scholarly journals Office-Work-and-Stretch-Training-Studie – die OST-Studie: Gerätegestütztes Dehntraining als Präventionsmaßnahme bei Büroangestellten – eine Zusammenfassung der Studienresultate

Author(s):  
Fabian Holzgreve ◽  
Laura Fraeulin ◽  
Jasmin Haenel ◽  
Helmut Schmidt ◽  
Andreas Bader ◽  
...  

Zusammenfassung Hintergrund Dehntrainings sind eine Maßnahme der betrieblichen Gesundheitsförderung (BGF) für Büroangestellte zur Prävention von muskuloskeletalen Erkrankungen (MSE). Sie können zu Beweglichkeitszuwächsen führen und auf psychischer Ebene entspannen. Ziel der Studie war es, ein standardisiertes und individualisiertes Dehntraining am Gerät, das „five-Business“, auf MSE, Lebensqualität und Beweglichkeit zu untersuchen. Dies ist eine Zusammenfassung der international publizierten Ergebnisse. Methodik In diese Untersuchung wurden 252 Proband(innen) eingeschlossen, 156 in die Interventionsgruppe (IG), 96 in die Kontrollgruppe (KG). Die IG absolvierte für 12 Wochen 22–24 Trainingseinheiten am „five-Business“, möglichst zweimal wöchentlich. Die Datenerhebung erfolgte mittels sportmotorischer bzw. Range-of-motion(ROM)-Tests, dem Nordic Questionnaire (NQ) und dem SF-36-Fragebogen in Form einer Prä-Post-Untersuchung. Ergebnisse Nach der Intervention gaben im NQ signifikant weniger Proband(innen) der IG Beschwerden im oberen Rücken (p < 0,001) im Vergleich zur KG an; keine signifikanten Unterschiede wurden bei Beschwerden im Nacken, Schultern, Hüfte und dem unteren Rücken gefunden. Der mit dem SF-36 erhobene allgemeine Gesundheitszustand und die gesundheitsbezogene Lebensqualität haben sich (nach subjektiven Angaben) signifikant verbessert (Summenscore IG: p = 0,005). In den ROM-Tests waren die Prä-Post-Differenzen bei IG-Proband(innen) in der Sagittalebene (Finger-Boden-Abstand und Retroflexion; p < 0,001) und im modifizierten Schultertest nach Janda auf der linken Seite (p = 0,003) signifikant größer. Diskussion Trotz des in Zeitdauer und Häufigkeit relativ geringen Trainingsaufwandes wurden sowohl auf körperlicher als auch auf psychischer Ebene relevante Verbesserungen erzielt, so dass das „five-Business“-Dehntraining als BGF-Maßnahme empfohlen werden kann.

2014 ◽  
Vol 2;17 (2;3) ◽  
pp. 179-185 ◽  
Author(s):  
Nilgun Simsir Atalay

Background: Although there are several studies of systemic corticosteroid therapies in various doses and various durations in complex regional pain syndrome (CRPS), the outcome measurement parameters are limited to the range of motion measurements, edema, and symptoms of CRPS. Objective: To investigate the effects of prednisolone on clinical symptoms, pain, hand grip strength, range of motion, as well as on functional ability and quality of life in patients who developed CRPS after traumatic upper extremity injury. Study Design: Retrospective evaluation. Methods: Forty-five patients who used prednisolone for CRPS of the upper extremity were retrospectively studied. Prednisolone was started with a dose of 30 mg and tapered by 5 mg every 3 days until discontinuation after 3 weeks. Clinical symptoms (morning stiffness, cold intolerance, shoulder pain, numbness of fingers, hyperesthesia, abnormal sweating, and cyanosis that is exacerbated by exposure to cold temperature), pain (Visual Analogue Scale-Rest [VAS-R] and VASActivity [VAS-A]) were reviewed. The muscle strength with grip strength (GS) (kg), lateral pinch (LP) (pound), tip-to-tip pinch (TP) (pound), and chuck pinch (CP) (pound) measurements; the joint range of motion with using third finger tip-distal crease distance (FT-DC) (cm); functional ability with Quick-Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand (Q-DASH) score; and quality of life with Short Form-36 (SF-36) score were evaluated. Results: Mean age was 43.53 ± 11.43 years. After 3 weeks of therapy, patients showed significant improvements in clinical symptoms compared to the basal assessments (P < 0.05). The comparison of pre- and post-treatment results revealed that VAS-R, VAS-A, GS, LP, TP, CP, FT-DC, Q-DASH scores, and all SF-36 subscores were significantly improved (P < 0.05). Limitations: The retrospective design and data collection procedure was limited to the medical records of patients. Conclusion: A short-term oral prednisolone therapy significantly reduced the symptoms and signs of CRPS, and improved the functional abilities and quality of life. Key words: Complex regional pain syndrome, prednisolone, function, quality of life


VASA ◽  
2008 ◽  
Vol 37 (2) ◽  
pp. 99-115 ◽  
Author(s):  
Knipfer ◽  
Reeps ◽  
Dolezal ◽  
Zimmermann ◽  
Pelisek ◽  
...  

Die Abbildung und Verbesserung der Versorgungsqualität bei zunehmenden chronischen Erkrankungen einer alternden Gesellschaft bedarf der Auseinandersetzung mit dem mehrdimensionalen Konstrukt «Lebensqualität». Gesundheitsbezogene Lebensqualität gilt inzwischen als ein Outcome-Kriterium in der Medizin. Da keine allgemeingültige Definition von Lebensqualität besteht, werden Komponenten des Befindens und Verhaltens in Fragebögen erfasst. Dieser subjektiv wahrgenommene Gesundheitszustand umfasst körperliche Beschwerden, die psychische Verfassung, die Funktionstüchtigkeit im Alltagsleben und die Ausgestaltung der zwischenmenschlichen Interaktionen. Diese Grunddimensionen finden sich in verschiedener Ausprägung in den Lebensqualitätsinstrumenten wieder. Die Erfassung der subjektiven Lebensqualität spiegelt eine zunehmende Anerkennung der Sichtweise des Patienten wider. Eine Auswahl der gängigen generischen Instrumente wie SF-36, FLZM, MLDL, EQ-5D, WHOQOL-100, NHP, SIP und Instrumente zur krankheitsspezifischen Lebensqualitätsmessung bei peripherer AVK wie PAVK-86, CLAU-S, VASCUQOL, SIPIC und WIQ werden vorgestellt. Der SF-36 stellt momentan den am besten etablierten krankheitsübergreifenden Fragebogen dar. Der FLZM berücksichtigt die Wichtigkeit der einzelnen LQ-Bereiche für den Patienten und verfügt so über die Möglichkeit die Wichtigkeit und die tatsächliche Lebenszufriedenheit miteinander zu korrelieren. Um die Effektivität medizinischer Maßnahmen zu prüfen und den Erfolg therapeutischer Verfahren bei gefäßerkrankten Patienten zu vergleichen, wird für den VASCUQOL gegenwärtig der beste Nutzen beschrieben. Ein paralleler Einsatz von krankheitsübergreifenden und krankheitsspezifischen Fragebögen bildet sowohl das subjektive Allgemeinbefinden, als auch die subjektive Beeinträchtigung durch die spezifische Erkrankung des Patienten ab und ist dem alleinigen Einsatz eines krankheitsübergreifenden Instrumentes überlegen.


2019 ◽  
Vol 41 (1) ◽  
pp. 69-78 ◽  
Author(s):  
Xi Liu ◽  
Jingjing An ◽  
Hui Zhang ◽  
Yaxing Li ◽  
Yu Chen ◽  
...  

Background: Posttraumatic arthritis of tibiotalar joints after AO/OTA type C3 pilon fractures, especially in young patients with a significant osteochondral defect in the tibial plafond joint surface, is a challenging situation. We report a joint-preserving technique using autologous osteochondral graft in combination with ankle distraction and supramalleolar osteotomy (SMOT), if necessary, to improve its outcome. Methods: Seventeen patients with an average age of 32.1 years with Takakura grade 1 to 3A posttraumatic arthritis of the tibiotalar joint after AO/OTA type C3 pilon fractures received osteochondral autograft transplantation, ankle distraction, and SMOT, when supramalleolar malalignment was present, between February 2010 and November 2015. The visual analog scale (VAS), Short-Form 36 (SF-36) score, American Orthopaedic Foot & Ankle Society (AOFAS) score, and ankle range of motion were used for outcome analysis. Radiographic assessment of any SMOT and the apparent joint space was performed. Fourteen patients were followed for an average of 18 months. Results: The VAS, SF-36, and AOFAS scores as well as the ankle range of motion all improved significantly at the last follow-up after the surgery ( P < .01). No deep surgical site infection, donor site complication, nonunion, osteochondral block loosening, or resorption was noted. No secondary arthrodesis was needed at the end of follow-up. Conclusion: Autologous osteochondral graft transplantation in combination with ankle distraction and SMOT was a promising joint-preserving technique for early posttraumatic arthritis of tibiotalar joint after severe pilon fractures in young patients. Level of Evidence: Level IV, case series.


2015 ◽  
Vol 23 (6) ◽  
pp. 690-700 ◽  
Author(s):  
Shian Liu ◽  
Renaud Lafage ◽  
Justin S. Smith ◽  
Themistocles S. Protopsaltis ◽  
Virginie C. Lafage ◽  
...  

OBJECT Cervical stenosis is a defining feature of cervical spondylotic myelopathy (CSM). Matsunaga et al. proposed that elements of stenosis are both static and dynamic, where the dynamic elements magnify the canal deformation of the static state. For the current study, the authors hypothesized that dynamic changes may be associated with myelopathy severity and neck disability. This goal of this study was to present novel methods of dynamic motion analysis in CSM. METHODS A post hoc analysis was performed of a prospective, multicenter database of patients with CSM from the AOSpine North American study. One hundred ten patients (34%) met inclusion criteria, which were symptomatic CSM, age over 18 years, baseline flexion/extension radiographs, and health-related quality of life (HRQOL) questionnaires (modified Japanese Orthopaedic Association [mJOA] score, Neck Disability Index [NDI], the 36-Item Short Form Health Survey Physical Component Score [SF-36 PCS], and Nurick grade). The mean age was 56.9 ± 12 years, and 42% of patients were women (n = 46). Correlations with HRQOL measures were analyzed for regional (cervical lordosis and cervical sagittal vertical axis) and focal parameters (kyphosis and spondylolisthesis between adjacent vertebrae) in flexion and extension. Baseline dynamic parameters (flexion/extension cone relative to a fixed C-7, center of rotation [COR], and range of motion arc relative to the COR) were also analyzed for correlations with HRQOL measures. RESULTS At baseline, the mean HRQOL measures demonstrated disability and the mean radiographic parameters demonstrated sagittal malalignment. Among regional parameters, there was a significant correlation between decreased neck flexion (increased C2–7 angle in flexion) and worse Nurick grade (R = 0.189, p = 0.048), with no significant correlations in extension. Focal parameters, including increased C-7 sagittal translation overT-1 (slip), were significantly correlated with greater myelopathy severity (mJOA score, Flexion R = −0.377, p = 0.003; mJOA score, Extension R = −0.261, p = 0.027). Sagittal slip at C-2 and C-4 also correlated with worse HRQOL measures. Reduced flexion/extension motion cones, a more posterior COR, and smaller range of motion correlated with worse general health SF-36 PCS and Nurick grade. CONCLUSIONS Dynamic motion analysis may play an important role in understanding CSM. Focal parameters demonstrated a significant correlation with worse HRQOL measures, especially increased C-7 sagittal slip in flexion and extension. Novel methods of motion analysis demonstrating reduced motion cones correlated with worse myelopathy grades. More posterior COR and smaller range of motion were both correlated with worse general health scores (SF-36 PCS and Nurick grade). To our knowledge, this is the first study to demonstrate correlation of dynamic motion and listhesis with disability and myelopathy in CSM.


Author(s):  
Mohamed ElAttar ◽  
Hossam Fathi ◽  
Fahmy Samir Fahmy

ObjectiveTreatment of diffuse pigmented villonodular synovitis (DPVNS) of the knee is problematic and controversial with a high rate of morbidities and local recurrence. The purpose of this study is functional evaluation of patients with diffuse knee PVNS treated with combined surgical and external radiosynovectomy.MethodsBetween June 2011 and May 2015, twelve patients (four males and eight females) with DPVNS of the knee were treated by staged surgical synovectomy (arthroscopic anterior and open posterior) followed by low-dose external radiation. SF-36, Musculoskeletal Tumor Society (MSTS), Lysholm, International Knee Documentation Committee (IKDC) scores and range of motion (ROM) were assessed preoperatively and at the final follow-up.ResultsAfter a mean follow-up period of 46.7±15 (25–72) months, there were statistically significant improvement of ROM from 72.5±17.6 to 94.2±7.01, Lysholm score from 42.8±5.2 to 78.1±5.1, IKDC from 39.6±8.3 to 75.3±6, MSTS from 5.6±2.7 to 19.7±6.06 and SF-36 score from 29.4±7.5 to 72.3±17.5. Apart from limited range of motion, three mild complications were encountered (superficial wound infection, repeated effusion and transient neuropraxia).ConclusionCombined staged synovectomy and external radiotherapy provide functional improvement of the knee and quality of patients’ lives with low rate of recurrence for knee DPVNS cases.Level of evidenceProspective case series; level IV.


2009 ◽  
Vol 20 (4) ◽  
pp. 285-294 ◽  
Author(s):  
Stefan Fischer ◽  
Claudia Wendel ◽  
Frank Jacobi

Hintergrund/ Fragestellung. Die Untersuchung vergleicht die Prävalenz psychischer Störungen bei Personen mit versus ohne neurologischen Erkrankungen sowie die gesundheitsbezogene Lebensqualität (HRQOL) und gesundheitsökonomischen Kostenindikatoren zwischen diesen Gruppen. Patienten und Methoden. Die Daten basieren auf dem bundesweiten Gesundheitssurvey (BGS 1998/99; repräsentative Erwachsenenstichprobe 18 – 65 Jahre, N=4181). Für eine Teilstichprobe von N=187 Teilnehmern mit mindestens einer neurologischen Diagnose (Lifetime) wurden die 12-Monats- Prävalenzen psychischer Störungen (DSM-IV; klinisches Interview: CIDI), ihr Zusammenhang mit der HRQOL (SF-36) und gesundheitsökonomischen Indikatoren (Inanspruchnahme medizinischer Leistungen, Ausfalltage) im Vergleich zur Allgemeinbevölkerung ohne neurologische Erkrankung untersucht. Ergebnisse. Neurologische Erkrankungen gehen mit einer erhöhten Prävalenz psychischer Störungen einher (38.9 % vs. 30,8 %). Wenn psychische Störungen vorliegen, stehen diese bei der Gruppe mit neurologischer Diagnose mit einer verminderten psychischen und körperlichen HRQOL sowie ungünstigeren gesundheitsökonomischen Indikatoren (erhöhte Inanspruchnahme medizinischer Leistungen, erhöhte Anzahl an krankheitsbedingten Ausfalltagen) im Zusammenhang. Schlussfolgerung. Die Daten unterstreichen die besondere Bedeutung psychischer Störung für die HRQOL und gesundheitsökonomische Kostenfaktoren nach neurologischen Erkrankungen.


Blood ◽  
2005 ◽  
Vol 106 (11) ◽  
pp. 3210-3210 ◽  
Author(s):  
Mary-Frances Scully ◽  
David MacGregor ◽  
Meghan Walsh ◽  
Brendan Barrett ◽  
Marc Kawaja ◽  
...  

Abstract Due to a founder affect certain regions of the Canadian province of Newfoundland and Labrador have a very high prevalence of mild Hemophilia A. To accurately plan for future health related needs of these patients, a base-line cross-sectional study of a large cohort segregating a known founder mutation (Val2016Ala) was undertaken. Characteristics of Study Participants Characteristic Affected Males Control Males P-Values (Affected vs Control) Carrier Females Control Females P-Value (Carrier vs Control) Values are expressed as number, mean*, median(interquartile range)†, or percentage Overall N 61(5–76yrs) 44(4–81yrs) 0.883 88(8–88yrs) 65(16–78yrs) 0.935 Factor VIII* 0.15(0.05) 1.29(0.37) <0.001 0.78(0.31) 1.34(0.41) <0.001 Hepatitis Bc Antibodies 15.8%(9/57) 0%(0/28) 0.012 0%(0/75) 0%(0/58) - Hepatitis C Positive 19.7%(12/61) 0%(0/33) 0.001 0%(0/88) 0%(0/65) - HIV Positive 1.6%(1/61) 0%(0/33) 0.420 0%(0/88) 0%(0/65) - Diabetes 24.4%(11/45) 6.1%(2/33) 0.031 - - - BMI†(Adults Only) 30.0(27.0–33.0) 27.0(26.0–30.0) 0.028 29.0(20–57) 28.0(19–46) .446 Statistically Significant Difference SF-36 & Colorado PE-05 Mean Scores for Affected and Unaffected Males Affected Males Affected Males Affected Males Unaffected Siblings Unaffected Siblings Unaffected Siblings t-test Difference vs References Dimension n Mean SD n Mean SD P-Value P<0.05)* Affected Males(age 23–76 years) Unaffected Siblings(age 20–81 years) SF-36 Scores General Health Scale 44 58.1 28.7 32 71.4 21.4 0.024* Role Emotional 44 89.2 19.9 33 98.0 5.5 0.007* Colorado PE-05 Musculoskeletal Scores Axial Deformity 47 0.9 1.4 33 0.2 0.8 0.008* Range of Motion 47 4.2 2.0 33 2.9 1.8 0.005* Gait 47 2.4 3.5 33 0.4 1.4 0.002* Left Ankle 47 3.3 5.0 33 1.0 2.9 0.015* Right Ankle 47 3.2 4.6 33 0.7 1.3 0.002* There was a positive association between the SF-36 General Health Scale scores and the following values of the Colorado PE-05 Scores. Gait (R -.45, p<.001), Range of Motion (R-.08, P=.508), Axial Deformity (R -.35, P<.001), Right Ankle (R -.42, p<.001), and Left Ankle (R-.49, p<.001). The association between the SF-36 Role Emotional Scales for affected males and the values of the Colorado PE-05 was also positive. Gait (R -.52, P<.001), Range of Motion (R - .30, P = .01), Axial Deformity (R -.54, P<.001), Right Ankle (R -.06, P<.001) and Left Ankle (R-.52, p<.001). No patients studied have acquired an inhibitor to Factor VIII. Obese males (BMI >30) had significantly greater impairment in their Range of Motion than non-obese males (4.59 vs (3.34), p<0.05) independent of whether or not they had hemophilia. These results are consistent with our clinical experience that mild Hemophilia A causes episodic bleeding, lack of recognition and delayed treatment leads to significant morbidity. The association with diabetes was unexpected. Future interventions will now focus on prevention and early treatment of ankle bleeds and will include strategies to reduce the risk of obesity.


Diagnostica ◽  
2009 ◽  
Vol 55 (4) ◽  
pp. 245-254 ◽  
Author(s):  
Susanne Jäger ◽  
Melanie Jagla ◽  
Matthias Morfeld ◽  
Tobias Türk ◽  
Oliver Witzke ◽  
...  

Zusammenfassung. Eine Nierentransplantation führt bei Patienten mit einer chronischen Niereninsuffizienz zu einer Verbesserung der Lebensqualität. Zur Erfassung der gesundheitsbezogenen Lebensqualität dieser Patienten können entweder spezifische oder generische Verfahren eingesetzt werden. Ziel dieser Studie ist es, die psychometrischen Eigenschaften des SF-36 an einer großen Stichprobe von N = 1.687 nierentransplantierten Patienten zu evaluieren. Die interne Konsistenz lag für die Untersuchungsstichprobe zwischen α = .64 (Skala Allgemeine Gesundheitswahrnehmung) und α = .92 (Skala Körperliche Funktionsfähigkeit), womit berichtete Werte repliziert werden konnten. Die diskriminante Validität wurde mittels Effektstärken geprüft (–.03 bis –.35). Die nierentransplantierten Patienten berichteten eine schlechtere gesundheitsbezogene Lebensqualität als die Normstichprobe. Die Überprüfung der Konstruktvalidität ergab inkonsistente Ergebnisse hinsichtlich der Bidimensionalität des Verfahrens. Das SF-36 kann jedoch auch ohne den Fokus auf der Bidimensionalität als Forschungsinstrument der gesundheitsbezogenen Lebensqualität bei Patienten mit Nierentransplantation gelten.


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