Nutritional support via percutaneous endoscopic gastrostomy in children with cardiac disease experiencing difficulties with feeding

2002 ◽  
Vol 12 (6) ◽  
pp. 537-541 ◽  
Author(s):  
Giovanna Ciotti ◽  
Ralf Holzer ◽  
Marco Pozzi ◽  
Mark Dalzell

Adequate nutrition is crucial to the management of children and infants with cardiac disease. Difficulties with feeding are extremely common, and maintaining an adequate caloric intake, in order to achieve sustained growth, is often not possible without nutritional support. We retrospectively reviewed our experience between 1995 and 1999 in treating 37 children with cardiac disease who underwent percutaneous endoscopic construction of a gastrostomy to augment nutritional needs. We stratified the patients into those with cyanotic heart disease, when saturations of oxygen were less than 95%; those with non-cyanotic heart disease with saturations greater than 95%, and those with minor cardiac disease associated with a systemic disorder. Each group was compared to control children matched for age, sex, and diagnosis. We evaluated the variation in standard deviation score for body weight over a median period of follow-up of 295 days. Improvements in the standard deviation score for body weight occurred in each of the groups, whereas children in the control groups demonstrated a decrease in standard deviation score for body weight. The median change of the score for body weight was significantly higher in patients managed with gastrostomy compared to controls. We conclude that supplementation using a gastrostomy tube allows the safe delivery of the caloric intake needed to support malnourished children with cardiac disease.

Author(s):  
Wilfried Pott ◽  
Georg Fröhlich ◽  
Özgür Albayrak ◽  
Johannes Hebebrand ◽  
Ursula Pauli-Pott

Fragestellung: Es wurde der Frage nachgegangen, ob sich erfolgreiche Teilnehmer eines ambulanten familienzentrierten Gewichtskontrollprogramms durch spezifische familiäre und psychologische Charakteristiken auszeichnen. Einbezogen wurden die psychosoziale Risikobelastung der Familie, Depressivität und Bindungsstil der Hauptbezugsperson, der Body mass index (BMI) und der BMI-Standardabweichungswert («Standard deviation score», SDS) des teilnehmenden Kindes und der Familienmitglieder sowie die individuelle psychische Belastung des teilnehmenden Kindes. Methodik: Die Daten wurden per Interview und Fragebogen vor dem Behandlungsbeginn erhoben. Von 136 in das Programm aufgenommenen übergewichtigen und adipösen Kindern zwischen 7 und 15 Jahren beendeten 116 das 12-monatige Interventionsprogramm. Von diesen zeigten 100 (85,3 %) eine Reduktion des BMI-SDS und 79 (68.1 %) eine mehr als 5 %ige Reduktion des BMI-SDS. Diese «erfolgreichen» Kinder wurden mit 56 «nicht erfolgreichen» (Abbrecher und Kinder mit einer 5 %igen oder geringeren Reduktion des BMI-SDS) verglichen. Ergebnisse: Nicht erfolgreiche Kinder unterschieden sich von den erfolgreichen durch ein höheres Alter, eine höhere psychosoziale Risikobelastung, Depressivität und einen vermeidenden Bindungsstil der Mutter sowie durch das Vorhandensein adipöser Geschwister. In einer logistischen Regressionsanalyse zeigten sich mütterliche Depressivität und das Vorhandensein adipöser Geschwister als beste und voneinander unabhängige Prädiktoren. Schlussfolgerungen: Um die spezifischen Bedürfnisse der Familien zu erfüllen und einen Misserfolg zu verhindern, sollten zusätzliche Programmbausteine zur spezifischen Unterstützung von Jugendlichen mit adipösen Geschwistern und Müttern mit Depressionen und vermeidenden Bindungsstil entwickelt werden. Die Wirksamkeit dieser Module muss dann in weiteren Studien überprüft werden.


1979 ◽  
Vol 41 (02) ◽  
pp. 286-290 ◽  
Author(s):  
J L Bem ◽  
M J Painter ◽  
A Aronstam ◽  
J H Patrick ◽  
R E Newcombe

SummaryThe relation between the height of adolescent haemophiliacs and their bleeding frequency has been studied. 45 haemophiliacs aged 10-19 years were divided into 3 groups: small, medium and tall, using a Height Standard Deviation Score. The average bleeding frequency per 100 days in the group of small haemophiliacs was 8.71 ± SD 4.47, in the medium height group 10.18 ± SD 6.71, while the tall individuals bled in average 15.97 ± SD 3.15 every 100 days. There was no relationship between age and bleeding frequency.


1989 ◽  
Vol 120 (4) ◽  
pp. 409-415 ◽  
Author(s):  
Itsuro Hibi ◽  
Toshiaki Tanaka ◽  
_ _

Abstract. One hundred and 8 patients with idiopathic growth hormone deficiency with spontaneous pubertal maturation (group A), were followed until they reached their final height after hGH treatment lasting between 2 and 11.1 (average 5.5) years. Their standard deviation scores of final height averaged 3.3 sd below the population mean, which was significantly lower than 1.1 standard deviation below the mean in 29 GH deficient patients without spontaneous puberty (group B) who were treated with hGH and sex hormones. The presence of gonadal function was found to be unbeneficial for final height. The final height of the patients in both groups was not related to either 1) age at the start of hGH treatment, 2) age at the onset of puberty, or 3) the duration of hGH treatment. It was, however, significantly related to the standard deviation score of height at the start of hGH treatment in both groups and to that of height at the onset of puberty in group A. The findings demonstrated that earlier introduction of hGH treatment resulted in earlier onset of puberty in group A, because the chronological age at the onset of puberty was positively correlated to the chronological age at the start of hGH treatment. It was also confirmed that the later puberty began, the taller the final height in GH deficient patients who had the same degree of standard deviation score of height for chronological age before puberty.


2016 ◽  
Vol 184 (9) ◽  
pp. 605-615 ◽  
Author(s):  
Gizem Dilan Yesil ◽  
Olta Gishti ◽  
Janine F. Felix ◽  
Irwin Reiss ◽  
Mohammad Kamran Ikram ◽  
...  

Abstract Gestational hypertensive disorders may lead to vascular changes in the offspring. We examined the associations of maternal blood pressure development and hypertensive disorders during pregnancy with microvasculature adaptations in the offspring in childhood. This study was performed as part of the Generation R Study in Rotterdam, the Netherlands (2002–2012), among 3,748 pregnant mothers and their children for whom information was available on maternal blood pressure in different periods of pregnancy and gestational hypertensive disorders. Childhood retinal arteriolar and venular calibers were assessed at the age of 6 years. We found that higher maternal systolic and diastolic blood pressures in early pregnancy were associated with childhood retinal arteriolar narrowing (P < 0.05). Higher maternal systolic blood pressure in late pregnancy, but not in middle pregnancy, was associated with childhood narrower retinal venular caliber (standard deviation score per standardized residual increase in systolic blood pressure: −0.05; 95% confidence interval: −0.08, −0.01). Paternal blood pressure was not associated with childhood retinal vessel calibers. Children of mothers with gestational hypertensive disorders tended to have narrower retinal arteriolar caliber (standard deviation score: −0.13, 95% confidence interval: −0.27, 0.01). Our results suggest that higher maternal blood pressure during pregnancy is associated with persistent microvasculature adaptations in their children. Further studies are needed to replicate these observations.


2019 ◽  
Vol 59 (03) ◽  
pp. 157-165 ◽  
Author(s):  
Petra Hampel ◽  
Rainer Stachow ◽  
Julian Wienert

Zusammenfassung Ziel Adipositas ist im Jugendalter besonders häufig und zeigt eine erhöhte Persistenz bis ins Erwachsenenalter auf. Bisherige Studien konnten zwar kurzfristige Rehabilitationserfolge nachweisen, jedoch keine ausreichende Nachhaltigkeit belegen. Langfristige Effekte lassen sich durch die Berücksichtigung der Motivationslage erwarten. Allerdings liegen noch keine Befunde zur Motivationslage von Jugendlichen mit Adipositas vor. Diese Studie untersuchte psychologische Kennwerte und den Body-Mass-Index-standard deviation score (BMI-SDS) von Jugendlichen mit Adipositas in Abhängigkeit des Motivationsstadiums und Alters. Methode In die Querschnittstudie konnten N=127 Jugendliche mit Adipositas eingeschlossen werden, die zu einer stationären, rehabilitativen Behandlung aufgenommen wurden. Unterschiede im BMI-SDS und in der selbst-berichteten psychischen Gesundheit wurden in 2-faktoriellen Kovarianzanalysen mit dem Faktor „Motivationsstadium“ (Intender vs. Actor), dem Faktor „Altersgruppe“ (12–14 vs. 15–17 Jahre) und der Kovariate „Geschlecht“ bestimmt. Hierbei wurde das Motivationsstadium durch den neu entwickelten Fragebogen zur Einteilung in Motivationsstadien (MoS) ermittelt. Ergebnisse Intender zeigten ungünstigere Ausprägungen im Krankheitsmanagement und in volitionalen Kennwerten. Bei Jüngeren war der BMI-SDS niedriger sowie motivationale und volitionale Kennwerte geringer ausgeprägt. Schließlich waren junge Intender durch ein Risikoprofil in psychischen Auffälligkeiten gekennzeichnet. Schlussfolgerung Die Befunde liefern wichtige Hinweise für die Konzeption motivationsstadienspezifischer Schulungsprogramme und untermauern erneut die Notwendigkeit altersgerechter Maßnahmen im Jugendalter.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document