scholarly journals 314. Six-Month Post-Acute Sequelae of COVID-19: High Self-Reported Morbidity among Women and Younger Adults

2021 ◽  
Vol 8 (Supplement_1) ◽  
pp. S262-S263
Author(s):  
Ashish Bhargava ◽  
Wei Zhao ◽  
Mamta Sharma ◽  
Susan M Szpunar ◽  
Louis Saravolatz

Abstract Background Long term sequelae across multiple medical domains, including the respiratory, psychiatric, and neurocognitive have been reported after COVID-19. Studies evaluating the impact of this symptom burden, however, are lacking. We aimed to describe the self-reported occurrence of symptoms and their effect on patient functioning six months after their acute hospitalization for COVID-19. Methods From a historical cohort study of patients hospitalized for COVID-19 between March 8, and June 14, 2020, we identified patients discharged home. The purpose of the study was explained, and they were asked to consent to a telephone questionnaire. We used a modified version of a previously validated general symptom questionnaire (GSQ-30) to assess multi-system symptom burden. The Patient Health Questionnaire-2 (PHQ-2) was used to screen for major depression. Results Of the original 565 patients, 258 patients were discharged home (45%). Of these, 57 (22%) patients were able to be contacted and agreed to participate in the survey. The mean (SD) age of the respondents was 55.1 (14.8) years, and 37 (64.9%) were female. The most common symptoms at follow-up were fatigue (60.0%), dyspnea (57.1%), feeling irritable, sad or decreased pleasure (56.4%), and memory difficulty (56.4%). Females had a significantly higher GSQ score (0.02) than males. Patients ages < 60 years tended to experience similar, if not greater, impaired functioning (p=0.07) compared with those ages ≥ 60 years (Table 1). Females were more likely to be irritable or sad (p=0.007), not feel rested on awakening (p=0.04), have shooting, stabbing and burning pain (p=0.02), have discomfort with normal light and sound (p=0.04), and have memory difficulty (p=0.04) than males (Table 2). Table 1. Self-Reported Post-Acute Sequelae of COVID syndrome in adults younger than 60 versus adults at or older than 60 Years. SD: Standard deviation, ICU: Intensive care unit, ED: Emergency department, GSQ - General symptom questionnaire, PHQ-2: Patient Health Questionnaire-2 Table 2. Self-Reported Post-acute Sequelae of COVID syndrome in female versus male adults. SD: Standard deviation, ED: Emergency department, GSQ - General symptom questionnaire, PHQ-2: Patient Health Questionnaire-2 Conclusion Our study describes the clinical burden of post-acute sequelae of COVID-19 (PASC) in four core domains: fatigue, neurologic, neuro-psychiatric and viral-like symptoms. Over 45% of patients ages < 60 years suffered impaired functioning, compared with 21.1% of patient’s ages 60 years and above. Females had significantly higher GSQ scores than men which strongly corelates with the functional impairment among the females. Larger studies are needed to further validate our findings. Disclosures All Authors: No reported disclosures

2010 ◽  
Vol 2 (1) ◽  
pp. 46-50 ◽  
Author(s):  
Olawale O. Ogunsemi ◽  
Francis A. Oluwole ◽  
Festus Abasiubong ◽  
Adebayo R. Erinfolami ◽  
Olufemi E. Amoran ◽  
...  

Mental disorders lead to difficulties in social, occupational and marital relations. Failure to detect mental disorder denies patients potentially effective treatment. This study aimed to assess the prevalence and nature of mental disorders at the primary care settings and the recognition of these disorders by the attending physicians. Over a period of eight weeks, consecutive and consenting patients who attended three randomly selected primary health care facilities in Sagamu Local Government Area of Ogun state were recruited and administered a questionnaire that included a socio-demographic section and Patient Health Questionnaire (PHQ). A total of 412 subjects took part in the study. Subject age ranged from 18-90 years with a mean age of 52.50±21.08 years. One hundred and seventy-six (42.7%) of the subjects were males. A total of 120 (29.1%) of the subjects had depressive disorder, 100 (24.3%) had anxiety disorder, 196 (47.6%) somatoform disorder and 104 (25.2%) met the criteria for an alcohol related problem. The PHC physicians were only able to diagnose disorders relating to mental health in 52 (12.6%) of the subjects. Health and work situations accounted for more than three-quarters of the causes of stress experienced by the subjects. We conclude that there is a high prevalence of mental disorders among patients seen in primary care settings and that a significant proportion of them are not recognized by the primary care physicians. Stress relating to health, work and financial problems is common among primary health care attendees. Physicians in primary health care should be alert to the possibility and the impact of undetected psychiatric morbidity.


2018 ◽  
Vol 8 (3) ◽  
pp. 105-109 ◽  
Author(s):  
Christina Herbert ◽  
Holly Winkler

Abstract Introduction: The demand for mental health (MH) services has increased as more veterans seek MH care. At the South Texas Veterans Health Care System, Primary Care Mental Health Integration (PCMHI) was developed to manage patients with uncomplicated MH conditions, including depression, anxiety, or posttraumatic stress disorder (PTSD), within an interdisciplinary primary care (PC) team that includes clinical pharmacy specialists (CPSs). Pharmacists have improved outcomes and access to care for many chronic medical conditions, but limited data demonstrate the impact of MH pharmacists within PC. Methods: This project evaluated the impact of a PCMHI CPS clinic on managing patients with recent antidepressant initiation and CPS clinic intake from September 2015 through December 2016, including follow-up through January 2017. Markers used to evaluate effectiveness of the service included the Patient Health Questionnaire-9 scores, antidepressant medication possession ratio, number of emergency department visits for MH-related concerns, patient engagement in concurrent psychotherapy, and referrals to specialty MH providers. Results: A total of 196 unique patients had intake with the PCMHI CPS in the time specified; 172 of these patients were included in analyses. There were 155 patients maintained in PC. Average Patient Health Questionnaire-9 scores decreased from 14.5 to 8.5, with 63 patients (46%) achieving response and 42 patients (31%) achieving remission. The average antidepressant medication possession ratio was 0.93 for all included patients. Discussion: A PCMHI CPS successfully manages and maintains patients with uncomplicated MH conditions in PC through evidence-based pharmacotherapy, as evidenced by symptom improvement, medication adherence, and low rate of specialty MH referrals.


2020 ◽  
Author(s):  
Xiaoping Wang ◽  
Khamlesh Hujjaree ◽  
Fanglan Wang

Abstract The outbreak of Coronavirus disease 2019 (COVID-19), has led to the quarantine of many residents in their homes worldwide. Some of these people might develop mental health problems, and many solutions have been put in place to address the mental health issues of patients and health professionals affected by the disease. However, not much attention has been given to international students studying in China. The present study aims to conduct an online survey to investigate the mental health status of international students from Changsha city, China.Materials and Methods: A WeChat-based survey program comprised of questions on demographic information gender, grade year, duration and status of quarantine, duration of sleep, worries about graduation, being able to go to school and presence or absence of a sense of security; as well as questions from the Patient Health Questionnaire-9 (PHQ-9), Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) scale and State-Trait Anxiety Inventory(STAI).Results: The prevalence of depression was 59.4% and the prevalence of anxiety was 37.8%. The STAI-Y1 STATE scores had a mean value (mean) of 41.42, standard deviation (S.D) of 10.89 and STAI-Y2 TRAIT scores had a mean value (mean) of 41.85, standard deviation (S.D) of 11.13. The risk factors of anxiety or depression were Sleep duration, worrying about graduation in varying degrees, School time, and feeling secure in varying degrees. Higher the Patient Health Questionnaire-9 score and higher Generalized Anxiety Disorder-7 score and higher STAI-Y1 STATE scores were associated with higher STAI-Y2 TRAIT scores.Conclusion: The present study implies that the university needs to consider planning for acute and long-term psychological help services for international students.


2010 ◽  
Vol 58 (3) ◽  
pp. 165-171 ◽  
Author(s):  
Ricarda Mewes ◽  
Winfried Rief ◽  
Alexandra Martin ◽  
Heide Glaesmer ◽  
Elmar Brähler

Hintergrund: Gegenüberstellende epidemiologische Studien zur psychischen Gesundheit bei verschiedenen Migrantengruppen in Deutschland fehlen weitgehend. Sie sind jedoch von großer Wichtigkeit, um den Therapiebedarf für diese Gruppen zu bestimmen und Angebote entsprechend auszurichten. Die vorliegende Studie möchte die Ausprägung einer depressiven, somatoformen und angstbezogenen Symptomatik bei osteuropäischen, türkischen und Migranten aus der ehemaligen Sowjetunion in der Allgemeinbevölkerung miteinander vergleichen und untersuchen, ob es Unterschiede in der Bereitschaft gibt, für verschiedene Beschwerden einen Arzt aufzusuchen. Methode: 43 osteuropäische Migranten (beide Eltern in Polen, Rumänien, Slowakischer Republik, Tschechischer Republik oder Ungarn geboren), 49 Migranten aus der ehemaligen Sowjetunion (beide Eltern in Russland, Ukraine, Weißrussland oder Kasachstan geboren; Russlanddeutsche Personen fallen auch in diese Gruppe) und 42 Personen mit türkischem Migrationshintergrund wurden mit dem Patient-Health-Questionnaire auf depressive, somatoforme und angstbezogene Symptome untersucht und mit einem Fragebogen zu ihrer Bereitschaft befragt, für verschiedene Beschwerden einen Arzt aufzusuchen. Die Gruppen wurden mit Varianzanalysen unter Kontrolle möglicher konfundierender Variablen miteinander verglichen. Ergebnisse: Unter Kontrolle von Geschlecht, Alter, Partnerschaft und Erwerbstätigkeit zeigten sich keine signifikanten Unterschiede in depressiver, somatoformer und ängstlicher Symptomatik zwischen den drei Gruppen. Unter Kontrolle für Alter und Geschlecht zeigten sich ebenfalls keine Unterschiede in der Bereitschaft, für verschiedene Beschwerden einen Arzt aufzusuchen. Frauen berichteten mehr somatoforme Beschwerden als Männer und zeigten eine höhere Bereitschaft, einen Arzt zu konsultieren. Diskussion: Es lassen sich keine kulturellen Einflüsse in Bezug auf die psychische Gesundheit und den Umgang mit verschiedenen Beschwerden bei diesen eher gut integrierten Migranten feststellen. Weitere Studien zu dieser Fragestellung mit größeren Stichproben und unter Einbezug schlechter Deutsch sprechender Migranten wären wünschenswert.


2016 ◽  
Vol 64 (1) ◽  
pp. 25-36 ◽  
Author(s):  
Eric Hahn ◽  
Ronald Burian ◽  
Annegret Dreher ◽  
Georg Schomerus ◽  
Michael Dettling ◽  
...  

Zusammenfassung. Studien in der Allgemeinbevölkerung zeigen uneinheitliche Ergebnisse bezüglich häufigerer Somatisierung bei Migranten. Vergleichende Untersuchungen fanden bei depressiven Patienten ostasiatischer Herkunft geringere Angaben von psychologischen Symptomen und häufigere somatische Beschwerden, als bei Patienten westlicher Herkunft. Aufgrund einer geringen Inanspruchnahme psychiatrischer Versorgungsangebote in Deutschland, insbesondere durch vietnamesische Migranten der ersten Generation, existieren bisher keine Studien zu einer psychischen und somatischen Symptomausprägung bei Patienten vietnamesischer Herkunft im Vergleich zu deutschen Patienten ohne Migrationshintergrund. Im Kontext kultursensibler Diagnostik von Migranten in Deutschland wurde als ausreichend messäquivalentes Selbstbeurteilungsinstrument insbesondere der Patient Health Questionnaire bzw. der Gesundheitsfragebogen für Patienten als ein valides und einfach verwendbares Instrument für eine Erfassung von Symptomen und Schweregraden häufiger psychischer Störungen, wie der Depression empfohlen. Im Rahmen der vorliegenden Untersuchung wurden bei 66 vietnamesischen Patientinnen der ersten Generation und 83 deutschen Patientinnen während des erstmaligen psychiatrischen Kontaktes psychische Symptome einer Depression mittels des PHQ-9 und somatische Symptome mittels des PHQ-15 in der jeweiligen Muttersprache erfasst. Für beide Gruppen fand sich für beide Instrumente eine zufriedenstellende interne Konsistenz. Ein möglicher Zusammenhang zwischen der Herkunft und dem Schweregrad der Ausprägung psychischer depressiver und somatischer Symptome bei diagnostizierter depressiver Episode erfolgte mittels einer multivariaten Analyse. Für die Selbstbeurteilung mittels des PHQ-9 fanden sich keine Gruppenunterschiede hinsichtlich des Gesamtsummenwertes und des Schweregrades psychischer depressiver Symptome. Dagegen berichteten vietnamesische Patientinnen in der Selbstwahrnehmung anhand des PHQ-15 von einem insgesamt höheren Schweregrad von somatischen Symptomen. Insbesondere waren bei depressiven vietnamesischen Patientinnen die Mittelwerte der Einzelitems Kopfschmerzen, Glieder- und Gelenkschmerzen, Schmerzen im Brustbereich sowie Schwindel und Ohnmachtsanfälle gegenüber deutschen Patientinnen deutlich erhöht. Entgegen der Untersuchungshypothese und früherer Studien ging die häufigere Selbstbeurteilung oder Aufmerksamkeit auf somatische Symptome bei vietnamesischen Patientinnen nicht mit einer verminderten Eigenwahrnehmung von psychischen Symptomen einer depressiven Episode anhand des PHQ-9 einher.


2011 ◽  
Vol 59 (2) ◽  
pp. 155-165 ◽  
Author(s):  
Sören Schmidt ◽  
Franz Petermann ◽  
Manfred E. Beutel ◽  
Elmar Brähler

Zusammenfassung. Die Erfassung von Beschwerden und der Befindlichkeit sind wesentlicher Teil eines klinisch-diagnostischen Prozesses. Da Angststörungen und Depressionen in hohem Maße mit verschiedenen psychischen und körperlichen Belastung einhergehen, wurden in dieser Studie primär die prädiktiven Eigenschaften der Beschwerden-Liste (B-LR) und der Befindlichkeits-Skala (Bf-SR) in revidierter Form mittels Regressionsanalysen (linear und hierarchisch) an einer Stichprobe von N = 2504 untersucht. Als abhängiges Kriterium galt die Ausprägung von Angst- und Depressionssymptomen, ermittelt über das Kurzscreening Patient-Health-Questionnaire-4 (PHQ-4). Da vermutet wurde, dass entsprechende Symptome auch einen Einfluss auf die Qualität sozialer Beziehungen des Betroffenen haben und die globale Lebenszufriedenheit beeinflussen, wurden zudem das Quality of Personal Relationships Inventory (QRI) sowie der Fragebogen zur Lebenszufriedenheit (FLZM) eingesetzt. Sowohl B-LR als auch Bf-SR verfügten über alle Altersgruppen und geschlechtsinvariant über hohe prädiktive Eigenschaften. Die Qualität sozialer Beziehung (QRI) eignet sich nicht zur Vorhersage von Angst und Depressionen. Globale Lebenszufriedenheit nimmt in der Altersgruppe 14–74 gegenläufig zum Anstieg von Angst- und Depressionssymptomen signifikant ab, in der Altersgruppe der ⩾ 75-jährigen Männern leistet diese jedoch keinen signifikanten Beitrag zur Varianzaufklärung. Bei den Frauen dieser Altersgruppe geht eine Erhöhung der Lebenszufriedenheit mit der Zunahme von Angst- und Depressionssymptomen einher. Die Ergebnisse lassen den Schluss zu, dass der Einsatz von B-LR und Bf-SR eine gute Informations- und Handlungsbasis für Forschung und klinische Praxis darstellen. Die unterschiedlichen Tendenzen innerhalb der Analysen zwischen Männern und Frauen weisen auf geschlechtsspezifische Verarbeitungsmechanismen hin. In höherem Alter sollte die Ausprägung von Beschwerden Indikator für die Ermittlung weiterer Ressourcen darstellen, um einen positiven Einfluss auf die Lebenszufriedenheit auszuüben.


2018 ◽  
Author(s):  
Leslie Pertz ◽  
Missy Plegue ◽  
Kathleen Diehl ◽  
Philip Zazove ◽  
Michael McKee

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