Aplicación internacional del programa “Intervención multidimensional para la ansiedad social” (IMAS): I. Eficacia del tratamiento en pacientes con ansiedad social

2021 ◽  
Vol 29 (3) ◽  
pp. 517-547
Author(s):  
Vicente Caballo ◽  
Isabel Salazar ◽  
Joshua Curtiss ◽  
Rosa Gómez ◽  
Alicia Rossitto ◽  
...  
Keyword(s):  

El trastorno de ansiedad social (TAS) es uno de los trastornos más frecuentes a nivel mundial. El objetivo de este estudio fue comprobar la eficacia del nuevo programa “Intervención multidimensional para la ansiedad social” (IMAS) para el tratamiento del TAS. Participaron 67 personas diagnosticadas con TAS, según el DSM-5, evaluadas mediante una entrevista semiestructurada (Salazar y Caballo, 2018) y dos medidas de autoinforme para la ansiedad social, el CASO (Caballo, Salazar, Arias, et al., 2010) y la LSAS-SR (Liebowitz, 1987). Diferentes terapeutas llevaron a cabo el tratamiento en Ecuador, España, Paraguay y Puerto Rico. Los resultados mostraron importantes mejoras del pretratamiento al postratamiento, que se mantenían a los seis meses. El tamaño del efecto estaba entre 1 y 2 y, en muchas ocasiones, fue superior a 2. Aunque se comparó con un grupo de terapia cognitivo conductual y otro de tratamiento farmacológico, con resultados favorables para el programa IMAS, el bajo número de sujetos de estos últimos grupos no permite llegar a deducciones claras. En conclusión, este nuevo programa para el tratamiento de la ansiedad social parece altamente eficaz a corto y medio plazo y sus resultados positivos parecen generalizables a diferentes países

2018 ◽  
Vol 42 (2) ◽  
pp. 378-386
Author(s):  
Raul Caetano ◽  
Paul Gruenewald ◽  
Patrice A. C. Vaeth ◽  
Glorisa Canino

Author(s):  
George Scott ◽  
Alessandra M. Beauchamp-Lebrón ◽  
Ashley A. Rosa-Jiménez ◽  
Javier G. Hernández-Justiniano ◽  
Axel Ramos-Lucca ◽  
...  

Abstract Background Considering many patients receive care from general hospitals, these healthcare institutions are uniquely situated to address mental and physical health needs. Little is documented, however, on the common current mental disorders diagnosed in patients receiving care in general hospital settings, especially in Puerto Rico. The objective of this study was to characterize the five most common current DSM-5 mental disorder diagnoses made in patients receiving non-psychiatric medical and surgical care from a general hospital system in southern Puerto Rico between January 2015 and December 2019. Methods Our clinical health psychology team provides integrated psychology consultation-liaison services to select clinical units in general hospitals across the southwestern region of Puerto Rico. The clinical team conducted routine standardized psychological evaluations at patients' bedside, arrived at a current DSM-5 diagnosis if warranted, and documented the diagnosis and other select variables. A retrospective study of cross-sectional data generated from the clinical team’s standardized evaluations of 5494 medical patients was implemented. Multinomial logistic regression analyses were used to assess the odds of being diagnosed with a current DSM-5 mental disorder during hospitalization. Results Overall, 53% of the entire sample was diagnosed with a mental disorder during hospitalization. Major depressive, neurocognitive, anxiety, substance-related and schizophrenia-spectrum disorders were the most frequently diagnosed. Interestingly, females were 23% less likely to have been diagnosed with major depressive disorder than males (aOR: 0.769, CI [0.650, 0.909], p = 0.002). This is to say males evidenced 1.30 higher odds of being diagnosed with depression compared to their female counterpart. Age, biological sex, civil status, employment status, monthly household income, previous mental disorder and history substance use/abuse history was differentially associated with receiving a current DSM-5 disorder. Conclusion The integration of clinical health psychology services within a general hospital facilitated our team’s work of identifying and treating co-occurring mental disorders among hospitalized patients receiving medical and surgical care. Future studies examining the opportunities and barriers of integrating clinical health psychology services within a general hospital’s administrative and clinical infrastructure for rapid identification and treatment of co-occurring mental disorders among medical patients is encouraged.


ASHA Leader ◽  
2008 ◽  
Vol 13 (15) ◽  
pp. 38-40
Author(s):  
Albert Villanueva-Reyes
Keyword(s):  

2018 ◽  
Vol 1 ◽  
pp. S22
Author(s):  
C. Hingray
Keyword(s):  

2014 ◽  
Vol 71 (10) ◽  
pp. 599-607 ◽  
Author(s):  
Martin Neuenschwander

Digitale Medien sind mittlerweile unentbehrlich in Schule, Beruf, Familie und Freizeit und durchdringen unseren Alltag immer stärker. Dazu vermögen sie die Menschen aller Altersstufen zu faszinieren dank vielfältiger und immer neuer Nutzungsmöglichkeiten für Kommunikation, Unterhaltung und Spiel. Von großer Relevanz sind diesbezüglich insbesondere soziale Netzwerke und Onlinespiele, an denen sich täglich Millionen beteiligen. Der Großteil der Bevölkerung nutzt diese interaktiven Medien funktional, selbstbestimmt und genussvoll. Andererseits belegen empirische Studien, dass eine Minderheit von 1 % bis 6 % ein dysfunktionales, suchtartiges Verhalten zeigt, typischerweise bei der Onlinekommunikation, beim Computerspiel oder beim Konsum von erotisch-pornografischem Bildmaterial. Das Störungsbild „Onlinesucht“ ist zwar eine Realität, figuriert bisher aber nicht als offizielle Diagnose in den Klassifikationssystemen ICD-10 und DSM-5. Die Fachdiskussion über die nosologische Einordnung des Störungsbildes ist noch im Gang. Für die klinische Praxis existieren allerdings bereits jetzt valide diagnostische Hilfestellungen. Da das zur Verfügung stehende professionelle Beratungs- und Therapieangebot nur spärlich in Anspruch genommen wird, kommt der medizinischen Grundversorgung für die Früherkennung und Triage hinsichtlich adäquater Interventionen eine wichtige Bedeutung zu. Im deutschsprachigen Raum stehen verschiedene webbasierte Plattformen für Prävention, Beratung und Therapie zur Verfügung.


Author(s):  
Silke Behrendt ◽  
Barbara Braun ◽  
Randi Bilberg ◽  
Gerhard Bühringer ◽  
Michael Bogenschutz ◽  
...  

Abstract. Background: The number of older adults with alcohol use disorder (AUD) is expected to rise. Adapted treatments for this group are lacking and information on AUD features in treatment seeking older adults is scarce. The international multicenter randomized-controlled clinical trial “ELDERLY-Study” with few exclusion criteria was conducted to investigate two outpatient AUD-treatments for adults aged 60+ with DSM-5 AUD. Aims: To add to 1) basic methodological information on the ELDERLY-Study by providing information on AUD features in ELDERLY-participants taking into account country and gender, and 2) knowledge on AUD features in older adults seeking outpatient treatment. Methods: baseline data from the German and Danish ELDERLY-sites (n=544) were used. AUD diagnoses were obtained with the Mini International Neuropsychiatric Interview, alcohol use information with Form 90. Results: Lost control, desired control, mental/physical problem, and craving were the most prevalent (> 70 %) AUD-symptoms. 54.9 % reported severe DSM-5 AUD (moderate: 28.2 %, mild: 16.9 %). Mean daily alcohol use was 6.3 drinks at 12 grams ethanol each. 93.9 % reported binging. More intense alcohol use was associated with greater AUD-severity and male gender. Country effects showed for alcohol use and AUD-severity. Conclusion: European ELDERLY-participants presented typical dependence symptoms, a wide range of severity, and intense alcohol use. This may underline the clinical significance of AUD in treatment-seeking seniors.


Author(s):  
Barbara Braun ◽  
Silke Behrendt ◽  
Daniela Piontek ◽  
Ludwig Kraus ◽  
Gerhard Bühringer

Zusammenfassung. Zielsetzung: Der demographische Wandel lässt eine höhere Anzahl älterer Personen mit Alkoholproblemen erwarten, deren therapeutische Versorgung bislang unzureichend ist. Mit der internationalen, randomisiert-kontrollierten ELDERLY-Studie wurden zwei Varianten einer ambulanten psychotherapeutischen Behandlung für Personen ab 60 Jahren mit einer Alkoholkonsumstörung nach DSM-5 (AS) in drei Ländern erprobt. Methodik: Nach der Baseline-Befragung wurden die zufällig zugeordneten Behandlungsgruppen nach 1, 3, 6 und 12 Monaten erneut untersucht. Erfasst wurden Veränderungen (Zeit und Gruppe) hinsichtlich Trinkmenge, Anzahl abstinenter Tage, Anzahl Tage Rauschtrinken und Tage risikoarmen Konsums sowie Anzahl zutreffender DSM-5-Kriterien für AS. Complete-Case- und Intention-to-treat-Analysen werden für die deutsche Teilstichprobe vorgestellt (n=203). Ergebnisse: Für beide Behandlungsgruppen ergaben sich stabil bis zu 12 Monate nach Baseline ein Anstieg der Abstinenzrate (18 %; t0: 4 %), des Anteils der Personen ohne einen Tag mit riskantem Konsum (45 %, t0: 4 %) sowie ohne Rauschtrinken (68 %, t0: 15 %). Auch zeigte sich eine Verringerung der Trinkmenge (Median bei 27 g Reinalkohol pro Trinktag; t0: 58 g) und Anzahl erfüllter AS-Kriterien (Median bei 2; t0: 5). Schlussfolgerungen: Die Verbesserungen des Trinkverhaltens und der AS-Symptome waren trotz relativ kurzer Behandlungsdauer stabil. Motivierende Interventionen, insbesondere die persönliche Rückmeldung zum Trinkverhalten, bewirken auch bei älteren Personen mit alkoholbezogenen Störungen Verhaltensänderungen. Ein therapeutischer Nihilismus ist unangebracht; vielmehr sollten spezifische Bedürfnisse der Zielgruppe beachtet und in passenden Versorgungsangeboten umgesetzt werden.


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