Life After Death? Legal and Ethical Considerations of Maintaining Pregnancy in Brain Dead Women

Author(s):  
Sarah Elliston
2018 ◽  
Vol 44 (2) ◽  
pp. 186-208 ◽  
Author(s):  
Sky Edith Gross ◽  
Shai Lavi ◽  
Hagai Boas

The introduction of respiratory machines in the 1950s may have saved the lives of many, but it also challenged the notion of death itself. This development endowed “machines” with the power to form a unique ontological creature: a live body with a “dead” brain. While technology may be blamed for complicating things in the first place, it is also called on to solve the resulting quandaries. Indeed, it is not the birth of the “brain-dead” that concerns us most, but rather its association with a web of epistemological and ethical considerations, where technology plays a central role. The brain death debate in Israel introduces highly sophisticated religious thought and authoritative medical expertise. At focus are the religious acceptance and rejection of brain death by a technologically savvy group of rabbis whose religious doctrine––along with a particular form of religious reasoning––is used to support the truth claims made from the scientific community (brain death is death) but challenge the ways in which they are made credible (instrumental rather than clinical). In our case, brain death as “true” death is made religiously viable with the very use of technological apparatus and scientific rhetoric that stand at the heart of the scientific ethos.


Author(s):  
Jyoti Chandrashekhar Mane

ABSTRACT: -  We all have been hearing, reading and seeing many issues regarding organ transplantation, but many people are not aware and serious regarding Human organ transplant. Many patients struggle for life after failure of functioning of some major organs. A patient with a case of renal failure can survive for some period with the help of advance technique Viz. Dialysis, but patients with failure of function of liver or Heart etc. have no substitute for Human Organ Transplant. It is a small effort to encourage and create awareness in people to promote organ transplant. In last 10 years people are much aware regarding organ donation and organ transplant. The person certified as brain dead can only donate his healthy organs to a needy and increase his life span [2]. In India we can see advancement in the field of transplantation. The law regarding Human Organ Transplant was passed in the year 1994 it came into force in 1995[1]This law includes Regulations regarding removal, preservation and transplantation of organ for treatment purpose and prevention of commercialization of human organs[1


2021 ◽  
Author(s):  
Jan Sönke Englbrecht ◽  
Christian Lanckohr ◽  
Christian Ertmer ◽  
Alexander Zarbock

Zusammenfassung Hintergrund Die Anzahl postmortal gespendeter Organe ist in Deutschland weit geringer als der Bedarf. Dies unterstreicht die Wichtigkeit einer optimalen Versorgung während des gesamten Prozesses der Organspende. Fragestellung Es existieren internationale Leitlinien und nationale Empfehlungen zu intensivmedizinischen organprotektiven Maßnahmen beim Organspender. Für das anästhesiologische Management fehlen evidenzbasierte Empfehlungen. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es, anhand der vorhandenen Evidenz die pathophysiologischen Veränderungen des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls zu rekapitulieren und sich kritisch mit den empfohlenen Behandlungsstrategien und therapeutischen Zielgrößen auseinanderzusetzen. Auch auf ethische Aspekte der Betreuung des postmortalen Organspenders wird eingegangen. Methode Diese Übersichtsarbeit basiert auf einer selektiven Literaturrecherche in PubMed (Suchwörter: „brain dead donor“, „organ procurement“, „organ protective therapy“, „donor preconditioning“, „perioperative donor management“, „ethical considerations of brain dead donor“). Internationale Leitlinien und nationale Empfehlungen wurden besonders berücksichtigt. Ergebnisse Insgesamt ist die Evidenz für optimale intensivmedizinische und perioperative organprotektive Maßnahmen beim postmortalen Organspender sehr gering. Nationale und internationale Empfehlungen zu Zielwerten und medikamentösen Behandlungsstrategien unterscheiden sich teilweise erheblich: kontrollierte randomisierte Studien fehlen. Der Stellenwert einer Narkose zur Explantation bleibt sowohl unter pathophysiologischen Gesichtspunkten als auch aus ethischer Sicht ungeklärt. Schlussfolgerungen Die Kenntnisse über die pathophysiologischen Prozesse im Rahmen des irreversiblen Hirnfunktionsausfalls und die organprotektiven Maßnahmen sind ebenso Grundvoraussetzung wie die ethische Auseinandersetzung mit dem Thema postmortale Organspende. Nur dann kann das Behandlungsteam in dieser herausfordernden Situation sowohl dem Organempfänger als auch dem Organspender und seinen Angehörigen gerecht werden.


1981 ◽  
Vol 36 (11) ◽  
pp. 1459-1461 ◽  
Author(s):  
Ian Stevenson
Keyword(s):  

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