scholarly journals Identification of an Emergent Pathogen, Bartonella vinsonii, Using Next-Generation Sequencing in a Patient With Culture-Negative Endocarditis

Author(s):  
Rachel D Downey ◽  
Susan M Russo ◽  
Sarmistha B Hauger ◽  
Donald K Murphey ◽  
Grace Marx ◽  
...  

Abstract Diagnosis and treatment of culture negative endocarditis remains a challenge. This report describes a rare cause of endocarditis in humans, Bartonella vinsonii, identified through next generation sequencing of plasma microbial cell-free DNA with confirmation of cardiac valve tissue infection through immunohistochemical staining and polymerase chain reaction.

HLA ◽  
2018 ◽  
Vol 92 (3) ◽  
pp. 144-153 ◽  
Author(s):  
L. L. Nilsson ◽  
T. Funck ◽  
N. D. Kjersgaard ◽  
T. V. F. Hviid

2019 ◽  
Vol 6 (6) ◽  
Author(s):  
Maiko Kondo ◽  
Sudeb C Dalai ◽  
Shivkumar Venkatasubrahmanyam ◽  
Nell Eisenberg ◽  
Brian D Robinson ◽  
...  

Abstract Determining the causative etiology of culture-negative endocarditis can be challenging. We performed next-generation sequencing of plasma microbial cell-free DNA to facilitate rapid diagnosis and genotyping of Coxiella burnetii in a patient with culture-negative endocarditis of a prosthetic pulmonary valve, enabling early targeted treatment prior to valve replacement surgery.


Author(s):  
Daniel Richter ◽  
Alexandra Heininger ◽  
Karsten Schmidt ◽  
Thomas Schmoch ◽  
Michael Bernhard ◽  
...  

ZusammenfassungIm Rahmen der Sepsis und des septischen Schocks spielen, trotz der zunehmenden Verbreitung von neuen molekularbiologischen Verfahren, der kulturelle Erregernachweis und die Resistenztestung weiterhin die entscheidende Rolle in der antimikrobiellen Therapie auf der Intensivstation. Hierbei kann der Erregernachweis für die antimikrobielle Therapie einerseits direkt aus dem Patientenblut, andererseits aber auch aus diversen anderen Probenmaterialien (respiratorische Sekrete, Punktat, intraoperative Abstriche etc.) geführt werden. Ein Nachteil konventioneller kultureller Verfahren im Kontext kritisch kranker Patienten ist die zeitliche Latenz bis zum Erregernachweis bzw. zum Ergebnis der Resistenztestung. Molekularbiologische Verfahren wie Techniken der Erregerdiagnostik und Resistenztestung, die auf Polymerase Chain Reaction (PCR) oder vor allem Next-Generation Sequencing (NGS) basieren, versprechen hier zwar kürzere Umlaufzeiten, sind aber aktuell noch kein klinischer Standard. Trotzdem besitzen diese Verfahren das Potenzial, einen Paradigmenwechsel in der Erregerdiagnostik herbeizuführen.


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