Does Clostridium botulinum neurotoxin A exhibit molecular mimicry with thyroid autoantigens and cause thyroid complications in predisposed persons?

Endocrine ◽  
2011 ◽  
Vol 40 (1) ◽  
pp. 140-141 ◽  
Author(s):  
M. Zouhair Atassi ◽  
Philip R. Deitiker
npj Vaccines ◽  
2021 ◽  
Vol 6 (1) ◽  
Author(s):  
Changjiao Gan ◽  
Wenbo Luo ◽  
Yunzhou Yu ◽  
Zhouguang Jiao ◽  
Sha Li ◽  
...  

AbstractBotulinum neurotoxin (BoNT), produced by Clostridium botulinum, is generally known to be the most poisonous of all biological toxins. In this study, we evaluate the protection conferred by intratracheal (i.t.) inoculation immunization with recombinant Hc subunit (AHc) vaccines against aerosolized BoNT/A intoxication. Three AHc vaccine formulations, i.e., conventional liquid, dry powder produced by spray freeze drying, and AHc dry powder reconstituted in water are prepared, and mice are immunized via i.t. inoculation or subcutaneous (s.c.) injection. Compared with s.c.-AHc-immunized mice, i.t.-AHc-immunized mice exhibit a slightly stronger protection against a challenge with 30,000× LD50 aerosolized BoNT/A. Of note, only i.t.-AHc induces a significantly higher level of toxin-neutralizing mucosal secretory IgA (SIgA) production in the bronchoalveolar lavage of mice. In conclusion, our study demonstrates that the immune protection conferred by the three formulations of AHc is comparable, while i.t. immunization of AHc is superior to s.c. immunization against aerosolized BoNT/A intoxication.


2018 ◽  
Vol 6 (26) ◽  
Author(s):  
Travis G. Wentz ◽  
Kuan Yao ◽  
Kristin M. Schill ◽  
N. Rukma Reddy ◽  
Guy E. Skinner ◽  
...  

Clostridium botulinum is a strictly anaerobic, Gram-positive, spore-forming bacterium that produces botulinum neurotoxin, a potent and deadly proteinaceous exotoxin. Clostridium botulinum strain CFSAN064329 (62A) produces an A1 serotype/subtype botulinum neurotoxin and is frequently utilized in food challenge and detection studies.


Planta Medica ◽  
2015 ◽  
Vol 81 (11) ◽  
Author(s):  
C Yalamanchili ◽  
VK Manda ◽  
AG Chittiboyina ◽  
WA Harrell Jr ◽  
RP Webb ◽  
...  

2017 ◽  
Vol 36 (05) ◽  
pp. 315-323
Author(s):  
N. Üçeyler ◽  
C. Sommer

ZusammenfassungDie Behandlung neuropathischer Schmerzen mit systemisch wirksamen oral verabreichten Pharmaka ist bei vielen Patienten wirksam, kann jedoch zu zentralnervösen unerwünschten Wirkungen wie Müdigkeit oder Schwindel führen. Daher sind in den letzten Jahren topische Therapien in das Zentrum der Aufmerksamkeit gerückt. Botulinumtoxin, etabliert in der Therapie von Dystonien und Spastik, wurde zunehmend bei Schmerzerkrankungen getestet, hierbei ist Botulinum-Neurotoxin A der am besten untersuchte Serotyp. Die häufigsten Indikationen waren Schmerzen im Trigeminusversorgungsbereich und periphere neuropathische Schmerzen. Bei den meisten Studien war Botulinum-Neurotoxin A Placebo deutlich überlegen. Präklinische Studien zum Wirkmechanismus erbrachten die Erkenntnis, dass neben dem erwarteten peripheren Effekt sehr wahrscheinlich auch eine zentrale Reduktion der Ausschüttung von exzitatorischen Neurotransmittern an der Wirkung beteiligt ist.


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