MRI with Endorectal Coil in Rectal tumor Staging: Is Gadolinium Enhancement Helpful?

1997 ◽  
Vol 37 (6) ◽  
pp. 1075
Author(s):  
Hyo Jun Kang ◽  
Taik Kun Kim ◽  
Sang Hoon Cha ◽  
Cheol Min Park ◽  
In Ho Cha ◽  
...  
1999 ◽  
Vol 86 (2) ◽  
pp. 250-254 ◽  
Author(s):  
P. J. Drew ◽  
R. Farouk ◽  
L. W. Turnbull ◽  
S. C. Ward ◽  
J. E. Hartley ◽  
...  

2020 ◽  
Vol 7 (1) ◽  
pp. 247-250
Author(s):  
Khalid Khan ◽  
◽  
Noor Shamlooh ◽  
Shaima Shousha ◽  
Nawal Al Hamar ◽  
...  

Diagnostics ◽  
2021 ◽  
Vol 11 (7) ◽  
pp. 1180
Author(s):  
Adrian Catinean ◽  
Gheorghe G. Balan ◽  
Anita Mezei ◽  
Emil-Claudiu Botan ◽  
Andrei-Otto Mitre ◽  
...  

Endorectal ultrasound applications in the evaluation of rectal tumors could be a useful tool in achieving proper staging of rectal cancer. The purpose of this study was to compare the efficacy of rectal tumor staging by flexible endoscopic ultrasound (EUS) with real-time elastography (RTE) using the gold standard post-surgery histological analysis of the resected tissue as the control. The second aim of our research was to establish cutoff values for the EUS-RTE strain ratio corresponding to stages by independently comparing the stiffness values obtained with histology and EUS-RTE staging in order to minimize observation bias. We evaluated the records of 130 patients with a rectal tumor confirmed by biopsy. EUS was used in 70 patients, EUS-RTE—in the other 60. We found no statistically significant differences in staging accuracy when comparing EUS to EUS-RTE. Through a correspondence method between staging assessment and the EUS-RTE stain ratio, we identified cutoff intervals for T2, T3, and T4 staging that were nonoverlapping and proved to be statistically significant in terms of EUS-RTE values (significantly different ascending values from one interval to the other). We found that EUS-RTE offers slightly better, although not statistically significant sensitivity and specificity for T and N stage predictions compared to 2D EUS. Our results showed that EUS-RTE offers slightly higher sensitivity and specificity compared to EUS. Reliable cutoff intervals were found for strain rate elastography, previously available only for shear wave elastography (SWE) which is currently unavailable on any EUS system. Thus, these commonly available EUS-RTE systems can serve as a complementary tool in the staging of rectal tumors.


2019 ◽  
Vol 76 (4) ◽  
pp. 199-207
Author(s):  
David Schrembs ◽  
Robert Rosenberg

Zusammenfassung. Ein wesentlicher Teil chirurgischer Patienten leidet an malignen Tumorerkrankungen, welche jeden klinisch tätigen Chirurgen vor grosse Herausforderungen stellen. Die Heterogenität dieser onkologischen Krankheitsbilder, welche in den letzten Jahren auch durch die Fortschritte in der Bildgebung und molekularpathologischen Diagnostik noch komplexer geworden ist, macht ein universal gültiges und einfaches Behandlungskonzept unmöglich; vielmehr richtet sich die interdisziplinäre Therapie nach der Lokalisation und Entität des Primärtumors sowie einer vorhandenen Metastasierung und muss individuell und stadiengerecht geplant werden. Dabei gilt allgemein das Grundprinzip der vollständigen Resektion des Tumors mitsamt den regionalen Lymphknoten zum Erreichen der Tumorfreiheit als unumgänglich. Hier ist nach wie vor die chirurgische Therapie trotz der rasanten Fortschritte in der medikamentösen Onkologie ein unverzichtbarer Bestandteil der modernen onkologischen Behandlung und in der Regel Voraussetzung zur Heilung. Selbst für fortgeschrittene Krankheitsstadien in der metastasierten Situation (z. B. beim kolorektalen Karzinom) ist in vielen Fällen ein Therapieansatz mit kurativer Intention etabliert, wobei meist ein mehrzeitiges, interdisziplinäres Vorgehen gewählt wird. Zudem hat sich in den letzten Jahren ein Trend zur minimalinvasiven Chirurgie gezeigt, dies teils in Kombination mit Roboter-assistierten Operationsverfahren. Am Beginn einer jeden Behandlung steht dabei das Tumor-Staging mit Planung des Therapiekonzeptes in der interdisziplinären Tumorkonferenz sowie die Beurteilung des Patienten in Bezug auf Begleiterkrankungen und Risikofaktoren. Auch in der onkologischen Palliativtherapie kommt der Chirurgie ein hoher Stellenwert zu, dies insbesondere bei irresektablen, obstruierenden Tumoren des Gastrointestinaltraktes. So lässt sich durch Bypassverfahren wie z. B. Gastroenterostomien die Lebensqualität deutlich verbessern, wenn sämtliche anderen Therapieoptionen ausgeschöpft sind. Der folgende Artikel soll einen Überblick über die Grundsätze und Prinzipien der onkologischen Chirurgie geben, ohne auf die hochkomplexen Details der Behandlung der einzelnen Tumorentitäten einzugehen und erhebt keinen Anspruch auf Vollständigkeit.


2005 ◽  
Vol 44 (04) ◽  
pp. 131-136 ◽  
Author(s):  
K. Lang ◽  
S. Kloska ◽  
R. Straeter ◽  
C. H. Rickert ◽  
G. Goder ◽  
...  

Summary Purpose: To evaluate single photon emission computed tomography (SPECT) using the amino acid l-3-[123I]-α-methyl tyrosine (IMT) and contrast enhanced magnetic resonance imaging (MRI) as diagnostic tools in primary paediatric brain tumours in respect of non-invasive tumour grading. Patients, materials, methods: 45 children with primary brain tumours were retrospectively evaluated. IMT uptake was quantified as tumour/nontumour- ratio, a 4-value-scale was used to measure gadolinium enhancement on contrast enhanced MRI. Statistical analyses were performed to evaluate IMT uptake and gadolinium enhancement in low (WHO I/II) and high (WHO III/ IV) grade tumours and to disclose a potential relationship of IMT uptake to disruption of blood brain barrier as measured in corresponding MRI scans. Results: IMT uptake above background level was observed in 35 of 45 patients. IMT uptake was slightly higher in high grade tumours but the difference failed to attain statistical significance. Grading of individual tumours was neither possible by IMT SPECT nor by gadolinium enhanced MRI. Conclusion: IMT is accumulated in most brain tumours in children. Tumour grading was not possible using IMT or contrast enhancement as determined by MRI. Neither morphological nor functional imaging can replace histology in paediatric brain tumours.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document