Ursachen der chronischen Nierenschädigung in Patienten mit Lebererkrankungen – Pathophysiologie und Therapiemöglichkeiten

Author(s):  
Florian Gunnar Scurt ◽  
Katrin Bose ◽  
Ali Canbay ◽  
Peter R Mertens ◽  
Christos Chatzikyrkou

ZusammenfassungEine akute oder chronische Nierenschädigung bei gleichzeitig bestehender Lebererkrankung stellt ein häufiges Problem dar und geht im weiteren klinischen Verlauf mit zahlreichen Komplikationen sowie einer gesteigerten Dialysepflichtigkeit und Mortalität einher.Die Prävalenz einer chronischen Niereninsuffizienz (CNI) bei Patienten mit Lebererkrankungen ist hoch, nicht zuletzt wegen parallel bestehender Komorbiditäten (z. B. metabolisches Syndrom, chronische Entzündungsprozesse, Hyperkoagulabilität, Hyperfibrinolyse, Diabetes mellitus, Dyslipidämie usw.). Doch nicht jede chronische Verschlechterung der Nierenretentionsparameter lässt sich auf ein hepatorenales Syndrom zurückführen. Neben diesem sind die häufigsten Ursachen der CNI bei bestehenden Lebererkrankungen die diabetische Nephropathie, die alkoholassoziierte IgA-Nephropathie, die mit Hepatitis C assoziierte membranoproliferative Glomerulonephritis und die mit Hepatitis B assoziierte membranöse Glomerulonephritis.Koexistente Erkrankungen, ähnlich bzw. parallel ablaufende pathophysiologische Mechanismen und überlappende Erscheinungsbilder stellen hinsichtlich der Ursachenfindung und entsprechenden Behandlung der CNI im Rahmen einer existenten Lebererkrankung eine Herausforderung an den Kliniker dar. Diese Übersichtsarbeit skizziert sowohl häufige als auch seltene Entitäten, die zu einer chronischen Nierenschädigung in diesem speziellen Patientenkollektiv führen, und zeigt einen Überblick zu therapeutischen Möglichkeiten.

2020 ◽  
Vol 58 (03) ◽  
pp. 254-266
Author(s):  
Florian Gunnar Scurt ◽  
Katrin Bose ◽  
Ali Canbay ◽  
Peter R. Mertens ◽  
Christos Chatzikyrkou

ZusammenfassungSeit den ersten Beschreibungen von Patienten mit Aszites und fortgeschrittener Leberzirrhose durch Helvig und Schutz in den 1930er- und weiteren Obduktionsstudien von Hecker und Sherlock in den 1960er-Jahren wird das gleichzeitige Vorliegen einer Nierenfunktionsstörung als hepatorenales Syndrom (HRS) bezeichnet. Forschungsarbeiten der letzten Jahre liefern Hinweise, dass insbesondere systemische Entzündungsreaktionen einen kritischen Punkt in der Pathogenese der dekompensierten Leberzirrhose darstellen und maßgeblich an der Entstehung eines akut-auf-chronischen Leberversagens (ACLF) und einer Nierenfunktionsstörung beteiligt sind.Das HRS ist nur ein Aspekt des Spektrums der Nierenschädigung in Zirrhosepatienten. Die fortgeschrittene chronische Lebererkrankung per se bzw. ihre Ätiologie, aber auch weitere begleitende komorbide systemische Erkrankungen bzw. deren Komplikationen wie Diabetes, Adipositas und Hypertonie können direkt zu parenchymatösen Veränderungen (z. B. Gallensäurenephropathie, ischämische Tubulusepithelzellnekrose, diabetische Nephropathie, Glomerulonephritiden assoziiert mit Hepatitis B und C usw.) führen. Diese Art der Nierenschädigung wird deskriptiv als Non-HRS-AKI bezeichnet.In der vorliegenden Übersicht konzentrieren wir uns auf die neue Definition, Klassifikation und die zugrunde liegenden pathophysiologischen Mechanismen für das HRS, HRS-AKI und Non-HRS-AKI und untersuchen in dieser Hinsicht den diagnostischen und prognostischen Stellenwert neuerer Serum- und Urinmarker.


PLoS ONE ◽  
2019 ◽  
Vol 14 (2) ◽  
pp. e0211193 ◽  
Author(s):  
Livia Melo Villar ◽  
Bruno Geloneze ◽  
Ana Carolina Junqueira Vasques ◽  
Maria Lucia Elias Pires ◽  
Juliana Custódio Miguel ◽  
...  

2017 ◽  
Vol 18 (2) ◽  
pp. 68-74
Author(s):  
Md Khairul Islam ◽  
Mostofa Kamal Chowdhury ◽  
HAM Nazmul Ahasan ◽  
Prodip Kumar Biswas

Background and Purpose: The development of type 2 diabetes mellitus (T2DM) is caused by a combination of genetic factors and lifestyle factors like obesity, lack of physical activity and stress. T2DM can develop in chronic liver disease (CLD) though its actual mechanism is not fully understood. In case of hepatitis B virus (HBV) related CLD, HBV infection has been directly related to development of abnormal glucose metabolism by pancreatic islets cell injury. Development of Insulin resistance in case of hepatitis C virus (HCV) is the key pathogenesis of development of type 2 diabetes. We aimed to study the magnitude of the problem of T2DM among the patients with various types of CLD and to find out the association of diabetes mellitus with the demographic and clinical characteristics of the patient admitted in Medicine ward in Dhaka Medical College Hospital.Methods: This was an observational cross sectional study of 60 patients admitted into department of Medicine, Dhaka Medical college hospital between June, 2013 to December, 2013. It included all patients ?18 years of age and admitted with CLD. A diagnosis of CLD was made clinically by any 2 stigmata of liver disease and biochemical, ultrasonographic, endoscopic evidence of esophageal varices ± liver biopsy.Results: Of the total 60 CLD patients, 40 (66.7%) suffered from chronic HBV infection, 11 (18.3%) chronic HCV infection and alcoholic liver disease 5 (8.3%), Autoimmune 1 (1.7%), Wilson disease 1 (1.7%) and unknown cause were 2 (3.3%). Among the study subjects 21.67% had overt Diabetes Mellitus and it was found to be highest among those with chronic hepatitis C (36.4%) and those with chronic hepatitis B (20%) alcohol (20%). Type 2 DM was significantly higher among the CLD patients aged more than 50 years or more.Conclusions: It can be concluded that the occurrence of diabetes and impaired glucose tolerance (IGT) could be a matter of great concern in CLD patients, indicating towards the need for regular monitoring of the glycemic status in these patients, which would have a definite role upon the treatment strategy.J MEDICINE July 2017; 18 (2) : 68-74


2018 ◽  
Vol 3 (1) ◽  

Intravenous drug usage of substances like cocaine and heroin; encompasses a spectrum of generalized state of illness. A continuum insult which predispose patients to chronic viral illnesses, bacterial infections and subsequently end organ damage due to multiple factors. The renal structure is one of the target organs involved in this process, by which a majority of them will lately developed end stage renal disease and as a result renal replacement therapy. However, the spectrum of complications of this population is enormous starting with acquire infections like HIV, Hepatitis C, Hepatitis B, severe skin infections, pneumonias, cardiovascular diseases, endovascular complications as the well-known Lemierre’s syndrome, central nervous system infections, systemic complications like renal failure ending up in hemodialysis and most of them with a low expectancy of life. In our population 69 patients were randomly with a mean age of 44 years assign for investigation all of them known to have a poor social support in conjunction with intravenous drug usage of cocaine and heroin. All these patients were study using the electronic medical record system, several conditions were measure like HIV, Hepatitis B, Hepatitis C, Hypertension and Diabetes mellitus. Of the patients been study the admission diagnosis that lead to renal replacement therapy was recorded, and later in the process compared. Our population of 69 patients, 16 of them ended up in hemodialysis 23% (16/69), of this patients that had renal replacement therapy 4 of them had Hepatitis C 25% (4/16), Hepatitis B 19% (3/16), HIV 13% (2/16), Hypertension 6% (1/16) and Diabetes mellitus 6% (1/16) respectively. There were several precise findings that lead to hemodialysis in the population, with the majority been infected ulcers 25% (17/69), pneumonia 20% (14/69), upper gastrointestinal bleeding in 10 %(7/69) and symptomatic anemia 10% (7/69) respectively. All of this patient did not have good social support, none of them knew about the long-term consequences of renal failure and most of them did not had positive approach of stopping intravenous drug usage. As a whole, illicit intravenous drug usage is associated with a broad spectrum of diseases, all of them creating a rapid deleterious clinical picture; mostly debuting to medical assistance with infectious etiologies.


2019 ◽  
Vol Volume 12 ◽  
pp. 2875-2883
Author(s):  
Yujia Liu ◽  
Shangyuan Ye ◽  
Xianchao Xiao ◽  
Tong Zhou ◽  
Shuo Yang ◽  
...  

2018 ◽  
Vol 33 (4) ◽  
pp. 934-941 ◽  
Author(s):  
Shreenidhi Subramaniam ◽  
Vincent Wai-Sun Wong ◽  
Yee-Kit Tse ◽  
Terry Cheuk-Fung Yip ◽  
Henry Lik-Yuen Chan ◽  
...  

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