scholarly journals Prasugrel, ein neues Thienopyridin

2007 ◽  
Vol 27 (05) ◽  
pp. 351-355 ◽  
Author(s):  
K. Huber ◽  
K. Schrör

ZusammenfassungMit Einführung der Thienopyridine, insbesondere des Clopidogrels, standen erstmals oral wirksame therapeutische Alternativen zu Azetylsalizylsäure (ASS) als Antiplättchensubstanzen zur Verfügung. Trotz guter klinischer Wirksamkeit zeigte sich mit zunehmendem Gebrauch aber auch, dass Clopidogrel eine hohe interindividuelle Variabilität der Antiplättchenwirkung aufweist, die wahrscheinlich auch therapierelevant ist. Eine solche unzureichende Plättchenfunktionshemmung tritt nach Ergebnissen von ex vivo Labortesten bei ca. 20–30% der behandelten Patienten auf. Prasugrel ist ein neues, oral wirksames Thienopyridin, das ein ähnliches Wirkungsspektrum wie Clopidogrel aufweist. Wie Clopidogrel ist auch Prasugrel ein Prodrug, aus dem der aktive Metabolit in der Leber über Zytochrome entsteht. Allerdings scheinen verschiedene Zytochrome in unterschiedlichem Ausmaß an der Bioaktivierung von Clopidogrel und Prasugrel beteiligt zu sein.Die Pharmakodynamik von Prasugrel entspricht qualitativ der von Clopidogrel. So hemmt auch Prasugrel bzw. der daraus entstehende aktive Metabolit R-138727 irreversibel den P2Y12-Rezeptor für ADP. Ähnlich wie Clopidogrel – aber im Gegensatz zu ASS – beeinflusst auch Prasugrel nicht den Arachidonsäurestoffwechsel. Dies führt zu synergistischen Antiplättchenwirkungen mit ASS als Inhibitor der Thromboxansynthese sowie mit Prostazyklin als Stimulator der Plättchen-cAMP-Bildung.Prasugrel wirkt oral rascher und stärker als Clopidogrel. Dies erlaubt eine geringere Dosierung trotz vergleichbarer in vitro Aktivität des aktiven Metaboliten. Diese pharmakodynamischen Vorzüge von Prasugrel im Vergleich zu Clopidogrel beruhen vor allem auf der Pharmakokinetik, die zu einem höheren Anteil des aktiven Metaboliten führt. Die Umsetzungsrate in den aktiven Metaboliten beträgt bei Clopidogrel nur etwa 10–15%. Klinisch lassen sich durch Prasugrel eine höhere therapeutische Effektivität und eine Verminderung von Resistenzen erwarten. Inwieweit dies mit einer erhöhten Rate von Blutungskomplikationen einhergeht, wird eine klinische Phase-III-Studie bei PCI-Patienten zeigen, deren erste Ergebnisse noch in diesem Jahr erwartet werden.

2021 ◽  
Author(s):  
Charlotte Sarre ◽  
Rafael Contreras Lopez ◽  
Nitirut Nerpernpisooth ◽  
Christian Barrere ◽  
Sarah Bahraoui ◽  
...  

Abstract Background: Mesenchymal Stromal Cells (MSC) have been widely used for their therapeutic properties in many clinical applications including myocardial infarction. Despite promising preclinical results and evidences of safety and efficacy in phases I/ II, inconsistencies in phase III trials have been reported. In a previous study, we have shown using MSC derived from the bone marrow of PPARβ/δ (Peroxisome proliferator-activated receptors β/δ) knockout mice that the acute cardioprotective properties of MSC during the first hour of reperfusion are PPARβ/δ-dependent but not related to the anti-inflammatory effect of MSC. However, the role of the modulation of PPARβ/δ expression on MSC cardioprotective and anti-apoptotic properties has never been investigated. Objectives: The aim of this study was to investigate the role of PPARβ/δ modulation (inhibition or activation) in MSC therapeutic properties in vitro and ex vivo in an experimental model of myocardial infarction.Methods and results: Naïve MSC and MSC pharmacologically activated or inhibited for PPARβ/δ were challenged with H202. Through specific DNA fragmentation quantification and qRT-PCR experiments, we evidenced in vitro an increased resistance to oxidative stress in MSC pre-treated by the PPARβ/δ agonist GW0742 versus naïve MSC. In addition, PPARβ/δ-priming allowed to reveal the anti-apoptotic effect of MSC on co-cultured cardiomyocytes. When injected during reperfusion in an ex vivo heart model of myocardial infarction, PPARβ/δ-primed MSC at a dose of 3.75x105 MSC/heart provided the same cardioprotective efficiency than 7.5x105 naïve MSC, identified as the optimal dose in our model. These enhanced short-term cardioprotective effects were associated with an increase in both anti-apoptotic effects and the number of MSC detected in the left ventricular wall at 1 hour of reperfusion. By contrast, inhibition of PPARβ/δ before their administration in post-ischemic hearts during reperfusion decreased their cardioprotective effects. Conclusion: Altogether these results revealed that PPARβ/δ-primed MSC exhibit an increased resistance to oxidative stress and enhanced anti-apoptotic properties on cardiac cells in vitro. PPARβ/δ-priming appears as an innovative strategy to enhance the cardioprotective effects of MSC and to decrease the injected doses. These results could be of major interest to improve MSC efficacy for the cardioprotection of injured myocardium in AMI patients.


Author(s):  
Laura Bierhansl ◽  
Tobias Ruck ◽  
Steffen Pfeuffer ◽  
Catharina C. Gross ◽  
Heinz Wiendl ◽  
...  

Abstract Background Multiple sclerosis is one of the most prevalent neurological diseases in young adults affecting over 2 million people worldwide. Alemtuzumab is a highly effective therapy in relapsing remitting MS. Alemtuzumab is a monoclonal CD52 antibody that proved its efficacy against an active comparator (interferon [IFN]-β1a) in a phase II trial and two phase III trials regarding clinical and MRI outcomes. Nevertheless, the exact mode of action is still unknown. Alemtuzumab is commonly associated with secondary autoimmune disorders significantly affecting the risk-benefit ratio. Therefore, new biomarkers predicting treatment response and adverse events are urgently needed. This study aims to further elucidate the mechanism of action of the neuroprotective potential of alemtuzumab in relapsing-remitting multiple sclerosis (RRMS). Methods/Design This is a 3-year multicentre, explorative study including overall 150 patients comprising three different groups: (i) de novo patients prior and after alemtuzumab treatment initiation, (ii) patients under alemtuzumab treatment and (iii) patients requiring more than two alemtuzumab infusions. Peripheral blood and serum samples will be collected semi-annually for several in vitro/ex vivo assays to detect and characterize immune cells including their functional activity. Furthermore, data of MRI scans and disease-related impairment (using EDSS and MSFC), as well as the number and time of relapses, will be assessed. The clinical study is registered at clinicaltrials.gov (NCT04082260). Perspective Our study will provide deep insights into the underlying immunological changes in a longitudinal analysis of alemtuzumab treated RRMS patients. By combining clinical, radiological and functional immune-phenotype data, we will be able to identify biomarkers and/or immune signatures predicting treatment response and adverse events. Thereby, the understanding of the mechanisms of action of alemtuzumab will improve its efficacy and safety for present and future patients.


Blood ◽  
1996 ◽  
Vol 88 (4) ◽  
pp. 1198-1205 ◽  
Author(s):  
E Solary ◽  
B Witz ◽  
D Caillot ◽  
P Moreau ◽  
B Desablens ◽  
...  

A phase III prospective randomized multicenter study was performed to determine whether quinine could improve the response rate of poor-risk acute leukemias (ALs) to standard chemotherapy including a multidrug resistance (MDR)-related cytotoxic agent. The rationale of the study was based on the negative prognostic value of MDR phenotype in ALs and the ability of quinine to reverse this phenotype both in vitro and ex vivo. Three hundred fifteen patients (median age, 49 years; range, 16 to 65) with relapsed (n = 108) or refractory (n = 32) acute myeloblastic leukemia (AML), relapsed (n = 27) or refractory (n = 9) acute lymphoblastic leukemia (ALL), secondary AL (n = 22) or blastic transformation of myelodysplastic syndrome ([MDS] n = 74) or myeloproliferative syndrome ([MPS] n = 43) were randomly assigned to receive mitoxantrone ([MXN] 12 mg/m2/d, days 2 to 5) and cytarabine ([Ara-C] 1 g/m2/12 h, days 1 to 5) alone or in combination with quinine (30 mg/kg/d, days 1 to 5; continuous intravenous infusion beginning 24 hours before MXN infusion). Side effects of quinine were observed in 56 of 161 quinine-treated patients and disappeared in all but four cases after one or two 20% dose decreases. Sera from quinine-treated patients showed increased MXN uptake in an MDR-positive cell line compared with matched sera obtained before quinine infusion. Quinine induced a significant increase in the incidence of nausea, vomiting, mucositis, and cardiac toxicity. A complete response (CR) was observed in 85 of 161 patients (52.8%) from the quinine-treated group versus 70 of 154 patients (45.5%) in the control group (P = .19). The most important differences between quinine and control group CR rates were observed in patients with refractory AMLs and blastic transformation of MDS and MPS. The CR rate was higher in P-glycoprotein-positive cases, although the difference was not significant. Failure of the regimen due to blastic persistence or blast number increase was higher in the control group (61 of 154 patients) than in the quinine group (45 of 161, P = .04). Early death was observed in eight cases (four in each arm) and death in aplasia in 27 cases (20 in quinine group v seven in control group, P = .01). The significant increase of toxicity in the quinine arm could have masked the clinical benefit of MDR reversion in poor- risk ALs.


PLoS ONE ◽  
2021 ◽  
Vol 16 (4) ◽  
pp. e0250165
Author(s):  
Zachary M. Slifer ◽  
Liliana Hernandez ◽  
Tiffany A. Pridgen ◽  
Alexandra R. Carlson ◽  
Kristen M. Messenger ◽  
...  

Intestinal ischemia results in mucosal injury, including paracellular barrier loss due to disruption of tight junctions. Larazotide acetate (LA), a small peptide studied in Phase III clinical trials for treatment of celiac disease, regulates tight junctions (TJs). We hypothesized that LA would dose-dependently hasten recovery of intestinal ischemic injury via modulation of TJs. Ischemia-injured tissue from 6-8-week-old pigs was recovered in Ussing chambers for 240-minutes in the presence of LA. LA (1 μM but not 0.1 μM or 10 μM) significantly enhanced transepithelial electrical resistance (TER) above ischemic injured controls and significantly reduced serosal-to-mucosal flux LPS (P<0.05). LA (1 μM) enhanced localization of the sealing tight junction protein claudin-4 in repairing epithelium. To assess for the possibility of fragmentation of LA, an in vitro enzyme degradation assay using the brush border enzyme aminopeptidase M, revealed generation of peptide fragments. Western blot analysis of total protein isolated from uninjured and ischemia-injured porcine intestine showed aminopeptidase M enzyme presence in both tissue types, and mass spectrometry analysis of samples collected during ex vivo analysis confirmed formation of LA fragments. Treatment of tissues with LA fragments had no effect alone, but treatment with a fragment missing both amino-terminus glycines inhibited barrier recovery stimulated by 1 μM LA. To reduce potential LA inhibition by fragments, a D-amino acid analog of larazotide Analog #6, resulted in a significant recovery response at a 10-fold lower dose (0.1 μM) similar in magnitude to that of 1 μM LA. We conclude that LA stimulates repair of ischemic-injured epithelium at the level of the tight junctions, at an optimal dose of 1 μM LA. Higher doses were less effective because of inhibition by LA fragments, which could be subverted by chirally-modifying the molecule, or microdosing LA.


2011 ◽  
Vol 68 (7) ◽  
pp. 381-387
Author(s):  
Otto Schoch

Das primäre Ziel der Aktivitäten zur bevölkerungsbezogenen Tuberkulosekontrolle ist die Identifizierung von Patienten mit sputummikroskopisch positiver Lungentuberkulose. Wenn diese Patienten umgehend therapiert werden, haben sie nicht nur eine optimale Heilungschance, sondern übertragen auch den Krankheitserreger nicht weiter auf andere Personen. Das Screening, die systematische Suche nach Tuberkulose, erfolgt in der Regel radiologisch bei der Suche nach Erkrankten, während immunologische Teste bei der Suche nach einer Infektion mit Mycobacterium tuberculosis zur Anwendung kommen. Diese Infektion, die ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung einer Tuberkulose-Erkrankung mit sich bringt, wird im Rahmen der Umgebungsuntersuchungen oder bei Hochrisikogruppen gesucht. Neben dem traditionellen in vivo Mantoux Hauttest stehen heute die neueren in vitro Blutteste, die sogenannten Interferon Gamma Release Assays (IGRA) zur Verfügung, die unter anderem den Vorteil einer höheren Spezifität mit sich bringen, weil die verwendeten Antigene der Mykobakterien-Wand beim Impfstamm Bacille Calmitte Guerin (BCG) und bei den meisten atypischen Mykobakterien nicht vorhanden sind. Zudem kann bei Immunsupprimierten dank einer mitgeführten Positivkontrolle eine Aussage über die Wahrscheinlichkeit eines falsch negativen Testresultates gemacht werden. Bei neu diagnostizierter Infektion mit Mycobacterium tuberculosis wird eine präventive Chemotherapie mit Isoniazid während 9 Monaten durchgeführt.


2019 ◽  
Vol 76 (1) ◽  
pp. 29-31 ◽  
Author(s):  
Caroline Roduit

Zusammenfassung. Unerwünschte Arzneimittelreaktionen sind häufig im Kindesalter. Jedoch ist nur ein kleiner Anteil dieser Reaktionen auf Medikamentenallergien zurückzuführen. Etwa 10 % aller Eltern berichten, dass bei ihren Kindern der Verdacht auf eine Medikamentenallergie vorliegt. Obwohl keine verlässlichen epidemiologischen Daten vorliegen, legen Studien nahe, dass nur 10 % dieser Kinder eine echte Medikamentenallergie haben. Die häufigste Medikamentenallergie bei Kindern ist die Allergie auf Antibiotika, insbesondere Betalaktam-Antibiotika. Bei Kindern besteht eine der grössten Schwierigkeiten der Diagnose der Medikamentenallergie darin, bei einem makulopapulösem Exanthem zwischen einer Medikamentenallergie und einem virusinduzierten Exanthem zu unterscheiden, insbesondere bei Reaktionen nach Antibiotika. Daher wird eine hohe Anzahl der Kinder fälschlicherweise als «medikamentenallergisch» bezeichnet. Im Falle eines Verdachtes auf eine Medikamentenallergie, wird daher eine komplette allergologische Diagnostik empfohlen.


VASA ◽  
2005 ◽  
Vol 34 (1) ◽  
pp. 11-17 ◽  
Author(s):  
Brunner-La Rocca ◽  
Schindler ◽  
Schlumpf ◽  
Saller ◽  
Suter

Background: Previous studies showed an anti-atherosclerotic effect of PADMA 28, an herbal formula based on Tibetan medicine. As the mechanisms of action are not fully understood, we investigated whether PADMA 28 may lower blood lipids and lipid oxidisability, and affect early endothelial dysfunction. Patients and methods: Sixty otherwise healthy subjects with total cholesterol ≥5.2 mmol/l and < 8.0 mmol/l were randomly assigned to placebo or PADMA 28, 3 x 2 capsules daily, for 4 weeks (double-blind). Blood lipids (total, LDL-, and HDL-cholesterol, triglycerides, Apo-lipoprotein A1 and B) and ex vivo lipid oxidisability were measured before and after treatment. In a subset of 24 subjects, endothelial function was assessed using venous occlusion plethysmography with intraarterial infusion of acetylcholine. Isolated LDL and plasma both untreated and pre-treated with PADMA 28 extract were oxidised by the radical generator AAPH. Conjugated diene formation was measured at 245 nm. Results: Blood lipids did not change during the study in both groups. In contrast to previous reports in mild hypercholesterolaemia, no endothelial dysfunction was seen and, consequently, was not influenced by therapy. Ex vivo blood lipid oxidisability was significantly reduced with PADMA 28 (area under curve: 5.29 ± 1.62 to 4.99 ± 1.46, p = 0.01), and remained unchanged in the placebo group (5.33 ± 1.88 to 5.18 ± 1.78, p > 0.1). This effect persisted one week after cessation of medication. In vitro experiments confirmed the prevention of lipid peroxidation in the presence of PADMA 28 extracts. Persistent protection was also seen for LDL isolated from PADMA 28-pretreated blood after being subjected to rigorous purification. Conclusions: This study suggests that the inhibition of blood lipid oxidisability by PADMA 28 may play a role in its anti-atherosclerotic effect.


2012 ◽  
Vol 82 (3) ◽  
pp. 228-232 ◽  
Author(s):  
Mauro Serafini ◽  
Giuseppa Morabito

Dietary polyphenols have been shown to scavenge free radicals, modulating cellular redox transcription factors in different in vitro and ex vivo models. Dietary intervention studies have shown that consumption of plant foods modulates plasma Non-Enzymatic Antioxidant Capacity (NEAC), a biomarker of the endogenous antioxidant network, in human subjects. However, the identification of the molecules responsible for this effect are yet to be obtained and evidences of an antioxidant in vivo action of polyphenols are conflicting. There is a clear discrepancy between polyphenols (PP) concentration in body fluids and the extent of increase of plasma NEAC. The low degree of absorption and the extensive metabolism of PP within the body have raised questions about their contribution to the endogenous antioxidant network. This work will discuss the role of polyphenols from galenic preparation, food extracts, and selected dietary sources as modulators of plasma NEAC in humans.


Author(s):  
Jelena Zumbach ◽  
Florian Kolbe ◽  
Bärbel Lübbehüsen ◽  
Ute Koglin

Zusammenfassung. Zielsetzung: Ziel dieser Untersuchung ist es, Häufigkeiten psychischer Auffälligkeiten und Verteilungen nach zugrunde liegenden familienrechtlichen Fragestellungen bei familienpsychologisch begutachteten Kindern und Jugendlichen an einer umfassenden Stichprobe zu ermitteln. Methode: Grundlage für die Erhebung sind 298 psychologische Sachverständigengutachten, die im Zeitraum von 2008 bis 2012 an einem Bremer Gutachteninstitut erstellt wurden. Dies ergibt eine Gesamtstichprobe von N = 496 Kindern und Jugendlichen. Die Datenerhebung und -auswertung erfolgt nach der quantitativen Inhaltsanalyse. Ergebnisse: Bei insgesamt 39.5 % der Kinder und Jugendlichen liegt mindestens eine psychische Auffälligkeit (in Anlehnung an die ICD-10, Kapitel F) vor. Die Komorbiditätsrate liegt insgesamt bei 38.7 %. Psychische Auffälligkeiten im Bereich Entwicklungsstörungen werden bei 12.3 % der Kinder und Jugendlichen berichtet, 22.8 % zeigen Auffälligkeiten im Bereich der Verhaltens- und emotionalen Störungen. Bei 11.5 % der Kinder und Jugendlichen wird von Gewalterfahrungen gegen die eigene Person berichtet. Die Verteilung spezifischer psychischer Auffälligkeiten nach den zugrunde liegenden familienrechtlichen Fragestellungen wird dargestellt. Schlussfolgerungen: Anhand der Ergebnisse konnte in einem explorativen Ansatz ein erster empirischer Überblick über psychische Auffälligkeiten bei den begutachteten Kindern und Jugendlichen an einer umfassenden Stichprobe geliefert werden. Es wird eine hohe Forschungsnotwendigkeit durch weitere Studien deutlich, welche die Verteilung psychischer Störungen und Zusammenhänge mit zugrunde liegenden familienrechtlichen Fragestellungen weiterführend untersuchen.


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