observed confounders in correlational studies. The aim of this study was to investigate the impact of breastfeeding on children’s cognitive and noncognitive development at 3 and 5 years of age. METHODS Participants included ∼8000 families from the Growing Up in Ireland longitudinal infant cohort, who were identified from the Child Benefit Register and randomly selected to participate. Parent and teacher reports and standardized assessments were used to collect information on children’s problem behaviors, expressive vocabulary, and cognitive abilities at age 3 and 5 years. Breastfeeding information was collected via maternal report. Propensity score matching was used to compare the average treatment effects on those who were breastfed. RESULTS Before matching, breastfeeding was associated with better development on almost every outcome. After matching and adjustment for multiple testing, only 1 of the 13 outcomes remained statistically significant: children’s hyperactivity (difference score, –0.84; 95% confidence interval, –1.33 to –0.35) at age 3 years for children who were breastfed for at least 6 months. No statistically significant differences were observed postmatching on any outcome at age 5 years. CONCLUSIONS Although 1 positive benefit of breastfeeding was found by using propensity score matching, the effect size was modest in practical terms. No support was found for statistically significant gains at age 5 years, suggesting that the earlier observed benefit from breastfeeding may not be maintained once children enter school.

2021 ◽  
Vol 39 (15_suppl) ◽  
pp. 520-520
Author(s):  
Joseph A. Sparano ◽  
Anne M. O'Neill ◽  
Noah Graham ◽  
Donald W. Northfelt ◽  
Chau T. Dang ◽  
...  

520 Background: Systemic inflammation may contribute to cancer progression (PMC2803035), including recurrence of early breast cancer (PMC4828958). We hypothesized that inflammatory cytokines and/or chemokines may be associated with distant recurrence (DR). Methods: We performed a case:control study in women with stage II-III Her2-negative breast cancer, all of whom had surgery and adjuvant chemotherapy (doxorubicin/cyclophosphamide, then weekly paclitaxel) with/without bevacizumab, plus endocrine therapy if ER-positive (PMC6118403). Propensity score matching was used to identify approximately 250 case:control pairs (with/without DR). Serum samples obtained before adjuvant chemotherapy were analyzed using the MSD V-Plex Human Cytokine 36-Plex Kit for detection of human cytokines and chemokines involved in the Th1/Th2 pathway, chemotaxis, the Th17 pathway, angiogenesis, and immune system regulation. Conditional logistic regression analysis, with models fit via maximum likelihood, were used to estimate hazard ratios (HRs) and test for associations. Due to skewed nature of cytokines, HRs are reported on log base 2 scale. If adjusted for multiple testing including 36 markers, a p value of < 0.0014 would be required for statistical significance. Results: A total 249 matched pairs (498 patients) were identified. Covariates used for propensity score matching included age, menopausal status (post 54% vs. pre/peri 46%), ER/PR status (one/both pos 64% vs. both neg 36%) tumor size ( < = 2cm 17%, > 2-5cm 67%, > 5cm 16%) nodal status (neg 15%,1-3+ 32%, 4+ 53%), and grade (low 3%, int. 31%, high 66%). The only biomarker associated with a significantly increased DR risk when adjusted for multiple testing was the proinflammatory cytokine IL-6 (HR 1.37, 95% confidence intervals [CI] 1.15, 1.65, p = 0.0006). Others associated with a 2-sided p value < 0.05 included the chemokine MDC(macrophage-derived chemokine/CCL22) (1.90, 95% CI 1.17, 3.1, p = 0.0098), the T helper cell inflammatory cytokine IL-17A (HR 1.36, 95% CI 1.10, 1.67, p = 0.0052), and the cytokine VEGF-A (HR 1.13 for, 95% CI 1.01, 1.27, p = 0.037). There was no statistical interaction between VEGF-A and bevacizumab benefit. The median and mean value for IL-6 was 0.95 and 7.5 pg/ml (range 0.04-2761.24 pg/ml). Conclusions: This analysis provides level 1B evidence indicating that higher levels of the cytokine IL-6 at diagnosis are associated with a significantly higher DR risk in high-risk stage II-III breast cancer despite optimal adjuvant systemic therapy. This provides a foundation for confirmatory validation of IL-6 as a prognostic biomarker, and potentially as a predictive biomarker for testing therapeutic interventions targeting the IL-6/JAK/STAT3 pathway. Supported by NCI U10CA180820,180794,180821; UG1CA189859,232760,233290, 233196; Komen Foundation; Breast Cancer Research Foundation. Clinical trial information: NCT00433511.


2010 ◽  
Vol 24 (1) ◽  
pp. 5-22 ◽  
Author(s):  
Jürgen Baumert ◽  
Michael Becker ◽  
Marko Neumann ◽  
Roumiana Nikolova

Der vorliegende Beitrag geht der Frage nach, ob Schülerinnen und Schüler, die nach der vierten Klasse in Berlin in ein grundständiges Gymnasium wechseln, in Abhängigkeit vom Profil des besuchten Gymnasiums im Vergleich zu Grundschülern mit vergleichbaren Lernvoraussetzungen unterschiedliche Lernzuwächse im Leseverständnis, in Mathematik und Englisch erreichen. Auf der Datengrundlage der ELEMENT-Studie wurde die Leistungsentwicklung von Schülerinnen und Schülern an grundständigen Gymnasien (N = 1758) und Grundschulen (N = 3169) während der 5. und 6. Jahrgangsstufe mithilfe von Propensity Score Matching-Analysen (PSM) modelliert. Nach Kontrolle von leistungsrelevanten Unterschieden zwischen den Schülergruppen am Ende der 4. Jahrgangsstufe zeigten sich für das Leseverständnis am Ende der 6. Klasse keine statistisch signifikanten Unterschiede. Für die Mathematikleistung ließen sich Unterschiede lediglich zugunsten eines grundständigen Gymnasiums, das zum Untersuchungszeitpunkt noch kein spezifisches Profil entwickelt hatte, nachweisen. In der Domäne Englisch, in der die curricularen Unterschiede zwischen den Schulzweigen stärker akzentuiert sind, wurden positive Ergebnisse im Vergleich zu den Grundschulen für die so genannten Schnellläuferzüge, die englisch-bilingualen Klassen und das grundständige Gymnasium ohne spezifisches Profil ermittelt. Die Lernstände am Ende der 6. Klasse in den altsprachlichen Gymnasien fielen dagegen im Vergleich zu den Grundschulen geringer aus. Die Befunde widersprechen der Annahme, dass mit dem frühen Übergang auf ein grundständiges Gymnasium automatisch eine besondere Förderung der Lesefähigkeit und des mathematischen Verständnisses besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler erreicht werde. Die Ergebnisse zu den Englischleistungen weisen hingegen darauf hin, dass Unterschiede in der Leistungsentwicklung auftreten können, sofern die Aufteilung auf Schulen mit unterschiedlichen Bildungsprogrammen mit curricularen Unterschieden im Unterricht einhergeht. Methodische und inhaltliche Implikationen der Befunde und Grenzen ihrer Generalisierbarkeit werden diskutiert.


2008 ◽  
Vol 24 (3) ◽  
pp. 165-173 ◽  
Author(s):  
Niko Kohls ◽  
Harald Walach

Validation studies of standard scales in the particular sample that one is studying are essential for accurate conclusions. We investigated the differences in answering patterns of the Brief-Symptom-Inventory (BSI), Transpersonal Trust Scale (TPV), Sense of Coherence Questionnaire (SOC), and a Social Support Scale (F-SoZu) for a matched sample of spiritually practicing (SP) and nonpracticing (NSP) individuals at two measurement points (t1, t2). Applying a sample matching procedure based on propensity scores, we selected two sociodemographically balanced subsamples of N = 120 out of a total sample of N = 431. Employing repeated measures ANOVAs, we found an intersample difference in means only for TPV and an intrasample difference for F-SoZu. Additionally, a group × time interaction effect was found for TPV. While Cronbach’s α was acceptable and comparable for both samples, a significantly lower test-rest-reliability for the BSI was found in the SP sample (rSP = .62; rNSP = .78). Thus, when researching the effects of spiritual practice, one should not only look at differences in means but also consider time stability. We recommend propensity score matching as an alternative for randomization in variables that defy experimental manipulation such as spirituality.


2012 ◽  
Author(s):  
Xin Liu ◽  
Xiaobin Zhou ◽  
Jianjun Zhu ◽  
Jing-Jen Wang

2019 ◽  
Vol 29 (05) ◽  
pp. 267-274 ◽  
Author(s):  
Franziska Maria Kessemeier ◽  
Markus Bassler ◽  
Franz Petermann ◽  
Axel Kobelt-Pönicke

Zusammenfassung Ziel der Studie Die therapeutische Allianz ist ein wichtiger Wirkfaktor in der psychotherapeutischen Behandlung. Der Zusammenhang von Rehabilitationszufriedenheit und therapeutischer Allianz ist gut belegt. Arbeiten zum Einfluss des Migrationshintergrundes stehen aus. Untersucht wird, ob der Migrationsstatus Einfluss auf die therapeutische Allianz und die Rehabilitationszufriedenheit von PatientInnen der psychosomatischen Rehabilitation hat. Methodik Zunächst werden PatientInnen mit und ohne Migrationshintergrund hinsichtlich soziodemografischer Variablen und der Symptomschwere verglichen. Die gefundenen Unterschiede werden in einem Propensity Score Matching berücksichtigt. Die Patientengruppen werden vor und nach dem Matching mittels Varianzanalyse auf Unterschiede hinsichtlich ihrer Reha-Zufriedenheit und therapeutischen Allianz analysiert. Ergebnisse PatientInnen mit Migrationshintergrund waren häufiger weiblich, hatten ein niedrigeres Bildungsniveau und berichteten eine stärkere Symptomschwere. PatientInnen mit Migrationshintergrund bewerteten sowohl die Rehabilitationszufriedenheit als auch die therapeutische Allianz negativer. Die gefundenen Effekte waren jedoch sehr klein und konnten nach dem Matching nicht repliziert werden. Schlussfolgerungen Die negativere Bewertung der Rehabilitationszufriedenheit und der therapeutischen Allianz durch PatientInnen mit Migrationshintergrund ist auf ihre problematischere soziodemografische und psychosomatische Ausgangslage zurückzuführen. Werden diese Merkmale konstant gehalten, werden keine Unterschiede zwischen den Patientengruppen gefunden. Der hohe Zusammenhang von therapeutischer Allianz und Rehabilitationszufriedenheit unterstreicht die Bedeutung der therapeutischen Allianz für eine gelingende psychosomatische Rehabilitation.


2020 ◽  
Vol 60 (6) ◽  
Author(s):  
Laura Pasin ◽  
Massimiliano M. Marrocco Trischitta ◽  
Giovanni Landoni ◽  
Desiderio Piras ◽  
Pasquale Nardelli ◽  
...  

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