Knochenmarksversagen

2019 ◽  
Vol 76 (9) ◽  
pp. 523-529
Author(s):  
Beatrice Drexler ◽  
Andre Tichelli ◽  
Jakob R. Passweg

Zusammenfassung. Das Knochenmarkversagen umfasst ein heterogenes Spektrum an seltenen benignen hämatologischen Erkrankungen, die mit einer gestörten Blutbildung im Knochenmark einhergehen. Die Erkrankungen können sowohl erworben («acquired aplastic anemia» [AA]) als auch angeboren («inherited bone marrow failures») sein. Klinisch sind die Erkrankungen primär gekennzeichnet durch eine Zytopenie einer oder mehrerer Blutzellreihen (Anämie, Neutropenie und / oder Thrombozytopenie), allenfalls kombiniert von Zeichen der Hämolyse und Thrombophilie bei assoziierter paroxysmaler nächtlicher Hämoglobinurie oder morphologischen Auffälligkeiten bei angeborenen Formen. Aufgrund deutlicher Fortschritte in der molekulargenetischen Diagnostik, ist eine umfangreiche Abklärung zur Differenzierung einer erworbenen oder angeborenen Form zentral, um die Ursache der Erkrankung zu erfassen, die wiederum die Therapie massgeblich beeinflusst. Die Standard-Therapie hat sich in den letzten Jahrzehnten nur wenig verändert (intensive Immunsuppression und / oder allogene Stammzelltransplantation), allerdings zeigen Thrombopoietin-Rezeptor Agonisten in jüngst durchgeführten Studien bei erworbener aplastischer Anämie eine Verbesserung aller drei Blutzellreihen und werden voraussichtlich in die Therapie-Algorithmen der erworbenen Form aufgenommen. Dieser Artikel gibt einen Überblick über die Erkrankung, Diagnostik und Therapie dieser heterogenen Erkrankungsgruppe.

Cancers ◽  
2021 ◽  
Vol 13 (1) ◽  
pp. 132
Author(s):  
Bruno Fattizzo ◽  
Fabio Serpenti ◽  
Wilma Barcellini ◽  
Chiara Caprioli

Myelodysplasias with hypocellular bone marrow (hMDS) represent about 10–15% of MDS and are defined by reduced bone marrow cellularity (i.e., <25% or an inappropriately reduced cellularity for their age in young patients). Their diagnosis is still an object of debate and has not been clearly established in the recent WHO classification. Clinical and morphological overlaps with both normo/hypercellular MDS and aplastic anemia include cytopenias, the presence of marrow hypocellularity and dysplasia, and cytogenetic and molecular alterations. Activation of the immune system against the hematopoietic precursors, typical of aplastic anemia, is reckoned even in hMDS and may account for the response to immunosuppressive treatment. Finally, the hMDS outcome seems more favorable than that of normo/hypercellular MDS patients. In this review, we analyze the available literature on hMDS, focusing on clinical, immunological, and molecular features. We show that hMDS pathogenesis and clinical presentation are peculiar, albeit in-between aplastic anemia (AA) and normo/hypercellular MDS. Two different hMDS phenotypes may be encountered: one featured by inflammation and immune activation, with increased cytotoxic T cells, increased T and B regulatory cells, and better response to immunosuppression; and the other, resembling MDS, where T and B regulatory/suppressor cells prevail, leading to genetic clonal selection and an increased risk of leukemic evolution. The identification of the prevailing hMDS phenotype might assist treatment choice, inform prognosis, and suggest personalized monitoring.


Blood ◽  
1980 ◽  
Vol 55 (6) ◽  
pp. 1033-1039 ◽  
Author(s):  
FR Appelbaum ◽  
A Fefer ◽  
MA Cheever ◽  
JE Sanders ◽  
JW Singer ◽  
...  

1980 ◽  
Vol 30 (2) ◽  
pp. 90-96 ◽  
Author(s):  
ROBERT R. MONTGOMERY ◽  
JONATHAN M. DUCORE ◽  
JOHN H. GITHENS ◽  
CHARLES S. AUGUST ◽  
MICHAEL L. JOHNSON

2009 ◽  
Vol 31 (11) ◽  
pp. 884-887 ◽  
Author(s):  
Vicky Rowena Breakey ◽  
Stephen Meyn ◽  
Vicky Ng ◽  
Christopher Allen ◽  
Inderjeet Dokal ◽  
...  

1987 ◽  
Vol 54 (3) ◽  
pp. 137-146 ◽  
Author(s):  
W. Hinterberger ◽  
H. Gadner ◽  
P. H�cker ◽  
A. Hajek-Rosenmayr ◽  
W. Graninger ◽  
...  

2017 ◽  
Author(s):  
Nancy Berliner ◽  
John M Gansner

This review focuses on anemia resulting from production defects generally associated with marrow aplasia or replacement. The definition, epidemiology, etiology, pathogenesis, diagnosis, differential diagnosis, management, complications, and prognosis of the following production defects are discussed: Acquired aplastic anemia and acquired pure red cell aplasia. Figures depict a leukoerythroblastic blood smear, a biopsy comparing normal bone marrow and bone marrow showing almost complete aplasia, and a marrow smear. A table lists the causes of aplastic anemia. This review contains 3 figures; 1 table; 108 references.


Cytokine ◽  
2016 ◽  
Vol 85 ◽  
pp. 11-13 ◽  
Author(s):  
Jizhou Zhang ◽  
Qingqing Wu ◽  
Yizhou Zheng

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