Therapeutic drug monitoring of colistin in plasma and cerebrospinal fluid in meningoventriculitis caused by a carbapenem-resistant Enterobacter cloacae

Author(s):  
Pablo Acín ◽  
Sonia Luque ◽  
Luisa Sorli ◽  
Santiago Grau
2022 ◽  
pp. ejhpharm-2021-003036
Author(s):  
Stefan Günther ◽  
Andreas Reimer ◽  
Horst Vogl ◽  
Stephan Spenke ◽  
Hanns-Christian Dinges ◽  
...  

Therapies ◽  
2014 ◽  
Vol 69 (6) ◽  
pp. 529-530 ◽  
Author(s):  
Imen Aouinti ◽  
Rim Charfi ◽  
Sameh Trabelsi ◽  
Emna Gaïes ◽  
Issam Salouage ◽  
...  

2020 ◽  
Vol 7 (12) ◽  
Author(s):  
Erin K McCreary ◽  
Karin E Byers ◽  
Carolyn Fernandes ◽  
Ellen G Kline ◽  
David P Nicolau ◽  
...  

Abstract We report a case of multidrug-resistant Pseudomonas aeruginosa meningitis treated with ceftolozane-tazobactam with concomitant therapeutic drug monitoring of plasma and cerebral spinal fluid. The data suggest that ceftolozane-tazobactam may be an option for select central nervous system infections; however, treatment decisions should be interpreted on a case-by-case basis.


2022 ◽  
Vol 2022 ◽  
pp. 1-7
Author(s):  
Huiting Sun ◽  
Han Xing ◽  
Xueke Tian ◽  
Xiaojian Zhang ◽  
Jing Yang ◽  
...  

Pharmacokinetics/pharmacodynamics is the foundation for guiding the rational application of antibiotics in clinical practice, so it is necessary to establish quantitative methods for accurate drug concentration determination. This study aimed to develop a rapid and simple ultrahigh-performance liquid chromatography-tandem mass spectrometry (UPLC-MS/MS) method for simultaneous quantification of 14 antibiotics (amikacin, etimicin, ceftazidime, cefepime, cefoperazone, ceftriaxone, daptomycin, latamoxef, linezolid, meropenem, biapenem, ampicillin, norvancomycin, and vancomycin) in human plasma and cerebrospinal fluid. Antibiotics were chromatographically separated on a Waters ACQUITY UPLC BEH C18 column (2.1 mm × 50 mm, 1.7 μm) via gradient elution within 3 minutes and were monitored using positive ion fitted with multiple reaction monitoring. The lower limit of quantification was 0.05–2.0 μg·mL−1. The method was verified according to the FDA bioanalysis method validation guidelines, which showed excellent accuracy (from 86.75% to 110.85%) and precision (from 0.46% to 10.97%). At last, this method was successfully applied to therapeutic drug monitoring in 113 patients under antibiotics treatment.


2009 ◽  
Vol 69 (9-10) ◽  
pp. 1031-1034 ◽  
Author(s):  
Tomoko Matsuda ◽  
Kazuro Ikawa ◽  
Kayo Ikeda ◽  
Norifumi Morikawa ◽  
Ryu Tsumura ◽  
...  

2018 ◽  
Vol 75 (5) ◽  
pp. 316-328
Author(s):  
Christian Ansprenger ◽  
Emanuel Burri

Zusammenfassung. Die Diagnose und auch die Überwachung von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen ruht auf mehreren Säulen: Anamnese, körperliche Untersuchung, Laborwerte (im Blut und Stuhl), Endoskopie, Histologie und Bildgebung. Die Diagnose kann nicht anhand eines einzelnen Befundes gestellt werden. In den letzten Jahren hat sich das Therapieziel weg von klinischen Endpunkten hin zu endoskopischen und sogar histologischen Endpunkten entwickelt. Für einige dieser neuen Therapieziele existiert allerdings noch keine allgemein gültige Definition. Regelmässige Endoskopien werden von Patienten schlecht toleriert, weshalb Surrogat-Marker wie Calprotectin untersucht wurden und eine gute Korrelation mit der mukosalen Entzündungsaktivität nachgewiesen werden konnte. Entsprechend zeigte sich bei Morbus Crohn eine Algorithmus-basierte Therapiesteuerung – unter anderem basierend auf Calprotectin – einer konventionellen Therapiesteuerung überlegen. Die Überwachung der medikamentösen Therapie («Therapeutic Drug Monitoring» [TDM]) ist ein zweites Standbein des Monitoring von chronisch entzündlichen Darmerkrankungen. Mit zunehmendem Einsatz vor allem der Biologika-Therapien wurden sowohl reaktives TDM (in Patienten mit klinischem Rezidiv) als auch proaktives TDM (in Patienten in Remission / stabiler Erkrankung) untersucht und haben (teilweise) Eingang in aktuelle Richtlinien gefunden. Zukünftige Studien werden die vorgeschlagenen Therapieziele besser definieren und den Nutzen der medikamentösen Therapieüberwachung auf den Krankheitsverlauf weiter untersuchen müssen.


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