scholarly journals Gender incongruence: a comparative study using ICD-10 and DSM-5 diagnostic criteria

2017 ◽  
Vol 40 (2) ◽  
pp. 174-180 ◽  
Author(s):  
Bianca M. Soll ◽  
Rebeca Robles-García ◽  
Angelo Brandelli-Costa ◽  
Daniel Mori ◽  
Andressa Mueller ◽  
...  
2014 ◽  
Vol 29 (6) ◽  
pp. 554-554 ◽  
Author(s):  
D. Rogers ◽  
B. Evans ◽  
C. Roberts ◽  
A. Cuc ◽  
W. Mittenberg
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  

2021 ◽  
Author(s):  
Brad W. Brazeau ◽  
David C. Hodgins

Abstract The National Opinion Research Center (NORC) Diagnostic Screen for Gambling Problems (NODS) is one of the most used outcome measures in gambling intervention trials. However, a screen based on DSM-5 gambling disorder criteria has yet to be developed or validated since the DSM-5 release in 2013. This omission is possibly because the criteria for gambling disorder only underwent minor changes from DSM-IV to DSM-5: the diagnostic threshold was reduced from 5 to 4 criteria, and the illegal activity criterion was removed. Validation of a measure that captures these changes is still warranted. The current study examined the psychometric properties of an online self-report past-year adaptation of the NODS based on DSM-5 diagnostic criteria for gambling disorder. Additionally, the new NODS was evaluated for how well it identifies ICD-10 pathological gambling. A diverse sample of participants (N = 959) was crowdsourced via Amazon’s TurkPrime. Internal consistency and one-week test-retest reliability were good. High correlations (r = .74–.77) with other measures of gambling problem severity were observed in addition to moderate correlations (r = .21–.36) with related but distinct constructs (e.g., gambling expenditures, time spent gambling, other addictive behaviours). All nine of the DSM-5 criteria loaded positively on one principal component, which accounted for 40% of the variance. Classification accuracy (i.e., sensitivity, specificity, predictive power) was generally very good with respect to the PGSI and ICD-10 diagnostic criteria. Future validation studies are encouraged to establish a gold standard measurement of gambling problem severity.


Author(s):  
Linda Martins ◽  
Ruby Nicholson ◽  
Robert Kohn

Practitioners working with geriatric patients need to be aware of Center for Medicare and Medicaid Services regulatory requirements, the definitions of fraud and abuse, and rules and criteria for billing and documentation. This chapter discusses these and other issues related Medicare billing, documentation, and coding. Denials for reimbursement and paybacks for audits are usually due to incomplete elements in documentation and incorrect coding. Although psychotherapy is appropriate for many elderly individuals, including those with neurocognitive disorders, it must be clear that the service is medically beneficial. A recent Department of Justice lawsuit qualifies that the patient has to have the capacity to recall what occurred in therapy from one session to the next. The changes created by DSM-5 diagnostic criteria and utilization of ICD-10 codes have had a particular impact on geriatric psychiatry. These changes in DSM-5 also have an implication in geriatric forensic psychiatry practice and are discussed in detail in the chapter.


2021 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Sarah E. Pape ◽  
Tamara al Janabi ◽  
Nicholas J. Ashton ◽  
Abdul Hye ◽  
Rory Sheehan ◽  
...  

AbstractThe validity of dementia diagnostic criteria depends on their ability to distinguish dementia symptoms from pre-existing cognitive impairments. The study aimed to assess inter-rater reliability and concurrent validity of DSM-5 criteria for neurocognitive disorder in Down syndrome. The utility of mild neurocognitive disorder as a distinct diagnostic category, and the association between clinical symptoms and neurodegenerative changes represented by the plasma biomarker neurofilament light were also examined. 165 adults with Down syndrome were included. Two clinicians independently applied clinical judgement, DSM-IV, ICD-10 and DSM-5 criteria for dementia (or neurocognitive disorder) to each case. Inter-rater reliability and concurrent validity were analysed using the kappa statistic. Plasma neurofilament light concentrations were measured for 55 participants as a marker of neurodegeneration and between group comparisons calculated. All diagnostic criteria showed good inter-rater reliability apart from mild neurocognitive disorder which was moderate (k = 0.494). DSM- 5 criteria had substantial concurrence with clinical judgement (k = 0.855). When compared to the no neurocognitive disorder group, average neurofilament light concentrations were higher in both the mild and major neurocognitive disorder groups. DSM-5 neurocognitive disorder criteria can be used reliably in a Down syndrome population and has higher concurrence with clinical judgement than the older DSM-IV and ICD-10 criteria. Whilst the inter-rater reliability of the mild neurocognitive disorder criteria was modest, it does appear to identify people in an early stage of dementia with underlying neurodegenerative changes, represented by higher average NfL levels.


2021 ◽  
Vol 89 (11) ◽  
pp. 578-592
Author(s):  
Harald Raimund Dreßing ◽  
Klaus Foerster

Die diagnostischen Kriterien der PTBS unterschieden sich in den Manualen der ICD-10, ICD-11 und DSM 5. Die wesentlichen diagnostischen Kriterien werden dargestellt. Wesentlich für die Diagnose ist der in einem strukturierten Interview erhobene psychopathologische Befund. An Hand von drei Kasuistiken wird die gutachtliche Bewertung im Strafrecht, in der Unfallversicherung und im Opferentschädigungsgesetzt veranschaulicht. Summary The diagnostic criteria of PTSD differ in the ICD-10, ICD-11 and DSM 5 manuals. The main diagnostic criteria are presented. The psychopathological findings obtained in a structured interview are essential for the diagnosis. Three case studies are used to illustrate the expert assessment in criminal law, accident insurance and victim compensation law.


2015 ◽  
Vol 13 (5) ◽  
pp. 597-602 ◽  
Author(s):  
Albert M. Kopak ◽  
Norman G. Hoffmann ◽  
Steven L. Proctor
Keyword(s):  
Dsm 5 ◽  

2014 ◽  
Vol 71 (10) ◽  
pp. 599-607 ◽  
Author(s):  
Martin Neuenschwander

Digitale Medien sind mittlerweile unentbehrlich in Schule, Beruf, Familie und Freizeit und durchdringen unseren Alltag immer stärker. Dazu vermögen sie die Menschen aller Altersstufen zu faszinieren dank vielfältiger und immer neuer Nutzungsmöglichkeiten für Kommunikation, Unterhaltung und Spiel. Von großer Relevanz sind diesbezüglich insbesondere soziale Netzwerke und Onlinespiele, an denen sich täglich Millionen beteiligen. Der Großteil der Bevölkerung nutzt diese interaktiven Medien funktional, selbstbestimmt und genussvoll. Andererseits belegen empirische Studien, dass eine Minderheit von 1 % bis 6 % ein dysfunktionales, suchtartiges Verhalten zeigt, typischerweise bei der Onlinekommunikation, beim Computerspiel oder beim Konsum von erotisch-pornografischem Bildmaterial. Das Störungsbild „Onlinesucht“ ist zwar eine Realität, figuriert bisher aber nicht als offizielle Diagnose in den Klassifikationssystemen ICD-10 und DSM-5. Die Fachdiskussion über die nosologische Einordnung des Störungsbildes ist noch im Gang. Für die klinische Praxis existieren allerdings bereits jetzt valide diagnostische Hilfestellungen. Da das zur Verfügung stehende professionelle Beratungs- und Therapieangebot nur spärlich in Anspruch genommen wird, kommt der medizinischen Grundversorgung für die Früherkennung und Triage hinsichtlich adäquater Interventionen eine wichtige Bedeutung zu. Im deutschsprachigen Raum stehen verschiedene webbasierte Plattformen für Prävention, Beratung und Therapie zur Verfügung.


Author(s):  
Dirk K. Wolter

Zusammenfassung. Zielsetzung: Übersicht über Suchtpotenzial und andere Risiken von Opioidanalgetika im höheren Lebensalter. Methodik: Narrativ review. Literaturrecherche in PubMed (Suchbegriffe: opioid analgesics UND abuse; opioid analgesics UND dependence; opioid analgesics UND addiction; opioid analgesics UND adverse effects; jeweils UND elderly) sowie aktuellen einschlägigen Standardwerken; Auswahl nach altersmedizinischer Relevanz und Aktualität. Ergebnisse: Die Verordnung von Opioidanalgetika (OA) hat in den letzten 25 Jahren massiv zugenommen, die weitaus meisten Verordnungen entfallen auf alte Menschen und Menschen mit chronischen Nicht-Tumorschmerzen (CNTS). Die diagnostischen Kriterien für die Opiatabhängigkeit in ICD-10 und DSM-5 sind für die OA-Behandlung von CNTS ungeeignet. Bei langfristiger OA-Behandlung bei CNTS kann eine spezifische Form von Abhängigkeit entstehen, die nicht mit der illegalen Opiat-(Heroin-)Sucht gleichzusetzen ist. Vorbestehende Suchterkrankungen und andere psychische Störungen sind die wesentlichsten Risikofaktoren. Weitere Nebenwirkungen sind zu beachten. Schmerztherapie bei Suchtkranken stellt eine besondere Herausforderung dar. Schlussfolgerungen: Die Anwendung von OA bei CNTS verlangt eine sorgfältige Indikationsstellung. Die besondere Form der Abhängigkeit von OA ist nicht ausreichend erforscht und wird zu wenig beachtet.


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