Regionale Deprivation in Deutschland: Bundesweite Analyse des Zusammenhangs mit Mortalität unter Verwendung des ‚German Index of Multiple Deprivation (GIMD)‘

2015 ◽  
Vol 78 (01) ◽  
pp. 42-48 ◽  
Author(s):  
C. Hofmeister ◽  
W. Maier ◽  
A. Mielck ◽  
L. Stahl ◽  
J. Breckenkamp ◽  
...  
2021 ◽  
Author(s):  
Heiner Raspe ◽  
Cassandra Lill

Zusammenfassung Hintergrund Regionale Deprivation ist als ökologischer Parameter eine Komponente der sozialen Determinanten von Gesundheit. Zu ihrer Messung stehen in Deutschland der „German Index of Multiple Deprivation“ (GIMD) und der „German Index of Socioeconomic Deprivation“ (GISD) zur Verfügung. Chronisch entzündliche Darmerkrankungen (CED) sind keine häufigen, aber ernste körperliche Erkrankungen unklarer Ätiologie, mit vergleichsweise frühem Auftreten im Erwachsenenalter, oft chronisch-behandlungsbedürftigem Verlauf und unsicherer Prognose. Daten einer kontrollierten Versorgungsstudie erlauben es, Assoziationen zwischen regio-naler Deprivation und Merkmalen der Krankheit und ihrer Versorgung zu untersuchen. Wir erwarteten ungünstigere Krankheitsverhältnisse bei höherer Deprivation. Methodik Vorgestellt werden deskriptive Zusatzauswertungen (n=530) der 2016 bis 2019 durchgeführten MERCED-Studie zu Wirksamkeit und Nutzen einer stationären medizinischen Rehabilitation bei Sozialversicherten mit einer CED. Analysiert wurden Daten aus der Basisbefragung zu selbstberichteten Krankheitsmerkmalen, Krankheitsfolgen und Versorgungsleistungen in ihrem Zusammenhang mit dem Ausmaß regionaler Deprivation der Wohnregion (Kreisebene). Ergebnisse Die Zuordnung der Wohnregion der Kranken zu den Quintilen von GIMD und GISD korrelieren unter rho=0,76 miteinander (gewichtetes kappa=0,74). Regionale Deprivation zeigt, gemessen mit dem GIMD, überzufällige Unterschiede allein in den sozialen Teilhabeeinschränkungen (IMET) und der Zahl der „Einschränkungstage“. Dabei schildern sich Personen aus dem niedrigsten Deprivationsquintil als am stärksten eingeschränkt. Für die Einschränkungstage findet sich ein irre-guläres Muster. Beim GISD wird eine unsystematische Variation der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (EQ-VAS) statistisch auffällig. Auch hier berichten Personen mit der geringsten regionalen Deprivation von einer besonders schlechten Lebensqualität. In einem Extremgruppenvergleich weisen Personen, die in nach GIMD und GISD stark deprivierten Regionen leben, günstigere Werte im Krankheitsverlauf beim IMET und EQ-VAS auf. Auch für Parameter der medizinischen Versorgung lassen sich keine systematischen Zusammenhänge mit den Deprivationsindizes darstellen. Schlussfolgerung Krankheitsmerkmale, Krankheitsfolgen und die medizinische Versorgung von CED-Kranken zeigen sich weitgehend unabhängig vom Ausmaß der mit zwei Indizes bestimmten regionalen Deprivation. Die wenigen auffälligen Unterschiede weisen in eine überraschende Richtung: Personen aus deprivierten Regionen berichten günstigere Krankheitsverhältnisse.


2018 ◽  
Vol 26 (4) ◽  
pp. 376-379
Author(s):  
Werner Maier ◽  
Lars Schwettmann

Zusammenfassung Zahlreiche internationale Studien zeigen, dass Indizes Multipler Deprivation ein geeignetes Instrument zur Messung sozialräumlicher Effekte auf die Gesundheit der Bevölkerung und damit zur Sichtbarmachung sozialer Ungleichheiten darstellen. Auch für Deutschland liegt mit dem German Index of Multiple Deprivation ein derartiges etabliertes Werkzeug vor. Zukünftig sollten entsprechend fundierte Ergebnisse stärkere Berücksichtigung bei der Ressourcenallokation und medizinischen Bedarfsplanung finden.


2021 ◽  
Vol 108 (Supplement_2) ◽  
Author(s):  
Z Vinnicombe ◽  
M Little ◽  
J Super

Abstract Introduction Differential attainment (DA), according to the General Medical Council (GMC), is the gap between attainment levels in different groups. Attainment measures should cover aspects that include academic performance and career progression. Two such areas in surgical training are the MRCS examinations and ARCPs, both of which are required for progression in a career in surgery. Our aim was to investigation whether socio-economic background was a significant factor for progression in surgical training. Method Data from the GMC for Core Surgical Trainees (CSTs) taking the MRCS examination between 2016 and 2019 and CST ARCP outcomes between 2017 and 2019 were obtained. Socio-economic background was assessed using the Index of Multiple Deprivation (IMD). ARCP and MRCS outcomes were assessed against IMD. Results Trainees from IMD Q1&2 (most deprived) had a significantly higher (p < 0.01) mean number of attempts (1.86) to pass MRCS examinations than trainees from IMD Q4&5 (least deprived) (1.54). IMD Q1&2 were significantly more likely to obtain unsatisfactory outcomes (24.4%) than trainees from IMD Q4&5 (14.2%) (p < 0.05). Conclusions There is clear evidence that differential attainment exists within Core Surgical Training. The reasons for this are likely to be complex and more work is needed to further investigate the relationship.


BMJ Open ◽  
2019 ◽  
Vol 9 (8) ◽  
pp. e028553 ◽  
Author(s):  
Florian Schederecker ◽  
Christoph Kurz ◽  
Jon Fairburn ◽  
Werner Maier

ObjectivesThis study aimed to assess the impact of using different weighting procedures for the German Index of Multiple Deprivation (GIMD) investigating their link to mortality rates.Design and settingIn addition to the original (normative) weighting of the GIMD domains, four alternative weighting approaches were applied: equal weighting, linear regression, maximization algorithm and factor analysis. Correlation analyses to quantify the association between the differently weighted GIMD versions and mortality based on district-level official data from Germany in 2010 were applied (n=412 districts).Outcome measuresTotal mortality (all age groups) and premature mortality (<65 years).ResultsAll correlations of the GIMD versions with both total and premature mortality were highly significant (p<0.001). The comparison of these associations using Williams’s t-test for paired correlations showed significant differences, which proved to be small in respect to absolute values of Spearman’s rho (total mortality: between 0.535 and 0.615; premature mortality: between 0.699 and 0.832).ConclusionsThe association between area deprivation and mortality proved to be stable, regardless of different weighting of the GIMD domains. The theory-based weighting of the GIMD should be maintained, due to the stability of the GIMD scores and the relationship to mortality.


2019 ◽  
Vol 144 (3) ◽  
pp. 1055-1074
Author(s):  
Verity Watson ◽  
Chris Dibben ◽  
Matt Cox ◽  
Iain Atherton ◽  
Matt Sutton ◽  
...  

Trauma ◽  
2018 ◽  
Vol 21 (4) ◽  
pp. 310-316 ◽  
Author(s):  
Christine Lam ◽  
Christopher Aylwin ◽  
Mansoor Khan

Introduction Paediatric stabbings are on the increase across the United Kingdom, especially in large urban centres. Many London trauma centres are reporting a significant annual rise in the cases of penetrating trauma. Studies have shown victims with a lower socioeconomic status have an increased risk of paediatric penetrating trauma. This study aims to determine whether high depravity of an area increases the risk of paediatric stabbings in West London. We hypothesise that more deprived areas are likely to have a higher incidence of paediatric stabbings. Methods A retrospective review of data from the emergency department at a major trauma centre in West London was conducted using patient <18 years with a stabbing injury between March 2015 and July 2017. Gender, age, incident postcode and home postcode were collected. Socioeconomic status was measured using the 2015 English index of multiple deprivation. Incident postcode and home postcode were matched to an index of multiple deprivation decile, with 1 being the most deprived. Data were analysed using SPSS© Statistics 24. Results One hundred seventy-four cases were included; 97.7% of the cases were male and the mean age was 16 years. The location of the stabbings had a median index of multiple deprivation score of 3 (interquartile range = 3) with 61% of the cases occurring in areas with an index of multiple deprivation decile of 3 or less. Index of multiple deprivation decile from incident location and frequency of stabbing were strongly negatively associated (r = −0.85, p = 0.002). The victim’s home location had a median index of multiple deprivation score of 3 (interquartile range = 3) and 59.3% of victims living in areas with an index of multiple deprivation decile of less than 3. Again, they were strongly negatively associated (r = −0.85, p = 0.002). Conclusion The location of paediatric stabbings is associated with areas of high depravity and with victims from a more deprived background. To prevent paediatric stabbings, a multifactorial approach is required to increase the socioeconomic status of these areas.


10.1068/c0240 ◽  
2003 ◽  
Vol 21 (6) ◽  
pp. 883-903 ◽  
Author(s):  
Iain Deas ◽  
Brian Robson ◽  
Cecilia Wong ◽  
Michael Bradford

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