Traumatische Erfahrungen, aktuelle Lebensbedingungen im Exil und psychische Belastung junger Flüchtlinge

2008 ◽  
Vol 17 (4) ◽  
pp. 224-231 ◽  
Author(s):  
Maria Gavranidou ◽  
Barbara Niemiec ◽  
Birgit Magg ◽  
Rita Rosner

Zur psychischen Belastung von Flüchtlingskindern in Deutschland liegen nur wenige Studien vor. Die Studie erfasst sowohl Lebensbedingungen als auch Symptome psychischer Belastung solcher Kinder. Untersucht wurden 55 Kinder und Jugendliche im Alter von elf bis 17 Jahren, die in Münchner Flüchtlingsunterkünften leben. Die Kinder und Jugendlichen wurden mittels eines halbstrukturierten Interviews ausführlich zu den Exilbedingungen sowie zu früheren Kriegs- und Fluchterfahrungen befragt. Psychische Belastung und Symptome posttraumatischer Belastung wurden mit dem Youth Self Report (YSR) und dem Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders untersucht und zu früheren traumatischen sowie aktuellen belastenden Erfahrungen in Beziehung gesetzt. Es zeigte sich, dass neben den vergangenen Belastungen auch die aktuellen Exil-Belastungen der Kinder und Jugendlichen hoch sind und dass entsprechend viele Kinder und Jugendliche auffällige Werte auf den Symptomskalen erzielten. Exilbedingte familiäre Belastungen korrelierten hoch mit aktuellen psychischen Problemen und Auffälligkeiten.

2000 ◽  
Vol 86 (1) ◽  
pp. 157-162 ◽  
Author(s):  
Peter Muris ◽  
Harald Merckelbach ◽  
Véronique Moulaert ◽  
Björn Gadet

61 children, aged between 14 and 18 years, completed the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders, a scale of anxiety disorders symptoms, and the Youth Self-report, a measure of internalizing, i.e., emotional, and externalizing, i.e., behavioral, problems. Analysis showed that, with the exception of the Social Phobia and the Specific Phobia subscales, Screen total and subscale scores were significantly related to Internalizing problems ( rs between .40 and .77). Thus, the more frequently children reported Anxiety Disorder symptoms, the more often they reported emotional problems. Furthermore, in particular, anxious-depressed problems as measured by the Youth Self-report were significantly associated with scores on Screen scales. These results further support the concurrent validity of the Screen.


2012 ◽  
Vol 28 (1) ◽  
pp. 51-59 ◽  
Author(s):  
Anna Ogliari ◽  
Simona Scaini ◽  
Michael J. Kofler ◽  
Valentina Lampis ◽  
Annalisa Zanoni ◽  
...  

Reliable and valid self-report questionnaires could be useful as initial screening instruments for social phobia in both clinical settings and general populations. The present study investigates the factor structure and psychometric properties of the Social Phobia and Anxiety Inventory for Children (SPAI-C) in a sample of 228 children from the Italian general population aged 8 to 11. The children were asked to complete the Italian version of the SPAI-C and the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) questionnaire. Confirmatory factor analyses revealed that social phobia can be conceptualized as a unitary construct consisting of five distinct but interrelated symptom clusters named Assertiveness, General Conversation, Physical/Cognitive Symptoms, Avoidance, and Public Performance. Internal consistency of the SPAI-C total scores and two subscales was good; correlations between SPAI-C total scores and SCARED total scores/subscales ranged from moderate to high (Generalized Anxiety Disorder, for social phobia), with the SCARED Social Phobia subscale as the best predictor of SPAI-C total scores. The results indicate that the SPAI-C is a reliable and sensitive instrument suitable for identifying Social Phobia in the young Italian general population.


2020 ◽  
pp. 1-12
Author(s):  
Julia Asbrand ◽  
Leonie Foltys ◽  
Lydia Ebeling ◽  
Brunna Tuschen-Caffier

<b><i>Hintergrund:</i></b> Symptome psychischer Störungen werden von Kindern und Jugendlichen häufig anders als von den Eltern eingeschätzt. Als Einflussfaktoren für diese Urteilsdiskrepanzen im externalisierenden und internalisierenden Symptombereich werden kindliches Geschlecht und Alter untersucht. Zudem wird der prädiktive Wert der Diskrepanz für den wahrgenommenen Therapieerfolg analysiert. <b><i>Methode:</i></b> Kinder und Jugendliche (<i>n</i> = 271, 10–21 Jahre) in ambulanter Psychotherapie sowie Eltern gaben Auskunft über den Youth Self Report (YSR) und die Child Behavioral Checklist (CBCL). <b><i>Ergebnisse:</i></b> Neben einer grundsätzlich guten Übereinstimmung zwischen Eltern und Kind berichten Eltern über mehr psychische Symptome als die davon betroffenen Kinder. Mit zunehmendem Alter steigt die von den Kindern selbstberichtete externalisierende Symptomatik an. Mädchen geben mehr internalisierende Symptome als Jungen an. Ein hoher elterlicher Baselinewert (prä-Therapie) zur kindlichen externalisierenden Symptomatik sagt einen höheren Elternbericht nach Abschluss der Psychotherapie des Kindes vorher. Kinder berichten nach der Psychotherapie mehr Symptome, wenn Uneinigkeit zwischen Eltern und Kindern bezüglich der internalisierenden Symptomatik prä-Therapie besteht sowie eine hohe kindberichtete externalisierende bzw. elternberichtete internalisierende Symptomatik berichtet wird. <b><i>Schlussfolgerung:</i></b> Insgesamt zeigen sich einzelne Faktoren prädiktiv für die Symptomatik post-Therapie, jedoch die Eltern-Kind Urteilsdiskrepanz nur in geringem Maß. Beeinflussende Faktoren wie Alter und Geschlecht sollten in zukünftigen Studien standardmäßig aufgenommen werden.


Author(s):  
Katharina Weitkamp ◽  
Georg Romer ◽  
Sandra Rosenthal ◽  
Silke Wiegand-Grefe ◽  
Judith K. Daniels

Fragestellung: Die Verwendbarkeit und psychometrischen Eigenschaften einer für die Elternsicht adaptierten Version des Depressions-Inventars für Kinder und Jugendliche (DIKJ) wurden an einer klinischen Stichprobe mit heterogenen Störungsbildern überprüft. Methodik: Eingeschlossen wurden die Elternurteile von 129 Kindern und Jugendlichen zwischen 7 und 18 Jahren in ambulanter psychotherapeutischer Behandlung. Für n = 80 Patienten lag neben dem Elternurteil auch das Selbsturteil der Kinder und Jugendlichen vor. Die Teilnehmer füllten zu Therapiebeginn den DIKJ und die Child Behavior Checklist (CBCL) bzw. den Youth Self Report (YSR) aus. Ergebnisse: Die Elternversion des DIKJ erwies sich als reliabel sowie konvergent und diskriminant valide: mittlere bis hohe Korrelationen zu internalisierenden Skalen des CBCL, und eine geringe Korrelation zur externalisierenden Skala des CBCL. Die Korrelationen waren vergleichbar zum Selbsturteil. Die Intra-Class Korrelationen zwischen Eltern und Kindangaben lagen im mittleren Bereich. Die Übereinstimmung der DIKJ Auffälligkeit mit dem Diagnosestatus im diagnostischen Interview (K-SADS) bei 59 % im Selbsturteil und 57 % im Elternurteil. Schlussfolgerungen: Die Elternversion des DIKJ ist reliabel und gut in einer klinischen Stichprobe verwendbar. Erste Hinweise sprechen für die konvergente und diskriminante Validität. Somit kann der DIKJ in Eltern- und Selbsturteil zur bi-perspektivischen Erfassung depressiver Symptomatik eingesetzt werden, auch wenn der Cut-off des DIKJ erneut überprüft werden sollte.


2013 ◽  
Vol 29 (1) ◽  
pp. 19-28 ◽  
Author(s):  
Cecilia A. Essau ◽  
Xenia Anastassiou-Hadjicharalambous ◽  
Luna C. Muñoz

The Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED) is a 41-item self-report questionnaire that measures symptoms of DSM-IV anxiety disorders (panic/somatic, generalized anxiety, separation anxiety, social phobia) and school phobia in children and adolescents. This study examined the psychometric properties of the Greek translation of SCARED in a large community sample of children and adolescents (N = 1,072), aged 12 to 17 years, in the nonoccupied territory of Cyprus. A subsample of these participants (N = 108) was retested an average of 8 weeks after the initial assessment. The SCARED demonstrated high internal consistency (α = .92) and test-retest reliability (r = .84, over 8 weeks). The SCARED total scores correlated significantly with the internalizing factor of the Youth Self-Report, the Columbia Impairment Scale, and with the emotional subscale of the Strength and Difficulty Questionnaire. Confirmatory factor analyses revealed the same five-factor structure as the original SCARED. The SCARED proved to be a reliable and valid measure of anxiety symptoms in the Cypriot context.


Author(s):  
Jose Antonio Piqueras ◽  
David Pineda ◽  
María Martin-Vivar ◽  
Bonifacio Sandín

Abstract: The 30-item shortened version of the Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS-30) is a self-report instrument to assess symptoms of anxiety and depressive disorders. This study examined the factor structure, reliability, and construct validity of the RCADS-30, based on a sample of children and adolescents in clinical and community settings. Results provide evidence for (a) the six factors of the scale (separation anxiety disorder, generalized anxiety disorder, panic disorder, social phobia, obsessive-compulsive disorder, and major depressive disorder), (b) reliability (alpha and omega), and (c) convergent and discriminant validity against self-report and clinical interview criteria. The RCADS-30 demonstrated sound psychometric properties and that it is a suitable instrument to assess depression and anxiety disorder symptoms. Based on established cut-off scores, the scale also showed adequate capacity to differentiate emotional disorders from other mental disorders or the absence of diagnosis.Resumen: Análisis factorial confirmatorio y propiedades psicométricas de la Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS-30) en muestras clínicas y no clínicas. La versión abreviada de 30 ítems de la Revised Child Anxiety and Depression Scale (RCADS-30) es un instrumento de autoinforme para evaluar síntomas de los trastornos de ansiedad y depresivos. Este estudio examinó la estructura factorial, la fiabilidad y la validez de constructo de la RCADS-30 en una muestra de niños y adolescentes procedentes de muestras clínicas y comunitarias. Los resultados aportan evidencia sobre (a) los seis factores de la escala (trastorno de ansiedad de separación, trastorno de ansiedad generalizada, trastorno de pánico, fobia social, trastorno obsesivo-compulsivo, y trastorno depresivo mayor), (b) fiabilidad (alfa y omega), y (c) validez convergente y discriminante sobre autoinformes y entrevista clínica. La RCADS-30 demostró poseer buenas propiedades psicométricas y ser adecuada para evaluar los síntomas de los trastornos de ansiedad y depresivos. Sobre la base de puntos de corte establecidos, la escala mostró adecuada capacidad para diferenciar los trastornos emocionales de otros problemas mentales o la ausencia de diagnóstico. 


2020 ◽  
Vol 13 (1) ◽  
pp. 50-61 ◽  
Author(s):  
David Sánchez-Teruel ◽  
María Auxiliadora Robles-Bello

Background: anxiety remains one of the most common disorders in typically developing children and young adults. Adolescents with Down syndrome (DS) lack diagnostic tests for evaluation. Methods: this study evaluated the psychometric properties of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders inventory in its self-report version in 63 adolescents with anxiety symptoms with DS. The inclusion criteria for the studies were trisomy 21 and a chronological age between 8 and 17 years. Psychometric properties arestrictly evaluated with the sample exceeding a cutoff point in anxiety symptomatology. A confirmatory factorial analysis tested two models for the new evaluation test. Results: both models confirmed a four-factor structure (somatic/panic, social phobia, generalized anxiety, and separation anxiety). Model 2, nevertheless, had fewer items and a better fit, and it also showed a high correlation with other anxiety detection measures and adequate internal consistency. Conclusions: the importance of validating psychopathological anxiety tests for children and young people with DS in order to build good mental health is discussed, emphasizing the need to provide easy and short-term tests on cognitive and emotional aspects in people with intellectual disabilities.


2021 ◽  
Vol 21 (1) ◽  
Author(s):  
Saeed Ariapooran ◽  
Mehdi Khezeli

Abstract Background Anxiety symptoms have been reported in many populations during the COVID-19 pandemic, but not in adolescents with a hearing loss. This study aimed to investigate the presence of symptoms of anxiety disorders (ADs) in adolescents with hearing loss (HL) during the COVID-19 pandemic, 2020. Methods In this cross sectional study, 56 adolescents with HL (aged 12 to 18 years) including 23 deaf, and 33 hard of hearing (HH) were selected from four counties located in western Iran using a census method. Adolescents with HL filled out the self-report of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED). Results The results showed that the presence of symptoms of ADs in adolescents with HL was 37.5%, and higher in deaf than in HH adolescents (60.9% in deaf vs. 21.2% in HH, p = 0.003). Among the subscales, only the Social Anxiety Disorder (39.1% in deaf vs. 9.1% in HH, p = 0.009) and the School Avoidance (52.2% in deaf vs. 24.2% in HH, p = 0.031) significantly differed. The mean score of Panic Disorder, Social Anxiety Disorder, and Anxiety Disorders in the deaf adolescents were higher than in HH ones. Conclusions Our study showed the presence of significant symptoms of ADs in a sample of Iranian adolescents with HL, especially in deaf adolescents, during the COVID-19 pandemic.


Author(s):  
Cornelia Thiels ◽  
Johanna Pätel

Zusammenfassung: Fragestellung: Gibt es bei Kindern und Jugendlichen Zusammenhänge zwischen Body Mass Index und psychosozialen Problemen einschließlich essstörungstypischer Symptome? Methodik: 1057 Schüler im Alter von 10 bis 17 Jahren füllten den Youth Self-Report (YSR) und das Eating Disorder Inventory für Kinder (EDI-C) aus. Soziodemographische Daten, sowie Information über Körperlänge und Gewicht wurden ebenfalls erhoben. Ergebnisse: Untergewichtige Mädchen berichteten weniger Probleme als normalgewichtige. Mädchen mit Übergewicht erreichten höhere Werte als normalgewichtige auf sechs von elf EDI-C-Skalen (Schlankheitsstreben, Bulimie, Unzufriedenheit mit der Figur, Minderwertigkeitsgefühle, Misstrauen gegenüber anderen und Unsicherheit in der Wahrnehmung von Gefühlen) sowie auf den YSR-Skalen Ängstlich/Depressiv und Soziale Probleme. Ähnlich zeigten übergewichtige Jungen mehr soziale Probleme als normalgewichtige und höhere Werte auf denselben EDI-C-Skalen wie übergewichtige Mädchen mit Ausnahme von Misstrauen gegenüber anderen. Untergewichtige Jungen unterscheiden sich von normalgewichtigen im YSR durch vermehrte körperliche Beschwerden, im EDI-C dagegen auf keiner der Skalen signifikant. Schlussfolgerungen: Übergewichtige Kinder und Jugendliche leiden offenbar unter psychosozialen Problemen, einschließlich solcher, die für Essgestörte typisch sind. Daher bedürfen sie der Intervention nicht nur zur Vermeidung körperlicher Folgen von Übergewicht und Adipositas. Dabei sollte ihre Essstörungssymptomatik Berücksichtigung finden.


Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document