severity of dependence scale
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Cephalalgia ◽  
2021 ◽  
pp. 033310242110398
Author(s):  
Sara Bottiroli ◽  
Federica Galli ◽  
Elena Ballante ◽  
Stefania Pazzi ◽  
Grazia Sances ◽  
...  

Aims In this study, we tested the validity of the Severity of Dependence Scale in detecting dependence behaviours in patients with chronic migraine and medication overuse (CM + MO) using the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) and the Leeds Dependence Questionnaire as gold standard measures. Methods Four hundred and fifty-four patients with CM + MO filled in the Severity of Dependence Scale and the Leeds Dependence Questionnaire and underwent a psychological evaluation for the diagnosis of substance dependence according to the DSM-IV criteria. Results Sixty-nine percent of subjects (n = 313) presented substance dependence according to the DSM-IV criteria. These patients scored significantly higher than those without substance dependence in Severity of Dependence Scale total score ( Z = −3.29, p = 0.001), and in items 1 ( Z = −2.44, p = 0.015), 2 ( Z = −2.50, p = 0.012), 4 ( Z = −2.05, p = 0.04), and 5 ( Z = −3.39, p = 0.001). Severity of Dependence Scale total score ( β = 0.13, SE = 0.04, z = 3.49, p < 0.001) was a significant predictor for substance dependence. Receiver Operating Characteristic (ROC) curves showed that Severity of Dependence Scale discriminated patients with or without substance dependence. Conclusion Severity of Dependence Scale could represent an interesting screening tool for dependency-like behaviors in CM + MO patients.


2021 ◽  
Vol 12 ◽  
Author(s):  
Paolo Deluca ◽  
Michelle Foley ◽  
Jacklyn Dunne ◽  
Andreas Kimergård

Objective: Investigate the psychometric properties of the Severity of Dependence Scale (SDS) for codeine and its association with aberrant codeine related behaviors.Design: A voluntary and uncompensated cross-sectional online survey.Setting: Online population (≥18 years).Respondents: Two hundred and eighty-six respondents (66% women) who had used codeine containing medicines in the last 3 months and were living in the UK.Results: Of the respondents (mean age = 35.4 years, SD = 12.5), more than half were employed. Only 3.5% respondents reported no income. The majority of respondents (45.1%) primarily obtained prescription-only codeine from a consultation with a health professional, whilst 40.9% mainly purchased “over-the-counter” codeine containing medicines in a pharmacy without a medical prescription. Principal component analysis indicated a single factor solution accounting for 75% of the variance. Factor loadings ranged from 0.83 to 0.89. Cronbach's Alpha was high (α = 0.92). Several behaviors relating to codeine use were found to significantly predict probable codeine dependence. These included: daily codeine use in the last 3 months (OR = 66.89, 95% CI = 15.8–283.18); tolerance to codeine (OR = 32.14, 95% CI = 13.82–74.75); problems with role responsibility due to intoxication (OR = 9.89, 95% CI = 4.95–19.78); having sought advice on the internet to manage codeine use (OR = 9.56, 95% CI = 4.5–20.31); history of alcohol or drug treatment (OR = 3.73, 95% CI = 1.88–7.43).Conclusions: The SDS was acceptable and feasible to use to assess probable psychological codeine dependence in an online sample of people using codeine containing medicines. SDS scores were associated with behaviors known to be indicators of codeine dependence. Studies are needed in well-defined populations of people who use codeine to test the different aspects of psychometry of the scale compared against “gold standard” criterion [a diagnosis according to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5)].


Suchttherapie ◽  
2020 ◽  
Vol 21 (04) ◽  
pp. 194-204
Author(s):  
Doris Malischnig ◽  
Christian Baumgartner ◽  
Michael P. Schaub

Zusammenfassung Ziel der Studie Zahlreiche Studien weisen auf ein breites Spektrum häufig gleichzeitig auftretender psychischer Störungen wie jene der Generalisierten Angststörung bei der Behandlung von Personen mit Cannabiskonsumstörungen hin (GAD). Bisherige Internet-basierte Studien konnten zwar vereinzelt die Reduktion von Cannabiskonsum zeigen, berücksichtigten aber keine komorbide Störungen. Ziel des E-Coach gestützten Online-Selbsthilfeprogramm CANreduce 2.0 ist die Reduzierung des Cannabiskonsums und der gegebenenfalls vorhandenen GAD. Methodik Sekundäranalyse der in der Allgemeinbevölkerung rekrutierten Cannabiskonsumierenden der CANreduce 2.0 Studie der beiden aktiven Interventionsgruppen (N=367). Für die Analysen wurden diese Teilnehmende aufgrund ihres erreichten Symptomatik-Wertes der General Anxiety Disorder Scale (GAD-7) in 4 Gruppen eingeteilt: Minimale (GAD-7 Werte: 0–4; N=102), Milde (5–9; N=151), Moderate (10–14; N=78) und Schwere (15–21; N=36) Angststörung und anschliessend ihre Behandlungsverläufe mittels Intention-to-Treat Analysen bezüglich ihrer Cannabiskonsumtage und ihrer Werte auf dem Cannabis Use Disorder Identification Test (CUDIT), der Severity of Dependence Scale (SDS), der GAD-7, der Center of Epidemiologic Studies of Depression Scale (CES-D) sowie bezüglich ihrer Adhärenz verglichen. Ergebnisse Alle 4 Gruppen reduzierten unabhängig von ihrer GAD-Symptomatik die Anzahl ihrer Cannabiskonsumtage, ihren CUDIT und SDS Score sowohl 6 Wochen als auch 3 Monate nach der Baselineerhebung. Weiter haben mit Ausnahme von der minimalen GAD-7-Gruppe alle Gruppen eine Reduktion der Angstsymptomatik nach 3 Monaten aufgewiesen. Analog zeigten mit Ausnahme der minimalen GAD-7-Gruppe alle GAD-7-Gruppen eine deutliche Reduktion in der depressiven Symptomatik. Bezüglich der gemessenen Adhärenz zeigten sich keine Unterschiede zwischen den GAD-7-Gruppen. Schlussfolgerungen CANreduce 2.0 scheint sowohl den Cannabiskonsum, die Ausprägung der Cannabiskonsumstörung bzw. die Cannabisabhängigkeit wie auch eine gegebenenfalls vorhandene GAD-Symptomatik zu reduzieren.


Suchttherapie ◽  
2020 ◽  
Vol 21 (02) ◽  
pp. 76-84
Author(s):  
Gallus Bischof ◽  
Christiane Otto ◽  
Anja Bischof ◽  
Hans-Jürgen Rumpf

Zusammenfassung Ziel Abhängigkeit und Missbrauch von verschreibungspflichtigen Medikamenten sind prävalente Störungen, die durch das Suchthilfesystem kaum erreicht werden. Verfahren zur frühen Erkennung von Betroffenen in medizinischen Settings könnte zu einer Verbesserung der Versorgung beitragen, wobei entsprechende Screeningverfahren unzureichend validiert sind. Methodik In einer pro-aktiven, unausgelesenen Stichprobe von 6042 konsekutiven Patienten zweier Allgemeinkrankenhäuser in Lübeck wurde ein Screening mittels des Kurzfragebogens zu Medikamentenabhängigkeit und Missbrauch KMM und der Severity of Dependence Scale durchgeführt. Bei Screening-auffälligen Patienten (n=226, Ausschöpfung 55,3%) sowie einer randomisierten Teilstichprobe von 334 Screening-negativen Patienten wurde eine standardisierte klinische Diagnostik medikamentenbezogener Störungen durchgeführt. Für beide Verfahren wurden optimale Cut-off-Werte und die klinische Validität mittels ROC-Kurven bestimmt. Ergebnisse Von 226 Screening-auffälligen Patienten mit Einnahme abhängigkeitserzeugender Medikamente nach der Anatomical Therapeutical Classification wurde bei 98 Personen eine medikamentenbezogene Störung diagnostiziert. In der Teilstichprobe der Screening-negativen Patienten wurden bei 2 Patienten entsprechende Störungen festgestellt. Bei beiden eingesetzten Screeningverfahren zeigte sich eine gute Sensitivität und Spezifität. Reine Fragebogendaten ohne Prüfung der eingenommenen Medikamente führten jedoch zu hohen Raten falsch-positiver Befunde. Schlussfolgerung Medikamentenbezogene Störungen können ökonomisch und valide durch Fragebogenverfahren identifiziert werden, wenn in einem zweiten Schritt die genaue Medikation erfasst und eine klinische Diagnostik durchgeführt wird. Die Aussagekraft von Screeningverfahren zu medikamentenbezogenen Störungen ohne fallbezogene klinische Validierung ist eingeschränkt.


2019 ◽  
Vol 19 (4) ◽  
pp. 837-841 ◽  
Author(s):  
Espen Saxhaug Kristoffersen ◽  
Jūratė Šaltytė Benth ◽  
Jørund Straand ◽  
Michael Bjørn Russell ◽  
Christofer Lundqvist

Abstract The interview-based Severity of Dependence Scale (SDS) predicts the outcome of withdrawal therapy in Medication-Overuse Headache (MOH). We aimed to compare the interview-based SDS with a self-administrated written version. Fifty-three MOH patients, 19 chronic headache patients without medication overuse and 25 population controls were recruited from a previous randomized controlled trial. The SDS was scored in a telephone interview by headache experts, further, the participants filled in the SDS as a part of a self-administered questionnaire. The SDS assesses scores dependence through five questions, each scored from 0 to 3. A score of ≥5 is associated with MOH. Mean SDS scores were 2.8 (SD 3.0) vs. 3.1 (SD 2.9), p = 0.12, for the interview vs. the self-reported questionnaire, with a correlation 0.78. There was a non-significant bias of 0.32 (95% limits of agreement of −3.6; 4.2) between the two methods in the Bland-Altman analysis. A self-reported SDS questionnaire can be used, and may yield valuable information as a screening tool prior to headache consultations or studies. The possibilities of designing web-based self-treatment tools based on SDS self-assessment and brief intervention may be a future approach for a large group of patients.


BMJ Open ◽  
2019 ◽  
Vol 9 (10) ◽  
pp. e032711 ◽  
Author(s):  
Warot Lamyai ◽  
Kitkawee Pono ◽  
Danai Indrakamhaeng ◽  
Apichat Saengsin ◽  
Nartya Songhong ◽  
...  

ObjectiveTo determine factors related to recent methamphetamine-associated psychosis (MAP) among individuals recently using methamphetamine (MA).DesignCross-sectional study carried out between July 2015 and June 2017.SettingFour mental health hospitals and one substance abuse treatment centre in Thailand.ParticipantsIndividuals recruited onto the study included those aged 18 years or over, of both sexes, who reported MA use in the month prior to admission.MeasuresAny recent psychosis was confirmed using the Mini International Neuropsychiatric Interview-Plus psychotic module. The Timeline Follow Back was used to determine days of MA use. The severity of MA dependence was assessed using the Severity of Dependence Scale. Quantitative hair analysis was carried out to confirm recent use of MA and to measure the amount of MA use. We compared several characteristics between those who had recently experienced psychosis and those who had not.ResultsThis study included 120 participants without MAP and 113 participants with MAP. The mean age was 28 years and the mean abstinence was 17 days. The levels of MA concentration in hair were not significantly different between groups (p=0.115). Based on the final logistic regression model, the independent factors associated with MAP (OR and 95% CI) included being male (OR 4.03, 95% CI 1.59 to 10.20), ≥16 days of MA use in the past month (OR 2.35, 95% CI 1.22 to 4.52), MA dependence (OR 9.41, 95% CI 2.01 to 44.00) and hospitalisation history related to substance abuse (OR 3.85, 95% CI 2.03 to 7.28).ConclusionsHealth professionals should closely monitor the development of MAP in MA-dependent men who frequently use MA and have a history of hospitalisation for substance abuse. The measure of MA concentration levels in the hair may add no benefit for the prediction of the development of MAP.


2019 ◽  
Vol 19 (1) ◽  
Author(s):  
Socheat Cheng ◽  
Tahreem Ghazal Siddiqui ◽  
Michael Gossop ◽  
Espen Saxhaug Kristoffersen ◽  
Christofer Lundqvist

2018 ◽  
Vol 33 (2) ◽  
pp. e2653 ◽  
Author(s):  
Samson W. Duresso ◽  
Allison J. Matthews ◽  
Stuart G. Ferguson ◽  
Raimondo Bruno

2016 ◽  
Vol 60 ◽  
pp. 1-7 ◽  
Author(s):  
Fermín Fernández-Calderón ◽  
Claudio Vidal-Giné ◽  
José López-Guerrero ◽  
Óscar M. Lozano-Rojas

2015 ◽  
Vol 37 (2) ◽  
pp. 323-329 ◽  
Author(s):  
Melissa Mercincavage ◽  
Joshua M. Smyth ◽  
Steven A. Branstetter ◽  
Delwyn Catley

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