Intensiv vorbehandeltes rezidiviertes/refraktäres Multiples Myelom

2020 ◽  
Vol 11 (04) ◽  
pp. 187-188
Author(s):  
Alexander Kretzschmar

Die auf dem ASCO 2020 vorgestellten Daten für 3 gegen das B-cell maturation antigen (BCMA) spezifische CAR-T-Zellen zeigen jetzt bei intensiv vorbehandelten Patienten mit Multiplem Myelom bisher nicht erreichte hohe objektive Responseraten (ORR).

2018 ◽  
Vol 26 (8) ◽  
pp. 1906-1920 ◽  
Author(s):  
Julia Bluhm ◽  
Elisa Kieback ◽  
Stephen F. Marino ◽  
Felix Oden ◽  
Jörg Westermann ◽  
...  

Blood ◽  
2017 ◽  
Vol 130 (24) ◽  
pp. 2594-2602 ◽  
Author(s):  
Lekha Mikkilineni ◽  
James N. Kochenderfer

Abstract Multiple myeloma (MM) is a nearly always incurable malignancy of plasma cells, so new approaches to treatment are needed. T-cell therapies are a promising approach for treating MM, with a mechanism of action different than those of standard MM treatments. Chimeric antigen receptors (CARs) are fusion proteins incorporating antigen-recognition domains and T-cell signaling domains. T cells genetically engineered to express CARs can specifically recognize antigens. Success of CAR-T cells (CAR-Ts) against leukemia and lymphoma has encouraged development of CAR-T therapies for MM. Target antigens for CARs must be expressed on malignant cells, but expression on normal cells must be absent or limited. B-cell maturation antigen is expressed by normal and malignant plasma cells. CAR-Ts targeting B-cell maturation antigen have demonstrated significant antimyeloma activity in early clinical trials. Toxicities in these trials, including cytokine release syndrome, have been similar to toxicities observed in CAR-T trials for leukemia. Targeting postulated CD19+ myeloma stem cells with anti-CD19 CAR-Ts is a novel approach to MM therapy. MM antigens including CD138, CD38, signaling lymphocyte–activating molecule 7, and κ light chain are under investigation as CAR targets. MM is genetically and phenotypically heterogeneous, so targeting of >1 antigen might often be required for effective treatment of MM with CAR-Ts. Integration of CAR-Ts with other myeloma therapies is an important area of future research. CAR-T therapies for MM are at an early stage of development but have great promise to improve MM treatment.


Der Internist ◽  
2021 ◽  
Author(s):  
X. Zhou ◽  
H. Einsele ◽  
S. Danhof

ZusammenfassungDie Behandlung mit CAR-T-Zellen (CAR chimärer Antigenrezeptor) ist eine neuartige Strategie der zellulären Immuntherapie, die das patienteneigene Immunsystem als „Waffe gegen Tumorzellen“ benutzt. Bei Patienten mit multiplem Myelom werden CAR-T-Zell-Therapien im Rahmen klinischer Studien getestet. Die aktuellen Studiendaten der gegen das „B-cell maturation antigen“ (BCMA) gerichteten CAR-T-Zell-Therapien zeigen eine beachtliche Wirksamkeit, die eine baldige Zulassung erwarten lässt. Allerdings erleiden weiterhin die meisten Patienten nach einer Behandlung mit CAR-T-Zellen ein Rezidiv. Hinzu kommt, dass CAR-T-Zell-Therapien zu schwerwiegenden Nebenwirkungen wie Zytokinfreisetzungssyndrom und Neurotoxizität mit teilweise auch letalem Ausgang führen können. Ein angemessenes Kosten-Nutzen-Verhältnis der CAR-T-Zell-Therapie stellt eine weitere Herausforderung dar. Trotz dieser Limitationen erscheint die CAR-T-Zell-Therapie eine attraktive Option für Patienten mit Myelom, sodass diese Therapie das Potenzial hat, in die Standardbehandlung integriert zu werden.


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