scholarly journals Image guidance and improved accuracy of external ventricular drain tip position particularly in patients with small ventricles

2019 ◽  
Vol 130 (4) ◽  
pp. 1268-1273 ◽  
Author(s):  
Anan Shtaya ◽  
Joy Roach ◽  
Ahmed-Ramadan Sadek ◽  
Benjamin Gaastra ◽  
Jonathan Hempenstall ◽  
...  

OBJECTIVEExternal ventricular drain (EVD) insertion is one of the most common emergency neurosurgical procedures. EVDs are traditionally inserted freehand (FH) in an emergency setting, but often result in suboptimal positioning. Image-guided surgery (IGS) is selectively used to assist placement. However, the accuracy and practicality of IGS use is yet to be reported. In this study, the authors set out to assess if IGS is practical and improves the accuracy of EVD placement.METHODSCase notes and images obtained in patients who underwent frontal EVD placement were retrospectively reviewed. Ventriculomegaly was determined by the measurement of the Evans index. EVD location was classified as optimal (ipsilateral frontal horn) or suboptimal (any other location). Propensity score matching of the two groups (IGS vs FH) for the Evans index was performed. Data were analyzed for patient age, diagnosis, number of EVDs, and complications. Those without postoperative CT scans were excluded.RESULTSA total of 607 patients with 760 EVDs placed were identified; 331 met inclusion criteria. Of these, 287 were inserted FH, and 44 were placed with IGS; 60.6% of all unmatched FH EVDs were optimal compared with 75% of the IGS group (p = 0.067). The IGS group had a significantly smaller Evans index (p < 0.0001). Propensity score matching demonstrated improved optimal position in the IGS group when compared with the matched FH group (75% vs 43.2%, OR 4.6 [1.5–14.6]; p = 0.002). Patients with an Evans index of ≥ 0.36 derived less benefit (75% in IGS vs 66% in FH, p = 0.5), and those with an Evans index < 0.36 derived more benefit (75% in IGS vs 53% in FH, p = 0.024). The overall EVD complication rate was 36% in the FH group versus 18% in the IGS group (p = 0.056). Revision rates were higher in the FH group (p = 0.035), and the operative times were similar (p = 0.69). Long intracranial EVD catheters were associated with tip malposition irrespective of the group.CONCLUSIONSImage guidance is practical and improves the accuracy of EVD placement in patients with small ventricles; thus, it should be considered for these patients.

2018 ◽  
Vol 16 (4) ◽  
pp. 496-502 ◽  
Author(s):  
Hansen Bow ◽  
Le He ◽  
Muhammad Aanish Raees ◽  
Sumit Pruthi ◽  
Rohan Chitale

Abstract BACKGROUND External ventricular drain (EVD) placement is one of the most commonly performed procedures in neurosurgery, frequently by the junior neurosurgery resident. Simulators for EVD placement are often costly, time-intensive to create, and complicated to set up. OBJECTIVE To describe creation of a simulator that is inexpensive, time-efficient, and simple to set up. METHODS This simulator involves printing a hollow head using a desktop 3-dimensional (3D) printer. This head is registered to a commercially available image-guidance system. A total of 11 participants volunteered for this simulation module. EVD placement was assessed at baseline, after verbal teaching, and after live 3D view instruction. RESULTS Accurate placement of an EVD on the right side at the foramen of Monro or the frontal horn of the lateral ventricle increased from 44% to 98% with training. Similarly, accurate placement on the left increased from 42% to 85% with training. CONCLUSION During participation in the simulation, accurate placement of EVDs increased significantly. All participants believed that they had a better understanding of ventricular anatomy and that this module would be useful as a teaching tool for neurosurgery interns.


BMC Urology ◽  
2021 ◽  
Vol 21 (1) ◽  
Author(s):  
Yi-Zhong Chen ◽  
Wun-Rong Lin ◽  
Yung-Chiong Chow ◽  
Wei-Kung Tsai ◽  
Marcelo Chen ◽  
...  

Abstract Backgrounds The aim of the present study was to investigate the perioperative parameters associated with bladder neck contracture (BNC) after transurethral surgery of the prostate and to compare the incidence of BNC after transurethral resection of the prostate (TURP) or Thulium vaporesection (resection group) versus Thulium vapoenucleation or enucleation of the prostate (enucleation group). Methods Between March 2008 and March 2020, 2363 patients received TURP and 1656 patients received transurethral surgery of the prostate with Thulium laser (ThuP) at Mackay Memorial Hospital. A total of 62 patients developed BNC. These BNC patients were age-and operation-matched to 124 randomly sampled TURP/ThuP controls without BNC. A 1:1 propensity score matching model was used to evaluate the difference in incidence of BNC. Results Our study demonstrated that a greater proportion of BNC patients had history of cerebrovascular accidents (11/62 vs. 7/124, p = 0.009), coronary artery disease (14/48 vs. 16/108, p = 0.03), chronic kidney disease (14/62 vs. 11/124, p = 0.01), and two or more comorbidities (29/62 vs. 27/124, p = 0.001) compared with NBNC patients. Multivariate analysis showed that smaller prostate volume (OR 0.96 (0.94–0.99), p = 0.008) and recatherization (OR 5.6 (1.02–30.6), p = 0.047) were significantly associated with BNC. A ROC curve predicted that a prostate volume < 42.9 cm3 was associated with a notably higher rate of BNC. The propensity score matching model reported there was no difference in incidence between resection and enucleation groups. Conclusion This study demonstrated that incidence of BNC was the same in different surgical techniques and that low prostate volume, recatherization and ≥ 2 comorbidities were positively correlated with the development of BNC after TURP or ThuP.


2010 ◽  
Vol 24 (1) ◽  
pp. 5-22 ◽  
Author(s):  
Jürgen Baumert ◽  
Michael Becker ◽  
Marko Neumann ◽  
Roumiana Nikolova

Der vorliegende Beitrag geht der Frage nach, ob Schülerinnen und Schüler, die nach der vierten Klasse in Berlin in ein grundständiges Gymnasium wechseln, in Abhängigkeit vom Profil des besuchten Gymnasiums im Vergleich zu Grundschülern mit vergleichbaren Lernvoraussetzungen unterschiedliche Lernzuwächse im Leseverständnis, in Mathematik und Englisch erreichen. Auf der Datengrundlage der ELEMENT-Studie wurde die Leistungsentwicklung von Schülerinnen und Schülern an grundständigen Gymnasien (N = 1758) und Grundschulen (N = 3169) während der 5. und 6. Jahrgangsstufe mithilfe von Propensity Score Matching-Analysen (PSM) modelliert. Nach Kontrolle von leistungsrelevanten Unterschieden zwischen den Schülergruppen am Ende der 4. Jahrgangsstufe zeigten sich für das Leseverständnis am Ende der 6. Klasse keine statistisch signifikanten Unterschiede. Für die Mathematikleistung ließen sich Unterschiede lediglich zugunsten eines grundständigen Gymnasiums, das zum Untersuchungszeitpunkt noch kein spezifisches Profil entwickelt hatte, nachweisen. In der Domäne Englisch, in der die curricularen Unterschiede zwischen den Schulzweigen stärker akzentuiert sind, wurden positive Ergebnisse im Vergleich zu den Grundschulen für die so genannten Schnellläuferzüge, die englisch-bilingualen Klassen und das grundständige Gymnasium ohne spezifisches Profil ermittelt. Die Lernstände am Ende der 6. Klasse in den altsprachlichen Gymnasien fielen dagegen im Vergleich zu den Grundschulen geringer aus. Die Befunde widersprechen der Annahme, dass mit dem frühen Übergang auf ein grundständiges Gymnasium automatisch eine besondere Förderung der Lesefähigkeit und des mathematischen Verständnisses besonders leistungsfähiger Schülerinnen und Schüler erreicht werde. Die Ergebnisse zu den Englischleistungen weisen hingegen darauf hin, dass Unterschiede in der Leistungsentwicklung auftreten können, sofern die Aufteilung auf Schulen mit unterschiedlichen Bildungsprogrammen mit curricularen Unterschieden im Unterricht einhergeht. Methodische und inhaltliche Implikationen der Befunde und Grenzen ihrer Generalisierbarkeit werden diskutiert.


2008 ◽  
Vol 24 (3) ◽  
pp. 165-173 ◽  
Author(s):  
Niko Kohls ◽  
Harald Walach

Validation studies of standard scales in the particular sample that one is studying are essential for accurate conclusions. We investigated the differences in answering patterns of the Brief-Symptom-Inventory (BSI), Transpersonal Trust Scale (TPV), Sense of Coherence Questionnaire (SOC), and a Social Support Scale (F-SoZu) for a matched sample of spiritually practicing (SP) and nonpracticing (NSP) individuals at two measurement points (t1, t2). Applying a sample matching procedure based on propensity scores, we selected two sociodemographically balanced subsamples of N = 120 out of a total sample of N = 431. Employing repeated measures ANOVAs, we found an intersample difference in means only for TPV and an intrasample difference for F-SoZu. Additionally, a group × time interaction effect was found for TPV. While Cronbach’s α was acceptable and comparable for both samples, a significantly lower test-rest-reliability for the BSI was found in the SP sample (rSP = .62; rNSP = .78). Thus, when researching the effects of spiritual practice, one should not only look at differences in means but also consider time stability. We recommend propensity score matching as an alternative for randomization in variables that defy experimental manipulation such as spirituality.


2012 ◽  
Author(s):  
Xin Liu ◽  
Xiaobin Zhou ◽  
Jianjun Zhu ◽  
Jing-Jen Wang

2019 ◽  
Vol 29 (05) ◽  
pp. 267-274 ◽  
Author(s):  
Franziska Maria Kessemeier ◽  
Markus Bassler ◽  
Franz Petermann ◽  
Axel Kobelt-Pönicke

Zusammenfassung Ziel der Studie Die therapeutische Allianz ist ein wichtiger Wirkfaktor in der psychotherapeutischen Behandlung. Der Zusammenhang von Rehabilitationszufriedenheit und therapeutischer Allianz ist gut belegt. Arbeiten zum Einfluss des Migrationshintergrundes stehen aus. Untersucht wird, ob der Migrationsstatus Einfluss auf die therapeutische Allianz und die Rehabilitationszufriedenheit von PatientInnen der psychosomatischen Rehabilitation hat. Methodik Zunächst werden PatientInnen mit und ohne Migrationshintergrund hinsichtlich soziodemografischer Variablen und der Symptomschwere verglichen. Die gefundenen Unterschiede werden in einem Propensity Score Matching berücksichtigt. Die Patientengruppen werden vor und nach dem Matching mittels Varianzanalyse auf Unterschiede hinsichtlich ihrer Reha-Zufriedenheit und therapeutischen Allianz analysiert. Ergebnisse PatientInnen mit Migrationshintergrund waren häufiger weiblich, hatten ein niedrigeres Bildungsniveau und berichteten eine stärkere Symptomschwere. PatientInnen mit Migrationshintergrund bewerteten sowohl die Rehabilitationszufriedenheit als auch die therapeutische Allianz negativer. Die gefundenen Effekte waren jedoch sehr klein und konnten nach dem Matching nicht repliziert werden. Schlussfolgerungen Die negativere Bewertung der Rehabilitationszufriedenheit und der therapeutischen Allianz durch PatientInnen mit Migrationshintergrund ist auf ihre problematischere soziodemografische und psychosomatische Ausgangslage zurückzuführen. Werden diese Merkmale konstant gehalten, werden keine Unterschiede zwischen den Patientengruppen gefunden. Der hohe Zusammenhang von therapeutischer Allianz und Rehabilitationszufriedenheit unterstreicht die Bedeutung der therapeutischen Allianz für eine gelingende psychosomatische Rehabilitation.


2020 ◽  
Vol 60 (6) ◽  
Author(s):  
Laura Pasin ◽  
Massimiliano M. Marrocco Trischitta ◽  
Giovanni Landoni ◽  
Desiderio Piras ◽  
Pasquale Nardelli ◽  
...  

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