WHO-Leitlinie: Prävention und Kontrolle von Tuberkulose-Infektionen

2020 ◽  
Vol 82 (11) ◽  
pp. 885-889
Author(s):  
Claudia Christof ◽  
Barbara Nußbaumer-Streit ◽  
Gerald Gartlehner

Zusammenfassung Hintergrund Trotz beachtlicher Fortschritte im Kampf gegen Tuberkulose, stellt diese nach wie vor die am häufigsten zum Tode führende bakterielle Infektionskrankheit weltweit dar. Jedes Jahr versterben weltweit nach wie vor bis zu 10 Mio. Menschen an Tuberkulose. Die World Health Assembly hat es sich zum Ziel gesetzt die Zahl der Tuberkulose-Toten bis zum Jahr 2030 um 90% zu senken, die Zahl der Neuansteckungen um 80%. Hierbei sollte besonderes auf Maßnahmen zur Prävention und Infektionskontrolle in öffentlichen Gesundheitseinrichtungen und überall dort, wo das Übertragungsrisiko für das Tuberkulose-Bakterium „Mycobacterium tuberculosis“ hoch ist, gesetzt werden. Zielsetzung Ziel ist es aktualisierte und evidenzbasierte Empfehlungen für Public Health Maßnahmen zu geben, um die Ausbreitung des Tuberkulose-Bakteriums im klinischen Setting und im Tuberkulose-Management vorzubeugen. Methodik Die Leitlinie wurde von der Weltgesundheitsorganisation (WHO) gemäß der im WHO Handbuch zur Leitlinienentwicklung empfohlene Methode umgesetzt. Die vorliegende Publikation fasst die wichtigsten Punkte der Leitlinie zusammen und wurde von Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern des WHO Collaborating Centre an der Donau-Universität Krems (Österreich) auf Deutsch übersetzt. Ergebnisse Diese Leitlinie berücksichtigt die aktuelle Studienlage und gibt Empfehlungen und Anmerkungen zur Umsetzung von Tuberkuloseprävention- und kontrolle auf Ebene von Gesundheitseinrichtungen sowie auf nationaler Ebene.

1947 ◽  
Vol 1 (3) ◽  
pp. 535-537 ◽  

Interim Commission of WHO: The third session of the Interim Commission of WHO, which began on March 30, 1947 at Geneva, closed on April 12, after assigning priority to the various health problems confronting the world. Representatives of sixteen of the eighteen member states (Liberia and the Ukrainian SSR being absent) attended the session. Results of Conference discussions indicated wide-spread agreement on such matters as 1) appointment of expert committees to develop program proposals relating to specific diseases, 2) strengthening of national health services, and 3) facilities for training public health personnel. It was hoped that a practical first year's program could be presented to the first World Health Assembly when that body convenes, probably in February, 1948.


2019 ◽  
Vol 18 (1) ◽  
Author(s):  
T. Jacob John

Abstract A resolution for eradicating malaria, if passed by the World Health Assembly (WHA), will have a distracting effect on all countries with malaria. The continued prevalence of malaria is indicative of weak public health infrastructure. True, smallpox was eradicated by international efforts following WHA resolution: the success factor was primary prevention using a safe and effective vaccine. A resolution to eradicate polio was passed in 1988, with a target year of 2000, but even in 2019 success is not within reach. Public health experts are hesitant to move forward with measles eradication before polio is eradicated. Country by country elimination of malaria is a better way, ensuring the strengthening of public health infrastructure, with many other health benefits.


2020 ◽  
Vol 2 ◽  
pp. 91-95
Author(s):  
Nataliia Hendel

The article analyses the rights of the WHO World Health Assembly in adopting sanitary and quarantine requirements and other measures against the international spread of disease. The content of the WHO World Health Assembly Resolution «COVID-19 Response» and its impact on international cooperation in combating the spread of COVID-19 have been studied. The obligation of the States Parties of the 2005 International Health Regulations to notify and exchange information in case of unexpected or unusual events in the field of public health has been disclosed.


2012 ◽  
Vol 06 (04) ◽  
pp. 249-251
Author(s):  
M. Braun ◽  
J. Ried

ZusammenfassungDie 65. World Health Assembly hat die Bekämpfung nicht-übertragbarer Krankheiten in den Mittelpunkt globaler Aufmerksamkeit und Aktivität gerückt. Da Übergewicht bzw. Adipositas wesentliche Risikofaktoren für einen erheblichen Teil dieser Erkrankungen darstellen, kommt damit der Prävention (aber auch der Therapie) erhöhten Körpergewichtes in der Programmatik der WHO besondere Bedeutung zu. Gleichzeitig führen die hochgesteckten Ziele der WHO in das fundamentale Dilemma, dass es keine Instrumente gibt, die angestrebten Prävalenz- und Reduktionsraten im vorgegebenen Zeitrahmen zu erreichen. Daraus ergeben sich eine Reihe ethischer und sozialer Fragen, unter anderem nach dem zu Grunde gelegten Modell der Adipositas und den impliziten und expliziten Verantwortlichkeiten für ihre Bekämpfung.


Author(s):  
Katherine Cullerton ◽  
Jean Adams ◽  
Martin White

The issue of public health and policy communities engaging with food sector companies has long caused tension and debate. Ralston and colleagues’ article ‘Towards Preventing and Managing Conflict of Interest in Nutrition Policy? An Analysis of Submissions to a Consultation on a Draft WHO Tool’ further examines this issue. They found widespread food industry opposition, not just to the details of the World Health Organization (WHO) tool, but to the very idea of it. In this commentary we reflect on this finding and the arguments for and against interacting with the food industry during different stages of the policy process. While involving the food industry in certain aspects of the policy process without favouring their business goals may seem like an intractable problem, we believe there are opportunities for progress that do not compromise our values as public health professionals. We suggest three key steps to making progress.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document